Hej, jag har nu fått Volvo Cars IL inlösta till Polestar SDB. Enligt prospekt ska man ansöka om konvertering till Polestar ADR. Men det står inget om hur man gör. Vet någon om Avanza kommer att hantera detta med automatik eller semiautomatik eller ska man behöva behöva trassla med papper?
Nej, det är inte Avanza som hanterar utan SEB processerar vidare om du inte har sålt Volvo Cars IL. Det tar tid att konvertera till ADR, 13 maj-13 aug är konverteringsperiod. Sida 10/34 har schema. Du behöver inte göra någonting men du ska behålla ditt ISK/depå konto. Du väntar när ADR finnas i ditt ISK/depå konto. Då kan du sälja/köpa mer Polestar ADR i Nasdaq New York om du vill.
Du ska absolut inte göra någonting, vänta tills efter sommaren så är allt fixat, men inget du behöver tänka på, luta dig tillbaka ![]()
Jodå, nu har jag fått upp ett erbjudande i Avanza. Väntar man till augusti så får man cash, men jag föredrar att få Polestar ADR och sälja vid lämpligt tillfälle, även om det kostar courtage och växlingsavgift. VI får se hur lång tid det tar innan Polestar ADR landar på kontot.
Behöver du att svara till erbjudandet? Då måste du svara ja/nej.
Jag har redan svarat att jag vill konvertera. Inget svar lär tollkas som “nej, tack”.