Borde jag köpa mer guld till mitt pensionsparande?

Hej,
Jag har följt bloggen och forumet ett antal år men inte vågat mig in och skriva förrän nu…
I mitt privata pensionssparande på mitt Nordnet ISK-konto använder jag barnportföljen som referens, inkl 10% inversterat i guld. Men om man räknar in mitt totala pensionspar (pensionsrätter+tjänstepension+privat pensionsspar) så är guld bara ca 1% av totala värdet. Om jag tror på gulds positiva effekter i en långsiktig portfölj, borde jag inte köpa på mig guld så att jag ligger på 10% i min totala pensionspar? Är som sagt en lekman så jag är rädd att jag går vilse och missar något, framför allt gällande vilken roll dessa pensionsrätter iform av inkomstpension har i portföljen.

Tacksam för era synpunkter och tankar. För er information så ser min fördelning på det totala pensionssparet ut som nedan:

30% pensionsrätter i form av inkomstpension
7% räntor
2% “fastigheter och andra alternativa placeringar”-via Alecta traditionell förvaltning
1% guld
60% fonder

1 gillning

Har inget egentligt svar men tycket att det är en mycket intressant frågeställning. Det är enkelt att lägga olika kapital till olika syften i olika fack enligt hinkarna men just för pensionssparandet så skiljer i vart fall jag ofta på det ”allmänna pensionssparandet” och mitt ”privata pensionssparande”.

Ligger 100% aktier i mitt privata pensionssparande, men sett till hela pensionssparandet så ligger jag ca 60/40 aktier/räntor (räknar in t.ex. pensionsrätter som räntor). I hela mitt privata sparande ligger jag på ca 60/25/15 aktier/räntor&kontanter/guld (mycket pga två RT-portföljer för buffert och framtida husköp). Svårt att säga om jag ligger med en rimlig vikt i guld då det varierar hur långt ut man zoomar. :thinking:

1 gillning

Tack för svar Martin. Blir ju klart enklare att endast titta på privata pensionssparet, men i mitt huvud blir det mer korrekt att titta på totalpensionen då det är dessa pengar som kommer bli min enda inkomst under ett stort antal år från ca år 2045 och framåt. Anledningen till min fråga är att jag påbörjat en flytt av IPS till Nordnet så om cirka en månad så kommer en summa pengar komma in på en pensiondepå på Nordnet, och med hjälp av dessa pengar skulle jag kunna öka mitt guldinnehav i totala pensionen från 1% till 10%. Men skulle vilja få feedback om jag gjort någon tankevurpa någonstans

1 gillning

En sak att ta i beaktande när man klumpar ihop det är ju att man har ingen möjlighet att ombalansera många av delarna samt inkomstpension är svår att öka på mer än man redan gör.

2 gillningar

Tack Christian. Om jag liksom Martin inkluderar pensionsrätter som inkomstpension i räntedelen så ligger jag idag på 37% räntor, 2% “fastigheter mm”,1% guld och 60% aktier. Nu när jag flyttar in ca 8% av kapitalet från en dyr IPS till Nordnet så kan jag antingen köpa globala aktiefonder för hela beloppet eller köpa guld. Så antingen ligger jag kvar på ovan fördelning eller så sänker jag aktiedelen till förmån för guld.

Skulle vara intressant att höra någon klok persons tankar kring det här med tillgångsallokeringen i de fyra hinkarna när man inkluderar ”relaterade investeringar”, typ bostad eller pension (@janbolmeson, kanske kan vara ett intressant inslag i fyra-hinkar-diskussionen, om än kanske lite överkurs?) . Bör det göra någon skillnad? :thinking:

I bufferthinken har jag bara kontanter, vare sig jag inkluderar min löpande ekonomi eller bara en buffertkassa. Om jag inkluderar bostaden i mellanriskhinken består den av nästan till 90% en fastighetsinvestering och ca 3% kontanter/långa räntor/aktier/guld, utan bostaden har jag 25% var av de sistnämnda. Privata delen av passiva hinken är 100% i aktier, inkluderas hela pensionen är det närmare 60/40 aktier/räntor.

Vad är rimliga fördelningar om man tittar på hela sitt personliga sparande, kan exv. en större position i guld i mellanriskhinken tänkas väga upp för att inte ha det i den passiva? Inom hela mitt personliga sparande har jag ca 11% guld (64/23/2 aktier/räntor/annat).

1 gillning

Jag kanske missuppfattar frågan men de vanligaste rekommendationerna kring guld ligger på mellan 2-10 procent av det totala investerbara kapitalet i guld.

Helt ärligt brukar jag däremot exkludera både inkomstpension (dvs pensionsrätter) och bostad från det. Det kanske är dock felaktigt. :thinking:

3 gillningar

Ingen aning om det är felaktigt eller inte, men tänker att om man vill inkludera sitt boende i som en del i sitt sparande (t.ex. i mellanriskhinken) så borde man ta hänsyn till vad det gör med tillgångsallokeringen (om boendet utgör en stor del, bör man då investera mer i fastigheter eller andra starkt korrelerade tillgångar?). Tänker även att pensionsrätter är en sorts investering (som inte finns på samma sätt i hela världen) och bör tas med i bedömningen av den totala tillgångsallokeringen (skulle man ignorera samma summa om det låg i räntor på ett IPS-konto?).

Men som sagt så vet jag inte vad som är rätt, en tycker att det är en intressant frågeställning. :nerd_face:

2 gillningar

Jag har en relaterad fråga, som jag tror passar bra i denna tråd och borde intressera även trådstartaren.

