Polestar | Diskussion, analys och kommentarer till Polestar och dess aktie

Jag skapar tråden för att vi ska kunna diskutera Polestar aktien PSNY.

Volvo har sålt av sig massa Polestar aktier vilket resulterat i att aktien har sjunkit markant i pris, just nu ligger den på dollarn och om den sjunker ner lite till så är det ett kap att köpa den. Jag vill att vi diskuterar och tar upp vad vi tycker om den. Hittills i år har Polestar sålt ungefär 20 200 elbilar globalt, 27 % mindre än förra året.

Jag gick in på 1.3 dollarn och kanske köper mer om den når 0.5 dollarn men det är ganska tveksamt om den sjunker igen.

Jag uppdaterar tråden mer i framtiden:

Jag tycker att aktien just nu är ett kap, ser den stiga först mot 2 dollarn innan den sjunker för att återigen stiga mot 4 dollarn.

Det dräller av nya kinesiska märken på svenska bilmarknaden. Många av dessa kommer slås ut de närmsta åren och risken är stor att Polestar blir ett av dessa bolag.

2 gillningar

Jag ser Polestar ute på vägarna. Volvo är också ett svenskt märke men den försvann inte.

Polestar är till exempel bättre än Tesla samt billigare, varför skulle Polestar försvinna?

Detta och allt annat du skriver är inga anledningar till att köpa aktien.
Du får presentera en analys om vad som gör aktien köpvärd. Titta på försäljning, vinst/förlust, framtida utsikter etc.

Jag kan lista massor av aktier som tappat 80% som sedan tappat 80% till så det är inte en anledning till att köpa.

5 gillningar

Hittills i år har Polestar sålt ungefär 20 200 elbilar globalt, 27 % mindre än förra året.

Det säger inget i sig.

Om de sålt allt med förlust och det ser likadant ut framöver etc är det katastrofalt.

Du måste göra en analys av förutsättningarna för framtiden för att få fram en värdering just nu och 1, 3 eller 5 år i framtiden.

Senste tiden har alla bilbrancher backat i och med mättnaden på bilmarknaden.

Men som jag skrev så ska jag komma med fler uppdateringar sen.

Tror att de Kinesiska ägarna köpt Volvo Cars för att lära sig bygga bilar, och att man flyttar hem även design allt eftersom. Man har väl börjat flytta hem Zeeker till Kina.

Geely äger nu Geely Automobile, Volvo Cars, Polestar, Lotus, Lynk & Co, Jidu, Ji Yue, Zeekr, LEVC, Smart, Proton och Zhidou.

Att man skulle stötta Polestar med några större belopp tror jag inte nu när Volvo Cars gett bort sina aktier för att slippa bidra vid nästa nyemission.

@Magnus_Hogberg

Polestar har sina utmaningar speciellt nu när den är ny men jag är mest intresserad i aktien Polestar. Jag ser uppgång mot 4 dollarn sen drar jag mig ur till annat. Men blir säkert en bra HODL aktie för de som vill.

Vad får dig att se att den ska till $4?
Jag kan se SBB-B gå till 20 kr.

@AimHigher

Inte illa alls, fast den är lite svår att göra teknisk analys av. Men tror du valt bra ändå.

Jag skulle dock inte gått in i den då den stått stilla sedan 2023 och lär ta till 2027 innan du kan se upptrend eller (reversal)

Ingen minns en fegis! Have fun staying poor!

@Kulturarbetaren På Polestar kan man se en reversal och att motståndet är extremt hög på 0.6 dollar. Kolla in köpvolymen också, höga på 0.6 samt nyss på 1 dollar. Marknaden reagerar i efterhand av stora volymer av inköp om du kollar daily volym på tradingview.

Det finns goda skäl till att teknisk analys kallas för börsens astrologi.

Har du någon värdering på bolaget?

@Nightowl Bolagets nuvarande värde är korrekt skulle jag säga fast då är den underskattad. 2 miljarder dollar skulle den lätt kunna bli.

Sarkasm är svårt i skrift.

Nej, jag menade inte allvar med att SBB ska till 20. Det kanske den gör. Men vägen dit är lång och riskfylld.

Menar att det är lätt att spotta ut sig siffror om hur en aktie ska gå, men finns det inget underlag, ingen värdering, ingen analys så är det samma som att man spår i teblad.
Att ens försöka sig på TA på aktier som kraschat är helt vanskligt då det inte finns mycket rationellt bakom kursrörelserna.

Jag har inte analyserat Polestar och kan inte yttra mig om bolaget eller aktien. Men jag blir orolig för andra som kanske läser och tror på det som skrivs här inne och sedan investerar eller bettar på det. Kan gå väldigt illa.

Polestar kan mycket väl gå till $4 dollar om ett par år. Den kan gå 10x. Jag har ingen aning.

3 gillningar

Va? Förstår inte vad du menar…

@AimHigher

Håller med om att man ska vara kritisk och inte bara investera i något man läst om. Det är upp till var och en att avgöra om de vill investera.

@Nightowl Just nu är bolaget värderat till 5 miljarder kronor, men jag antar att den är värd 20 miljarder kronor. Det är dock ett antagande jag gör, så det är upp till dig att tycka som du vill, och jag tvingar ingen att investera.

Jag skulle rekommendera er att hoppa på tåget om den sjunker något mer till 0.5 dollar. Men upp till er att avgöra.

Men hur kommer du fram till din “antagna” värdering?