Sitter och pillar med portföljen och ställs inför frågan; är det värt att peta in sina 10% guld i ISK/KF eller ska det få skalpa utanför? Jag ser ju knappast att värdeutvecklingen är skyhög. 
Guld har väl ändå gått rätt bra historiskt? Tror det har legat på liknande utvecklingsnivå som aktier de senare decennierna. T ex sedan 2000 har det ökat med 500% om jag ser rätt i graferna. Även om man ser från 1990, som ger ett riktigt dåligt utfall, så blir det ändå 300% värdeökning på tre decennier. Bra bit över att det ska vara värt med ISK, om jag inte tänker helt galet.
Med tanke på att du troligen vill sälja av lite guld i börsnedgång för att ombalansera och få aktier billigt till en växande peng, så tycker jag du ska ha det på ISK/KF.
Självklart ska du ha guld i en långsiktig portfölj. Guld är skydd mot inflation, det är med det sagt inte mycket att ha ifall man är kortsiktig.
Absolut. En släng av nutids-bias från min sida. 
I det här fallet rör det sig om riskspridning i ”mellanhinken” där sparhorisonten ligger 3-5 år framåt. Det kanske är i kortaste laget för guld, eller?
Fast det är väl i sig inget argument om guldet inte ökat tillräckligt i värde? 
Skulle personligen absolut lägga till guld under den tidsperioden. Guld är relativt stabilt (inflationsjusterat) och korrelerar inte med börsen, vilket gör att den är bra som hedge mot börsen. Guld korrelerar tämligen starkt med monetär inflation.
Jag lade mitt pappersguld utanför ISK när jag hade pappersguld. Pga nuläget i världen med QE och hög skuldsättning tror jag att guldet kommer att gå upp hellre än ner så jag skulle lägga det i en ISK. Men har du annat där du vill kvitta vinst mot förlust i en depå så kanske det är bättre i den depå. Har inte tänkt kring det. Om vi är i en bull market för guld och silver så kan avkastningen på metallen bli bra. Ta en titt på Barrons gold index.