Jag har en IPS (på Avanza) och vill också vikta om en del av kapitalet till guld, med tanke på att dagens börsvärdering ligger på ATH.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att köpa guld till min IPS. Till min ISK har jag köpt 4GLD (Xetra gold), som även bloggen rekommenderar, men denna listas av Avanza som en Certifikat, och enligt Avanzas villkor för IPS får man inte handla med Certifikat. (Jag kollade lite snabbt Nordnets IPS-villkor och det verkar som att samma sak gäller där, Certifikat är inte godkända, så det låter som en generell regel). GZUR listas också som certifikat så det är off-limits det med.

Handla med ETF går bra i IPS, så GLD (SPDR Gold Shares) hade varit ett utmärkt alternativ, om det inte vore så att man inte får handla med den heller (på Avanza får man bara sälja, men inte köpa, oavsett konto) antagligen p.g.a. Europeisk Mifid II lagstiftning. Hur ska man göra då?

Jag är ganska ny på detta med guldhandel så är tacksam för all input. Dock så känns handel med aktier i gruvbolag inte intressant för mig i dagsläget.

Hej Joni,
Det fungerade att köpa Xetra Guld via IPS på Nordnet. Gjorde precis det och har därmed gått från 1% guld i totala pensionsparande (IPS+tjänste+ppm inräknad) till ca 5%

1 gillning

Jag köpte lite 4GLD på IPS på Avanza, men fick efter ett tag ett meddelande om otillåtet värdepapper på mitt konto(minns inte exakt hur dom uttryckte sig.

1 gillning

Tack för återkopplingen Björn!
Vad bra att det gick att köpa via Nordnet. Jag kommer överväga att flytta en del av min pensionsspar dit isf.
Ha det!

Nu har jag precis öppnat ett IPS-konto hos Nordnet och försökte köpa 4GLD men fick meddelandet
“Din order kunde inte genomföras
Denna depåtyp får inte handla detta instrument på denna marknadsplats”
Är du säker på att du har just ett IPS-konto, @Sparbjrnen eller har du egentligen någon annan kontotyp?

Ja, det är privat pensionssparande, sk IPS. Den typen som för 10 år sedan var avdragsgill.

Det är lite förvirrande för Nordnet verkar ha två olika konton som heter väldigt snarlikt… Från Våra kontotyper - Få hjälp att välja sparkonto | Nordnet → Flera kontoformer hittar jag följande beskrivningar

IPS

Du kan öppna individuellt pensionssparande, IPS, om du vill flytta hit IPS som du har hos annan bank. Du kan också öppna IPS om du är egenföretagare eller saknar pensionsrätt genom din anställning – och därmed har rätt till avdrag.

Privatpension

Du kan öppna privatpension om du vill flytta hit privatpension som du har hos annan bank. Du kan också öppna privatpension om du är egenföretagare eller saknar pensionsrätt genom din anställning – och därmed har rätt till avdrag.

Jag uppfyller villkoren att vara egenföretagare och saknar pensionsrätt i min anställning, därför är de fortfarande avdragsgilla för mig personligen.

Frågan är om du har “Privatpension”-konto (borde ha “PP” förkortning/ikon i kontoöversikten) eller IPS-konto.
Och sedan blir jag inte riktigt klok på vad skillnaden är.

AuAg precious green är den enda fonden jag hittat som är godkänd och går att ha i ett ISK, som inte är syntetisk eller på något annat sätt tvivelaktig i sitt innehav, dock enbart 40% guld.
Perth Mint är helt ok alternativ för att äga guld, men går ju inte att ha i ett ISK.

Du har rätt. Det står pp på kontot i appen. Konstigt då jag är nästan säker på att kontot stod som en IPS hos Danica innan jag flyttade. Det var sådant avdragsgillt sparrande som man kunde göra med 1000kr/mån.

1 gillning

Jag vet inte hur det fungerar på NordNet, men på Avanza kunde jag för några år sedan inte placera i vissa typer av papper innan jag gjort ett kunskapstest som visade att jag kunde hantera den typen av placering.

Tack Björn, Då har vi rett ut det!

PP-kontot verkar vara någon typ av pensionsförsäkring (om jag förstår rätt är det ett försäkringsbolag som äger aktierna), medans i IPS är ett privat pensionskonto (där den enskilde äger aktierna). Känns inte helt olikt skillnaden mellan en KF och ISK, fast i detta fall handlar om pensioner, så tillkommer säkert fler detaljer som skiljer sig som jag inte är insatt just nu.

Intressant att Avanza har också en liknande typ av konto, som de kallar för PF (PensionsFörsäkring) Fördjupad information Pensionsförsäkring | Avanza, och i Avanzas detaljerade info (som är klart bättre än Nordnets i detta fall) framgår också att man kan handla på fler marknadsplatser och med fler instrument än på en IPS, bl.a.

• First North Stockholm
7. Certifikat och Trackers utan hävstång som vid var tid är tillåtna att köpa via Avanzas sajt.
vilket borde också inkludera 4GLD.

Det var i.s.f. ett sådant konto jag skulle behöva öppna, i.s.f. att krångla med samma kontotyp som jag redan har på Nordnet, men först måste jag förstå alla teknikaliteter… :smiley:

1 gillning

Det stämmer, som du säger. Därför, det första jag gjorde efter att jag öppnade kontot var att ta flertalet kunskaptester, men det hjälpte inte i detta fall.
Det är kontotypen IPS som har begräsningarna, och det gäller oavsett om det är Avanza eller Nordnet.