AF eller ISK för guldcertifikat?

En av livets stora frågor.

Å ena sidan: Guld producerar inget, ger ingen “självklar” långsiktig avkastning som aktier. Att betala c:a 1% per år för något som bara varierar i värde utan långsiktig uppgång verkar dålig idé.

Å andra sidan: När man nå’n gång säljer av är det sannolikt för att guldet stigit kraftigt och man vill ombalansera. Är guldandelen dessutom en liten del av portföljen kan en totalt sett liten ombalansering utgöra en stor andel av guldkapitalet. Skattesmällen kan bli rejäl. I ett extremfall kanske guldet har ökat med 100% och börsen fallit. Det är sant att aktier och guld inte måste gå i motsatt riktning, men en sådan kombination kan inträffa. Om man säljer halva guldinnehavet med hälften vinstandel blir skatten 50% * 50% * 30% = 7.5% av hela kapitalet om man har AF.

Å tredje sidan: Det sällan man rör guldet. Om det i exemplet ovan gått minst 8 år se’n den senaste stora ombalanseringen är AF ändå bättre än ISK.

Jag undrar vad forummedlemmarna tycker i frågan.

1 gillning

Jag sålde mina guldcertifikat som jag hade på isk för ett par år sedan. Som du säger jag vägrar betala 1 procent skatt årligen på något som ej är en produktiv tillgång med förväntad avkastning.

Äger bara ädelmetaller fysiskt.

Tyvärr bor jag så att jag ej vågar äga för mycket ädelmetaller hade jag bott i hus hade jag nog investerat mer i guld och grävt ner på tomten typ. Men nu bor jag i lägenhet så det är inget alternativ för mig att äga en massa guld allt för lätt för tjuvar att hitta guldet då.

Tack för länken. Enligt beräkningen är ISK bäst om den förväntade årliga avkastningen ligger över cirka 3,7%. Problemet med guld är ju att det inte har någon förväntad avkastning. :downcast_face_with_sweat:

1 gillning

Fast inflationsjusterad?

Det som spökar är inflationen, och kanske snarare ökningen av penningmängden än beräknade prisökningar enligt KPI. Jag tror man kan räkna med en genomsnittlig prisökning på guld som motsvarar ökningen av penningmängden minus någon procentenhet (det grävs ju upp mer guld hela tiden). Därför tror jag man gör rätt i att ha guld på ISK. Jag ser skatten lite som en försäkringspremie när det gäller guldet. Jag vill ha tillgången när jag behöver den och i det läget inte behöva fundera på skatteeffekter.

70-talet till idag och snitta avkastning, vi får det till 3+ % och bättre framöver, vår spådom.
Fyllde i en K4 blankett efter gjort 50K+ på 2 år.
Fysiska guldmynt.
Nu får jag skatta runt 15.

V