Hej!
Jag är utlandssvensk och kan varken ha ISK-konto eller öppna ett annat konto i Nordnet, Azanza eller Lysa eller liknande (antar att de tycker vi är byråkratiskt jobbiga, innebär lite mer pappersarbete).
Däremot har jag ett konto i Swedbank där mina svenska besparingar äts upp av inflationen iom att det är kontanter.
Är det värdelöst att investera i en permanent portfölj via Swedbank eller en annan vanlig svensk bank? Och går det ens att köpa i de fyra kategorierna via dem? Eller fem som golden butterfly portföljen förslår?
Jag antar att det är bättre än att bara låta pengarna sitta. Eller finns det ett annat bättre alternativ för oss utlandssvenskar i Sverige eller utomlands?
Jag bor förresten i Mexico där jag har skattehemvist och skatten på aktier är 10% på vinsten efter inflation.
Jag har också ett konto i USA om det skulle kunna vara till en hjälp.
Mvh och stort tack.
Har du redan en depo hos Swedbank? Isåfall är det inga problem. Köp en MSCI indexfond, Medela Swedbank din skattehemvist, och komihåg att sälja av innan du flyttar hem för att gå tillgång till den lägre skatten.
Detta förutsätter att Sverige har ett Skatteavtal med Mexiko. Det har jag noll insikt i och något du bör kolla upp. Skatteverkets onlineformulär har jag använt ett par gånger och de ringer oftast upp för att ge sitt svar och ge möjlighet till följdfrågor. Tyvärr verkar skatteverket ibland vara lika vilsen som jag är…
Tack Johan!
Så rekommenderar du att bara investera i indexfonder? Jag hade tänkt att sprida ut risken i en permanent portfölj och dela upp i t ex: 20 % stora bolag, 20 % småbolag, 20 % obligationer, 20 % korta räntepapper och 20 % guld. Jag äger ett par lägenheter så jag vet inte om jag ska skippa guldet? Hur ser du på detta? Går det ens att göra via Swedbanks depåkonto?
Ja, Mexico och Sverige har ett dubbelskattningsavtal.
Tack för att ta dig tid, guld värt, det är lite svårare att komma igång som utlandssvensk för de flesta svenskar har ju ett ISK på Avanza eller liknande, så de mesta svaren här på denna sida hjälper ju inte mig. Min fråga blir ju också om det finns någon “vanlig” svensk bank som har lägre avgifter än Swedbank?
Visst kan du dela upp det så. Frågan är hur komplicerad din deklaration blir? Själv har jag nog ett par för många fonder och tänker nog förenkla för att slippa huvudvärken med Tyska deklarationen.
Angående guld har jag själv inget. Jag har funderat på det många gånger men aldrig kommit till skott. Mest för att guld är en dum tillgång, som kostar pengar att lagra, genererar inga pengar utan du kan bara hoppas på att det ökar i värde.
Jag lyckades inte hitta något sätt att köpa permanent portfölj eller ens i närheten av den, när jag var utskriven utanför EU. Tyvärr är det svårt som utlandsboende eftersom man räknas som typ pengatvätts högrisk i EU reglerna.
Du kan möjligtvis bygga något mha fonder men du kommer sannolikt inte att nå ut så långt i duration som man egentligen ska på lång-ränte delen, och för guld hamnade jag med guld-mining fonder (dyra och mycket mer volatila så jag drog ner guld andelen). Minst dåliga alternativet kanske.
Tveksamt om jag lagt investeringarna i USA. Deras myndigheter är ännu galnare än i EU.
Du får väl ta det goda med livet i Mexiko (hört från kompisar att det är bra) och sätta avsaknad av permanent portfölj på minus kontor 
Tack för svar! Tog lite tid på mig för att kolla upp en del saker. En del sega nyheter är att man nu inte längre kan ha ens ett depåkonto på Swedbank. Men det går på Handelsbanken. Så jag tror att mina pengar får flytta till Handelsbanken istället. Kruxet med Handelsbanken är att man inte kan skicka pengar från mitt mexikanska konto till deras bank. Det går däremot på Swedbank. Så får väl triangelskicka då. Kontentan är att man märker att det hela tiden blir svårare och svårare.
Jag har större delen av mina tillgångar investerade i fastigheter i Mexico. Så jag tänkte om det jag gör i framtiden är att investera resten av pengarna (kanske 20% av mina totala tillgångar) i globala indexfonder i Sverige, så länge det fortfarande är möjligt. Är det tillräcklig diversifiering?
Och det räcker väl med att ha en Global Index Fond? Det är ju ändå uppdelat på 1500 företag eller vad det är. Så att ha flera olika verkar ju onödigt? Eller hur tänker de som har mer koll på detta än jag?
Stor tack för all hjälp!
En globalfond är absolut tillräcklig diversifiering gällande aktier. Men om du var ute efter RT-portföljen som endast har 25% aktier blir det ju lite fel.
Själv kör jag 100% aktier/aktiefonder. Eftersom du har det mesta i fastigheter tycker jag att du kan köra 100% aktier i denna del utan problem