Jag har nu funderat ut en investeringsstrategi jag är sugen på att köra efter att Plusfonder startat några bra indexfonder. Vad tror ni om nedan fördelning och fonder? Kommer byta ut Tin-Ny teknik mot plus-fonders indexfond med exponering mot ny teknik när den släpps i Oktober. (se bild)
några frågor också:
Kan jag köra fonder som investerar i utländska innehav i ett ISK-konto om de inte har någon utdelning? (ser inte att någon av dessa fonder har utdelning så tänkte köra alla i ISK)
Jag ser inga hinder att ha en sådan portfölj i en ISK. Jag har Wisdomtree Physical Silver på min ISK i Avanza så det går, och då borde guldfonden också funka. Eventuellt var jag tvungen att göra något internt kunskapsprov innan jag fick börja handla med ETCer.
Vad gäller utdelning från utländska bolag så är det först när du äger enskilda aktier i dessa bolag som det är en liten fördel med KF, men med fonder spelar det ingen roll.
Det hade varit mycket intressant att höra ditt resonemang kring varför du valt just dessa fonder och med denna fördelning? Säger inte att det behöver vara fel eftersom jag inte kan förutspå framtiden.
Min personliga åsikt om det varit min portfölj så hade jag tyckt det var konstigt att ha så pass mycket Sverige (ca1% i en globalfond) och så lite USA (ca 50-60% i en globalfond).
Är detta en form av lekportfölj/spekulationsportfölj?
Bara nyfiken
Som svar på dina frågor så ska det inte vara några problem att ha detta på ISK.
Angående guld så brukar Xetra Gold vara populär.
Ja precis, har kört en del tillväxtmarknader tidigare men tror helt enkelt inte på dem, Sverige är ett väl utvecklat land med goda möjligheter som trotts allt är en tillväxtmarknad i sig. Anledningen till min Sverige bias är att jag lever och konsumerar i Sverige och därav ser jag inget hinder med en stor exponering mot just Sverige.
Gälland Sverige resonemanget så svarade jag JFB precis
Det är ingen lek-portfölj utan jag är ung med en lång investeringshorisont, har en god inkomst och anser att jag kan tåla lite högre börsrörelser för att förhoppningsvis få en lite högre avkastning än global index på lång sikt. Jag sparade ihop via aktier till kontantinsats till lägenhet men var tvungen att sälja av större delen för bostadsköpet och detta är tanken att det ska vara min strategi för att nu bygga upp ett kapital i aktier på nytt.