Hej! Har tänkt skaffa en liten men mycket långsiktig position i guld (4GLD). Då denna handlas i EUR är jag dock lite osäker på om jag bör växla själv med hjälp av ett valutakonto hos nordnet eller bara köpa det med automatisk växling. Vad lönar sig? Klarar tydligen inte riktigt att klura ut detta själv. Oerhört tacksam om någon upplyst själ kan hjälpa mig lite på traven
Till att börja med kan du inte använda valutakonton på ISK hos Nordnet, så du behöver använda den skattemässigt ofördelaktiga aktie- och fonddepån.
Rent generellt ser jag inte att det skulle löna sig något extra med valutakonton för en mycket långsiktig position. För mig är den främsta fördelen med valutakonton att jag slipper den dyra dubbelväxlingen som uppstår när jag skiftar från ett värdepapper till ett annat som är noterat i samma valuta.
Det är bara Degiro och några enstaka andra som erbjuder valutakonton på ISK. Degiros växlingsavgift när man inte har pengar på valutakontot är för övrigt 0,10 % till skillnad mot Nordnets 0,25 %.
LIte off topic: Tänk på att 4GLD bara har 60 % belåningsgrad på Nordnet, detta till skillnad mot GZUR och 8PSG som har 70 %, så om du har tänkt belåna portföljen uppfylls inte 70 %-kravet för Portföljbelåning Plus.
Ja, AF - kontot är skattemässigt ingen höjdare, men med en lång horisont (10+ år) samt guldet som enda placering på detta konto med det syftet att vara en stötdämpare för resten av innehaven på andra mer fördelaktiga konton, torde det inte vara någon större belastning när det gäller skatt.
Om du ska ha guldet som stötdämpare kan du ändå komma att behöva sälja av då och då vid ombalanseringar för att hantera risken i portföljen.
Det verkar inte som att att kalkylatorn på Rika tillsammans som räknar ut när det lönar sig med AF och ISK fungerar längre. Men som jag minns den krävs det att man håller tillgångarna riktigt länge för att det ska löna sig med AF.
Tror du att du kommer att få en avkastning som är högre än 1,27% år 2021? Då ska du välja ett ISK (eller en kapitalförsäkring) då det kommer att gynna dig rent skattemässigt.
Hej. Har redan resten av mitt långsiktiga aktiesparande i en kapitalförsäkring. Tror kanske inte denna kalkylator kan appliceras helt optimalt på mitt sparande i vilket fall, då de olika kontotyperna fungerar något annorlunda i Norge där jag är skattemässigt hemmahörande.