Guldfond i vanlig depå eller ISK?

Hej!

Jag har för närvarande räntefonder i en vanlig aktie/fond-depå, och aktiefonder på ett ISK. Nu funderar jag smått på att köpa på mig lite Xetra Gold (alljämt en bra guldfond?), men vacklar i valet mellan vanlig depå och ISK. Vad anser bättre vetande? Vore tacksam för respons.

Kör du nån slags permanent portfolio där tanken är att då och då vikta om till grundallokeringen.

Då skulle jag köra guld i ISK:n.

Du kommer sälja guld för att köpa aktier när guld markant överträffat aktier. Visst finns risk detta sker genom att guld går ner lite och aktier jättemycket, men grundscenariot får väl vara att aktier stiger i reala termer och guld stiger åtminstone i nominella termer.

1 gillning

Visst att guld stigit kraftigt under 2000-talet men under typ 80- och 90-talet var det ju snarare stillastående eller sjunkande. Så det är väl inte alls osannolikt att ombalanseringen sker när aktier gått ner mycket men guldet står still eller endast gått ner lite.

Samtidigt är det ju viss skatt på insättningar till ISK så den nackdelen får man ju om man har guldet utanför ISK för att ombalansera till aktiefonder som ligger i ISK (men detsamma gäller ju räntefonder utanför ISK).

Men framförallt tänker jag också att det kan vara tufft psykologiskt att hålla guld om det står still/backar svagt under decennier samtidigt som man betalar schablonskatten på ett ISK. Då skulle det ju åtminstone vara en liten tröst att ha det utanför, tänker jag.

Så ja, jag undrar också hur folk ställer sig till denna fråga.

Du behöver bestämma dig för om du tror att guldet ska gå upp eller inte. Annars kan du lika gärna ha pengarna på banken.

Nu verkar du överväga att skatteplanera för att guldet ska stå stilla eller gå ner – samtidigt som du av oklar anledning ändå vill investera i det (förmodligen i en dold förhoppning om att det trots allt ändå ska gå upp).

När Eric Strands våta drömmar blir till verklighet kan det vara tufft psykologiskt att konstatera att du nog inte skulle ha haft guldet utanför ISK.

1 gillning

Bra poäng, men om man bara tror på guldet lite då? :slight_smile: Dvs tror på det tillräckligt för att investera i, men tycker samtidigt att det skulle vara bättre att endast få ut 70 % av eventuell värdeökning än att behöva betala skatt år ut och år in under eventuell kräftgång. Om Eric Strands våta drömmar blir verklighet är ju inte 70 % fy skam heller liksom, men samtidigt känns den osannolik.

Om man formulerar det så är ju svaret att depå är bättre, förutsatt att man faktiskt kommer fortsätta tycka så när det väl händer.

Jag har sedan tidigare guld både på ISK/KF och utanför, och en vinst är ju alltid en vinst även om man tvingas skatta bort mycket, men när verkligheten tränger sig på och jag ser hur mycket bortslösad latent skatt jag har dragit på mig utanför ISK/KF när guldet har gått upp är även det lite tufft psykologiskt.