BROCC uttagsproblem

Hej

Är det några av er som har investerat hos BROCC el dyl, och har svårigheter att få tillbaks pengarna? Jag investerade 2018. Alla mina lån har status betalningsföreläggande sedan ca ett år, de svarar att så länge den processen är igång så kan jag inte få ut pengarna. De kan inte svara på när processen startade eller när den beräknas avslutas. Hur länge är det rimligt att behöva vänta på pengarna? Hur har ni som har lyckats få tillbaks era pengar gjort?

Vänlig hälsning
A

Det verkar ju som de som lånat pengar av dig inte har pengar att betala tillbaka.

Det är rimligt på så sätt att det ligger i hela affärsverksamhetens natur. En del lån är dåliga, och dessa kan bli långbänkar där man försöker driva in skulden över många år.

Om inte BROCC har ett försäljningsavtal där de säljer av sin dåliga kreditstock till en tredje part till rabatt utan väljer att driva inkasso etc på egen hand så är det bara att acceptera. Det är den risken för dåliga lån som man får betalt för som utlåningsföretag (och således överfört till dig här). De borde ju dock kunna ge ett estimat av när de typiskt skriver av ett lån som kreditförlust (dvs om det sker efter 5 år utan betalning eller liknande)

Investering i BROCC etc är inte ett sparande, utan en kreditinvestering med både inlåsningsrisk och kreditrisk. Sen blir det ju inte bättre av att just BROCC vad jag förstått det haft ganska dålig kreditgivning och således blivit en dålig investering.

Har ej investerat i BROCC utan i Savelend. De hade tidigare en mix av intern hantering och avsäljning, och de äldsta lånen som ligger kvar på indrivning är från 2019. Ibland trillar det in några kronor typ. Ungefär 20% av den stocken med dåliga lån har kommit tillbaka sedan november 2020, de flesta betalas det inget på så jag har skrivit av dom som kreditförluster för egen del.

1 gillning

Tack för bra info. Jag är helt med på att det finns hög risk i denna typ av verksamhet. Men hälften av lånen är i klass A-C, dessa gav BROCC intryck av att vara relativt säkra när risknivån valdes. Ändå blir det default på samtliga återbetalningar, deras riskhantering lämnar en del övrigt att önska.
BROCC har gett 0% avkastning samt förlorat 25% av mitt insatta kapital under 5år om samtliga lån avskrivs. En riktigt tråkig läropeng för min del. :hot_face:
Håller mig långt borta från den här typen av bolag framöver. Nu blir det indexfonder för hela slanten🤖

2 gillningar