Jag är novis jämfört med många här så säger inte att mina tankar är korrekta.
Funderar i alla fall på att köpa lite utav Xetra-Gold men är osäker på vart jag ska placera dessa. Just nu kör jag mestadels fondrobot samt lite andra aktie- och räntefonder i ISK.
För guldet funderar jag på om det inte är en idé med depå istället med tanke på låg förväntad avkastning och det blir inte den praktiska ”begränsningen” i form av att man inte kan köpa/sälja på samma sätt som ISK. Denna begränsning har jag uppfattat av många som en orsak till att man även ofta placerar olika räntefonder i ISK trots förväntad låg avkastning då man sällan behåller fonder tillräckligt länge för att depå ska löna sig skattemässigt.
Har även funderat på äldre guldmynt med låg spread enligt en bra guide här på forumet men tror inte jag kör på det som det ser ut nu.
Hur tänker ni kring placeringen av guld-ETF/ETC? ISK eller depå?
Jag kör på ISK - mest av praktiska orsaker. Ombalancerar i belopp på minst 1000 sek i Guld AVA/Guld AVA A - då blir det inget courtage på Ava pappren köp/sälj.
Tror det skulle bli bökigt att hålla på med ombalancering på ett AF konto.
Jag har guld på ISK i en av mina portföljer - en allvädersportfölj. Då portföljen har flera olika tillgångsslag kan det leda till relativt frekventa rebalanseringar och det är en av anledningarna till att jag tycker ISK är att föredra i mitt fall. För mig är det viktigaste att portföljens sammantagna avkastning är högre än schablonskatten de flesta enskilda åren snarare än att varje enskilt tillgångsslag lyckas med detsamma ett givet år.
Har Xetra-Gold på ett ISK. Dock även mina räntefonder, vilket kanske är dumt. Men tillhör den där generationen som “växte upp” med ISK, så att lägga nåt i en vanlig depå känns lika obsolet som papperstidningar för mig