ABBs utdelning av Accelleron

Hej. Någon som har några tankar på hur man ska göra med de Accelleron SDB:er som delats ut till ägare av ABB i Sverige?

Är det värt att låta dem konverteras till Accelleron aktier noterade i Schweiz, eller är det bara en massa administration för en låg årlig avkastning och svårflyttat kapital som potentiellt kan växa till sig över tid?

Kommer Accelleron att ha ett utdelningsförfarande likt ABB för att undvika 35% källskatt i Schweiz, eller kommeran behöva skicka in blanketter varje år om de har utdelning?

Ingen annan som fått Accelleron SDB? Jag lutar åt att behålla dem, även om det kommer bli jobbigt och/eller kostsamt att sälja dem. (Avanza har bara telefonorder med högt cortage för gandel med Schweiziska aktier.)

Jag har försökt se var de kan handlas, och det ser ut som det går på Nordeas depå. Men vet inte om det går att öppna en sådan utan att ha vardagspaketet hos dem. Ett annat alternativ skulle kunna vara interactive brokers, men jag förstår inte vax de hag för avgifter och vet inte heller om det går att flytta värdepapper dit från Avanza.

Jag har efter att ha läst det två erbjudandena valt att behålla. Grundar sig inte på mycket mer än att det ändå är en liten post och att jag får lära mig något nytt eftersom det är första gången jag ställs inför liknande val. Återstår att se om jag lär mig att tacka ja eller nej till att behålla nästa gång :rofl:

Sitter o funderar på samma sak. Tycker inte jag har så mycket information för att ta ett vettigt beslut…

Nordnet valde jag att konvertera dem och att de sedan säljs automatiskt utan kostnad.
Var nöjd med Nordnets smidighet när det gällde detta.
På Swedbank fanns bara ett enda val att konvertera till aktier,
och om man inte ville detta skulle man ringa deras telefonsupport vilken hade 40 min väntetid.
Så jag har inte orkat ta tag i det på Swedbank utan de får väl konverteras till aktier utan att jag egentligen ville det. Har både ISK och ett annat pensionsspar som i sig redan är svårt att flytta.
Jag tror dock att Accelleron är en bra placering så jag hoppas att kursen kommer utvecklas bra framöver. Då spelar det kanske ingen roll tänker jag om det är tar lång tid eller är dyrt att sälja dem.
Hade jag kunnat välja skulle jag nog ändå sålt dem och köpt något som är mer lättplacerat.
Jag tycker dock det är väldigt märkligt att en storbank inte kan handla enklare på Europas tredje största börs Six Swiss Exchange. Skulle varit spännande om det hade gått däremot ? Nordea kanske.

Ni som valde att sälja era Acceleron, har försäljningen gått igenom?