Investera i padel?

Någon som hoppat på tåget att investera i padel? Är de fortfarande het 2024 och utlandssattsningar går bra så lär de bli en fin investering. Förstår att de kanske är en liten ovanlig investering och hög risk. Men
diversifiera sig lite och plats i lekhinken.
Någon som läst på något om PDU.?

Padel united gör nu en kapital anskaffning
Och hoppas på börs intruduktion 2024.

• Direktinvestering i svenskt AB. Värdering: 2 375 MSEK (pre money)
  • EBITDA FY2022: 190mkr vilket motsvarar en EBITDA Multipel om 12,5. Per FY2023 är den siffran nere på 7,9.
  • Emissionsperioden är 7e mars tom 28e mars. Likviddag 1 är den 30e mars och likviddag 2 är 11e april.
  • Alla nya investerare köper P2 aktier. Inklusive Coeli Investment AB och Coeli Private Equity AB.

Tycker mig ha läst flera artiklar om padeldöden som kommit. Min personliga åsikt är att det är lite sent att investera nu i padel.

11 gillningar

Padel känns väldig 2019, om du frågar mig. Jag har haft fel förr iofs.

2 gillningar

Padel fick även lite uppsving under pandemin. Nu ser det lite värre ut:

5 gillningar

Tror padel kommer få samma status som badminton.
Och jag skulle inte investera i badminton …

8 gillningar

Ja det det gäller ju att dom investerar i rätt hallar…2019 vet ja inte då fanns inte enns padel i min stad. Här är det omöjligt att få tider fortfarande. Men självklart är det ett överutbud nu i storsäderna och konkurser för hallar kommer det bli. Men frågan är hur stor marknaden kan va i finland , norge , tyskland där de inte finns så mycket ennu.

Min lokala badmintonhall erbjuder padelbanor. Hallen har stabilt kassaflöde, bra priser och gör ett par hundratusen i vinst efter löner varje år, decennium efter decennium. De säljer (bland annat) via Benify och är ett välkänt namn på orten. Ett litet bra småföretag som kommer stå emot många trender. Inget att investera i dock. :slightly_smiling_face:

Så länge där finns folk som vill prova på och företag som vill köra AW eller liknande så kommer det fortsätta vara “populärt”. Men sen kommer vanligt folk inte fortsätta då det inte är en billig sport.
Det är relativt dyrt att hyra en bana idag och folk lär hellre gå på gym med årskort än betala ett par hundra för en timme padel.

Jag hade inte vågat investera, utan i så fall kanske spekulera på kort sikt. Men då finns det annat som jag hellre spekulerar i.

Men jag är inte insatt utan går på “min känsla”.

Se där :slight_smile:

Klart en del banor kan gå bra. Men jag har sett badmintonhallar som skriker efter “gratishjälp” för att hålla igång och inte har pengar för att rusta upp hallarna. Inget jag skulle våga investera i.

1 gillning

Padel är på väg bort. Byggts alldeles för många hallar som står tomma nu när pandemin är över.

1 gillning

Hoppas ingen investerade …

https://www.breakit.se/artikel/33501/padeljatten-pdl-padel-united-krymper-lagger-ned-pa-flera-stallen

1 gillning

Padelhallar stänger

Jag lag in nån miljon och värdet är ju drygt 10% upp…svenska marknaden är ju snudd på död de va ju inte direkt den man investerade i…jag va ju inne på att peta in den lekpengen i storskogen istället men som tur vart de padeln :wink: tydligen kan 2 hinkar med skit få gräset att växa!

3 gillningar

I linje med vad jag gissade…

Precis. Var inte svårt att gissa vart det skulle gå. Jag hade ju samma inställning som du hade

…ironin i att lokalerna blir båtförvaring är stor. Båtförvaring vill man väl främst ha vintertid och det är väl den tidenndå padel har någon form av existensberättigande? :slight_smile:

1 gillning

Men fortfarande bättre en vad många företag har haft i prognos. Man räknar ju med att stänga hallar 2 år till innan efterfrågan/antalspelare ska möta upp antal hallar i Sverige. Sen är ju den svenska marknaden bara basen. Det intressanta är väll vad som kan ske i utlandet. Där snackar vi tillväxt! Men dom flesta lär ju blöda mycket nu på sommaren och behöver nog pengar till höst om de ska gå att satsa. Och behöva ta in pengar i de här börsklimatet är ju inte så roligt eller lätt.

Har man förvaring måste padelbanorna bort. På vårat varv betalar man ca 1000kr kvm…200 000:-per padelbana så de är nog ingen dum ide…
100 000:- per båt är inga konstigheter. Dom som förvar dessa båtar brukar inte bry sig så mycket om priset. Och det är alltid proppfullt i förvaringen när jan emanuel vart av med platsen till sin yacht ringde han och hotade om att köpa upp hela varvet haha…

Problemet är att vissa trodde detta kommer bli den nya folksporten och inte kunde se att det var lite för mycket hajp.
Jag tror inte att sporten kommer försvinna, men det kommer ta lång tid att bygga upp en bas med spelare. Just nu är det mest vuxna som spelar för att det är det nya coola. Framöver behöver vi tennis- och padelklubbar som bygger från grunden där ungdomar börjar spela.

Att se på detta som investering för att det kan växa utomlands är inte så smart. Det är kapitalintensivt. Man behöver mark, lokaler, personal, reklam etc. för att komma igång. Det är inte som att rulla ut en ny molntjänst i ett nytt land.

1 gillning

Nej det är fortfarande alldeles för dyrt att spela. för att få igång kidzen behövs det flera klubbar och stöd av kommuner. Nej man får se kanske blir pannkaka på utlandssattsningen med. Livet går vidare endå.