Jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men kollade runt lite. De har tillstånd av Finansinspektionen, vilket är en bra första punkt att kolla på ifall något är seriöst eller ej. När man tittar på omdömen så är det övervägande goda omdömen. Överlag verkar det likvärdigt med konkurrenten Lendify, som också kör P2P.
Risk är det absolut, du lånar ändå ut dina pengar till någon och tar därmed en kreditrisk. Om den som lånat inte betalar så blir det en kreditförlust.
Jag har använt Brocc i ett år. Funderar lite över samma sak. Hur beräknar man risk. Jag har satt lite pengar procentuellt m tanke på bolagsrisken Svårt att bedöma detta i med att avkastningen ändå är rätt låg ca 6% samtidigt som pengarna är rätt bundna, rätt svårt att avgöra hur snabbt man kan få ut pengarna om man måste. Tror jag fattat rätt att ca85% går att få ut rätta snabbt, resten tar längre tid. Sen har vi bolagsrisken. Hur värderar man den? Jan det vore toppen men en artikel om p2p marknaden och de spelare som finns där. Savelend, Lendify, Brocc, Kreditbörsen…