Köpte nyligen guld via värdepapper som nu har hamnat i min ISK. Då började jag fundera på om det verkligen är rimligt att ha detta i en ISK, givet beskattningen. Samma fråga gäller egentligen räntefonder. Tillgångar där man förväntar sig låg avkastning och dito risk bör man kanske inte beskatta kontinuerligt så som i en ISK, men var ligger brytpunkten? Tänker jag över huvud taget rätt?
Ber om ursäkt för om denna fråga redan är ställd och besvarad.
Jag har själv funderat på den här frågan. Det finns en bra artikel på bloggen om brytpunkten där Jan räknar igenom det och man kan i stort sätt säga att brytpunkten för att välja ISK följer statslåneräntan vid låga räntor som vi har i dessa tider. Så i lågräntetider spelar det inte så stor roll och då kan man lägga inflations-/hedge-skydd i form av ädelmetaller och lågräntefonder i ISK utan att det kostar så mycket. Många tycker att det är skönt att ha hela portföljen samlad, speciellt vid nedgång av psykologiska själ. Men, rena pengar bör du inte ha på ISK utan i ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Med det sagt landade jag själv i att ha ädelmetaller och räntefonder i depån långsiktigt och aktiefonder och aktier i mina ISK och och på mitt Lysa-konto, så lägger jag samman det i Excel istället ett par gånger per år för att kolla av balansen.
Just nu är statslåneräntan (slr) 0,46 %, men golvet för skatteberäkningen är satt till 1,25 % av skatteverket.