Av någon anledning sitter jag med ett gäng Volvo Car IL B-teckningsrätter. Kan någon förklara varför, hur det funkar och hur man ska tänka?
En teckningsrätt ger innehavaren rätten att köpa aktier i ett företag till ett förutbestämt pris inom en bestämd tidsram. Teckningsrätter utfärdas ofta i samband med en nyemission av aktier, där befintliga aktieägare ges företrädesrätt att köpa nya aktier i proportion till sin befintliga ägarandel. Denna process tillåter företaget att få in nytt kapital och ger aktieägarna möjlighet att skydda sin ägarandel genom att köpa fler aktier till ett förmånligt pris.
Just i detta fallet:
I samband med att Volvo Cars skiftar ut delar av sitt ägande i Polestar har bolaget valt att genomföra detta genom att dela ut så kallade Inlösenaktier. Volvo Cars kommer skifta ut 62,7 procent av sin ägarandel i Polestar till sina aktieägare. För 14 Inlösenaktier kommer en ägare att ta emot 3st aktier (svenska depåbevis) i Polestar.
Inlösenaktier kommer att handlas på Nasdaq Stockholm från och med den 15 april 2024 till och med den 30 april 2024. Styrelsen har även fastställt avstämningsdag för rätt att erhålla inlösenvederlaget, det vill säga de SDB:er som representerar de underliggande Polestar ADS:erna av serie A, till den 8 maj 2024.
I korta drag: dina “teckningsrätter” är inte teckningsrätter, de är inlösensaktier. Dvs de kommer automatiskt konverteras till underliggande tillgång vid brytdatum. I detta fallet innebär det att IL blir aktier i Polestar ![]()
I normala fall har du två val:
- Sälj dina IL innan 30e april, för du vill inte ha Polestar
- Behåll dina IL över 30 april, för du vill ha Polestar
Själv sitter jag med alternativ 3 just nu: Håll IL till strax innan brytdatumet, då Volvo Car IL handlas lägre än konverterat marknadsvärde på Polestar. Givet Marknadsvärdet på Polestar borde varje IL kosta ca 2,82 SEK i skrivande stund, men handlas till 2,275 SEK.
Super, tack! När ska du avyttra dem då?
Jag kommer avyttra på måndag ![]()
Jag tror fortfarande inte jag förstår din strategi, men jag vill förstå eftersom den verkar smart och insatt. Så du ska sälja dina IL på måndag för att köpa Volvo-aktier för pengarna eller har jag fattat fel?
Hej,
Kommer sälja mina IL på måndag, men vart likviden hamnar kan jag inte säga
Har inga enorma summor i detta lilla korta case, så endera hittar jag något nytt, eller in i en indexfond, alternativt fyller på något annat innehav som ser köpvärt ut
Vad tror du om att köpa på sig en massa idag ( 2,11 just nu) och sälja på måndag eller behålla tills man kan sälja i form av Polestar?
Hm, svårt att säga. Ser ut som att säljtrycket ligger på idag iaf. Med Polestars kurs på 1,18 USD i förhandeln bör en IL vara värd ca 2,62 SEK.
Så endera ska Polestar ned, eller IL upp. Jag tror mer på att IL är felprissatt personligen ![]()
Jag vet att man ska räkna själv men jag tog ett bet på att du har rätt och köpte på mig lite. Uppsida på 25% är jag för girig för att avstå.
Tack.
Så tänker du köpa på dig mer nu istället när IL inte flyger för att få mer Polestar eller har du sålt? IL verkar ju inte lyfta idag vad jag sett? Undrar för att jag själv fortfarande inte fattar riktigt vad jag ska göra…
Nope, jag vill inte hålla på med konvertingsprocessen framöver. Tror man starkt på att Polestar inte ska värderas ned till ca 0,96 USD/aktie så finns det möjligen pengar att tjäna mellan här. Men givet att det finns osäkerheter i hur både IL & Polestar värderas, samt att det är en ytterst liten position för mig så släpper jag mina IL snart. Blev en vinst på ca 5% sedan 2024-04-17 när jag köpte mina IL, jämfört med OMXSGI på 2,06%, så jag är nöjd ![]()
Risken är att det här blev ett för crowded trade, så det spelar ingen roll ifall det är något som inte stämmer med prissättningen, folk vräker ut sina IL idag ![]()
Om jag får fråga - det handlar om småpengar så det spelar ju mindre roll, men ändå. Misslyckades/hann inte sälja innan dagens slut så snart ska jag äga lite Polestar? Behöver jag göra något eller konverteras de automatiskt? Och om jag misstänker att Polestar inte kommer åka till månen, när kan jag sälja?
Men brytdatum är väl imorgon, 30/4?
Som @EVAU skriver, du kan även sälja imorgon ![]()
Klippt från Avanza:
Den 26 mars 2024 beslutade årsstämman i Volvo Cars om utdelning av 62,7 procent av Volvo Cars innehav i Polestar till Volvo Cars aktieägare. Det kommer ske genom en aktiespilt 2:1 med en automatisk inlösen. Innehavet i Polestar att skiftas ut som svenska onoterade depåbevis (SDB), där 1 onoterad Polestar SDB motsvarar 1 noterad Polestar ADR som handlas på amerikanska börsen.
Hur går det till?
- Först en split på 2:1, vilket innebär att 1 Volvo Cars aktie delas upp i två delar, 1 aktie i Volvo Cars och 1 inlösenaktie i Polestar.
- Inlösenaktien handlas på Stockholmsbörsen mellan 15-30 april. Om du inte vill ha Polestar SDB kan du sälja inlösenaktierna.
- Sedan behövs 14 inlösenaktier för att få 3 Polestar SDB:er. Enbart hela SDB:er delas ut, vilket innebär att om dina inlösenaktier inte är delbart med 14 så kommer du få en försäljningslikvid för de fraktioner som inte är delbara.
- Ett erbjudande kommer läggas upp på app och hemsida där du får svara om du vill konvertera de onoterade Polestar SDB:er till noterade Polestar ADR.
- Om du inte svarar på erbjudandet så kommer Polestar SDB:er att lösas in mot likvid i slutet av augusti.
Dvs om du inte svarar kommer det förvandlas till cash i slutet Augusti, antagligen till marknadspris på Polestar vid något brytdatum. Så gör du ingenting och Polestar håller sig kvar kursmässigt kan det va en bra affär att bara vänta.
Men som vanligt, gör din egen analys etc ![]()
Ok; toppen och tack! Det gjorde ändå det hela lite klarare!