Nästan 7 miljoner SBB-B aktier har sålts idag så uppenbarligen är det många som tycker att det inte är en bra aktie att hålla utran tycker att den bör säljas av. Samtidigt har närmare 1.4 miljoner aktier köpts i Hexagon så det verkar som att några verkligen tycker att det är en kalasaktie att hålla framgent. De som står för dessa affärer tycker nog i genomsnitt att du gjort ett osmart val.
Det är ju uppenbart jättemånga som säljer SBB och köper Hexagon trots det… Om det kommer hända bra saker resp dumma saker på måndag vore ju alla dessa aktörer dumma i huvudet om de väntar en dag.
För förtydlignde: Det jag menar är naturligtvis att ingen kan säga om det är bra eller dåligt. Siffrorna jag angav är ju helt irrelevanta då det finns precis lika många som säljer (negativ bild på pris relativt framtidstro) som köper (positiv bild på pris relativt framtidstro). Marknaden har enats idag om att ett rättvist pris på dessa aktier är 3.5 resp 85 kronor. Att fråga här ger dig svar/gissningar från ett fåtal aktörer. På marknaden ser du svaret/gissningar på din fråga från en mycket större mängd aktörer och de har möts i att dessa pris speglar framtida värdet av företaget, riskjusterat, varken mer eller mindre.
Man skulle kunna skriva om det du skrev med “Nästan 7 miljoner SBB-B aktier har KÖPTS idag så uppenbarligen är det många som tycker att det är en bra aktie att hålla”
Om du har insiderinformation och vet hur dessa två aktier kommer att röra sig, då kan du säkert få till bra köp/sälj. Men annars är det som att du singlar slant….
Summa summarum: Det gick “sådär” och det är ju oftast resultatet av mycket gissningar och fuktat-finger-i-luften-analys.
Men till TS säger jag: Har du roligt med en liten del av ditt kapital så är det självklart att du ska gasa på de gissningar och tips du tror på. Men om du tror att det hänger miljardärer här som går all in på t ex SBB idag, då lär du ha fel.
Jag sa att Polestar skulle upp ja. Du kan kolla grafen och avgöra själv. Jag har Traidat massa andra saker under tiden. Men den är seg. Jag struntar i Polestar efter aktiesplitten. Den skulle varit lovande om de inte splittade den.
Jag beräknade med 0.5 dollar på Psny men den sjönk till 0.3 innan splitten kom. Jag har övergett PSNY efter splitten men som sagt investerar i andra saker.