ISK, KF eller aktiedepå 2026? Räkna ut vad som lönar sig

Jag har uppdaterat vår kalkylator som jämför vad som är mest lönsamt:

• Investeringssparkonto (skattefritt upp till 300.000 kr och därefter skatt på beloppet)
  • Värdepappersdepå (aktie- och fondkonto) med 30% skatt på vinsten
  • Kapitalförsäkring (skattefritt upp till 300.000 kr och därefter skatt på hela beloppet).

Det som är nytt är förutom ny text, bättre härledning så är det även uppdatering av kalkylatorn med nya grafer. Prova kalkylatorn själv.

Som vanligt tar jag tacksamt emot feedback på om jag har missat något eller om något är felaktigt. Det jag noterade är att KF och ISK ska vara lika och de är det, men det diffar faktiskt till KF:s fördel, om jag inte räknat fel.

Tack för inspirationen till bl.a. @AimHigher för grafen med avkastning på y-axeln och sparhorisont på x-axeln. Den hade jag inte tänkt på själv. Teamwork. :raising_hands:

För den nördige. Här är testrapporten för kalkylatorn (älska AI).

4 gillningar

Om du lägger år på x-axeln i stället så ser man hur kraven på avkastning ökar över tid för ISK, att AF blir bättre på långa tidshorisonter.

Snyggt! Har du med schablonskatten på depå för fonder? Den är låg, men inte obefintlig.

Schablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2025. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde (30 procent × 0,4 procent). Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2025 blir skatten 120 kronor (0,12 procent × 100 000 kronor).

Källa:

Ja, den tar hänsyn till schablonskatten (0,12%). Den går att ställa in under “överkurs”-fliken också om man vill ändra den.

Hmm. Ska testa.

3 gillningar

Sparhorisont betyder att man säljer av allt då, eller hur? Triggar hela AF-skatten då? Eller snarare, måste hålla AF-innehavet helt oförändrat så länge för att AF ska vara i balans med ISK där?

1 gillning

Tolkar jag diagrammet rätt. Att vid högre avkastning så är isk bäst oavsett tid ?

2 gillningar

@axr tänker vi så här då:

3 gillningar

När jag leker med inställningarna så verkar det bero på både belopp och månadssparande. Så tror inte det går säga generellt. Dessutom förutsätter det ju att det i AF inte säljs under hela sparhorisonten vilket jag nog ser som den största risken.

2 gillningar

Ja att planera att ej pilla på 30 år är nog svårt. Speciellt som låg och medelinkomsttagare. Blir lika shockad var månad man får månads rapport på avanza. Var månad är där nästan alltid något utag

1 gillning

Ja, den säger mer så, tycker jag :+1:

Viktigt att komma ihåg att det handlar om nominell avkastning också, inte den reala vi brukar prata om.

2 gillningar

Sidan är lite buggig om man kör mörkt tema, en del text som försvinner/är blek.

Hur ät tumregeln för 2026 på 3,7% framräknad?

Sluta köra svart tema. :joy:

Ok, ska kolla! :+1:

2 gillningar

Där finns ett kapitel som heter:

Super!

Önskemål att kunna välja bort den skattefria delen av ISK. Dvs tänk att jag redan har maxat 300K i ISK/KF och funderar hur jag ska investera ytterligare X kr.

1 gillning