Portfölj med Xetra Gold på ISK?

Hej! Som jag fattat är Xetra Gold en tysk börshandlad fond (ETF). Har en liten lekhink där jag har utländska aktier på ett KF konto. Har på ett sådant konto för att underlätta med alla skatter o.s.v.
Men jag har min lilla fondportfölj på ett ISK. Denna portfölj skulle jag villa utöka med lite guld. Men på vilket slags konto har ni eran Xetra Gold?

Har ni Xetra Gold tillsammans med eran övriga portfölj på ett ISK?
Har ni ett ISK med vanliga fonder på och sedan ett KF med Xetra Gold?

Hej Lama,

Jag har 2 ISK och 1 sparkonto+ hos Avanza.

• 1 ISK med en portfölj av mina aktiefonder (och en del belåning)
  • 1 ISK; “Avanza Ädelmetaller” där jag har en portfölj med Xetra Guld och AuAg Silverbullet
  • 1 sparkonto+ för “räntedelen”

Jag tycker det är enklare att hålla överblick på det här viset. Min målfördelning är respektive 75/15/10 och nu har det blivit mycket enkelt att se hur jag ska flytta rund pengarna när jag ska ombalansera.

4 gillningar

Eftersom Xetra Gold inte har någon utdelning så kan du äga det via KF eller ISK utan att det blir någon extra skatteeffekt.

Tror dom flesta kör det rakt på sitt ISK med de vanliga fonderna.

Jag kör:

2 ISK, ett för Passiva hinken och ett för mellanrisken.
1 KF för utländska aktier.

2 gillningar

Ursäkta bumpen men skulle du kunna tänka dig att dela med dig av vilka aktiefonder du kör i din ISK 1?

Javisst… men det är ett tråkigt svar: :slight_smile:

90% - SPP Aktiefond Global A SEK
10% - Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK

Jag brukade ha Avanza Global + Avanza Emerging Markets men nu Avanza gjort nästan alla fonder godkända för belåning bytte jag till SPPs fond istället.

Sedan vill jag inte ha home bias i min portfölj och har därför inte lagt till en Sverige fond. Annars hade jag förmodligen kapat 15% från SPPs fond och lagt mina investeringar i “Plus Allabolag Sverige Index”.

1 gillning

Tack för ditt svar.

Kör du fortfarande med guld/silver?

Sorry för mitt tjat men sparar du fortfarande i guld och silver?

Jag har en portfölj som innehåller guld.
Kör allt i samma ISK hos Avanza.

Min inspiration kommer från Harry Brownes Permanent Portfolio.

Jag har beskrivit det här:

Hej!

Hur kommer det sig att du har IS04 som har utländska utdelningar i ett ISK istället för en KF? Jag funderar själv på att köpa den ETF:n, så jag är genuint nyfiken. Är det kanske så att utdelningarna är så små att skatteeffekten blir försumbar?

1 gillning

Hej,
Jag är inte riktigt med nu.
Vad är “IS04”?

Har inte koll på om det är olika skattevillkor för KF vs ISK…

Jag läste inlägget med din portfölj som du länkade till.

iShares $ Treasury Bd 20+yr som du har går under kortnamnet IS04 och den ser ut att vara utdelande. Det finns en fördel med källbeskattningen att ha utländska utdelningar på KF istället på ISK.

Någon annan som har IS04 kanske kan fylla i med erfarenhet hur det skiljer sig i praktiken på just den här ETFn?

1 gillning

Javisst. 10% av mina investeringar har jag i guld och strax under 5% i silverbolag :slight_smile: