Investera utan att röra i 30 år - vad väljer du?

Läser tråden om ISK vs. Kapitalförsäkring vs depå med intresse ISK, KF eller aktiedepå 2026? Räkna ut vad som lönar sig

Funderar på att flytta lite kapital som jag inte tror jag behöver röra på 30 år till en depå. Men funderar då - vilket instrument väljer man om man inte får röra den i 30 år? Investor har funnits länge men inte säkert nästa generation förvaltar lika bra som nuvarande. Avanza har väl inte funnits i 30 år, så vem vet om de om 30 år ägs av Max Matthiessen som förvandlat globalfonden till en med 1,5% avgift. Handelsbanken kanske bytt “indexnära” till helt annan profil utifrån framtidens mode. Vanguards ETF:er kanske lämnar Europa…

Så vad hade ni valt om ni hade investerat i en aktie- och fonddepå med syftet att verkligen inte röra på 30 år för att kunna nyttja schablonmetoden vid försäljning?

Som jag skrev i en annan tråd lite på samma ämne så är väl europeiska UCITS-ETF:er med så stort kapital under förvaltning som möjligt och så lång historik som möjligt det rimligaste bettet. Kanske flera olika.

Jag tänker främst på Vanguard FTSE All-World UCITS för egen del i mitt AF-sparande. Inte den absolut lägsta avgiften på 0,19% (som dock har sänkts över tid), men 37 miljarder EUR under förvaltning, ingen screening och ~3700 innehav.

4 gillningar

Varför sälja?

Efter 30 år är det säkert värt så pass mycket att du beviljas kredit.

2 gillningar