Avnoterad aktie i Avanza-depån som inte går att sälja | Vad gör jag nu?

Hej!
Mitt första inlägg här på forumet, även om jag läst och tagit del av all kunskap här i flera år nu :slightly_smiling_face:

Anledningen till att jag skriver är att jag gått på min första riktiga mina i mitt sparande. Jag har av olika anledningar inte varit lika aktiv de senaste åren utan låtit det mesta stå och växa av sig själv. För några år sedan hade jag dock en period då jag var mer aktiv och under den perioden köpte jag en del aktier och fonder inom bl.a. råvaror, som placerades på ett ISK. Bland annat köpte jag “Aluminum corporation of China”. Döm om min förvåning när jag loggade in på Avanza i en dag i slutet av november och upptäcker ett aktie- och fondkonto som jag inte haft tidigare, med ett värde närmare noll som innehöll just ovan nämnda aktie. Denna var dessutom försvunnen från mitt ISK.

När jag tittar i mina meddelanden ser jag att jag fått ett meddelande från Avanza i januari om att denna aktie inte längre är tillåten att ha på ISK, därför har den flyttats över till ett aktie- och fondkonto. Detta konto har sedan någon gång under hösten plötsligt minskat i värde till 0 kronor från ursprungliga ca 7-8 tusen.
Enligt Avanza har företaget valt att avnotera aktien från börsen, och de hänvisar mig till att hitta en köpare privat eller en marknad för onoterade värdepapper.

Jag får ta detta som en lärpeng och vara glad att det inte var någon större summa. Jag vet inte hur mycket energi jag orkar lägga på att få igen pengarna. Den info jag fått från Avanza är att det verkar vara ganska krångligt att bli av med aktierna och inget Avanza kan bistå med. Finns det någon som har erfarenhet och kan putta mig i rätt riktning?

Eller kan jag dra av förlusten i deklaration (men jag har ju inte sålt aktien, och kan inte sälja den via Avanza heller)?

Tack på förhand :slightly_smiling_face:

2 gillningar

@chineseinvestor är kanske intresserad av att lägga ett bud ?

För över aktierna till Röda Korset eller något

Har de dragit tillbaka aktien från en viss enskild börs? Det verkar fortfarande finnas omsättning i aktien när man kollar på exempelvis Google Ekonomi.

Jag skulle vilka rekommendera de tråkiga indexfonderna till dig. Speciellt eftersom du då kan vara passiv på ett annat sätt, vilket du också verkar vilja.

Kontakta företaget. De kan säkert köpa din aktier, eller så har de säkert koll på var det kan finnas köpare.

Jag har noterat det också när jag googlat företagsnamnet. Svaret jag fått från Avanzas kundservice är följande:

“Jag ser att företaget själva har valt att avnotera detta värdepapper från börsen och därmed så får vi inte längre någon uppdatering på utveckling på värdepappret automatiskt”.

Samt att jag då behöver hitta en köpare privat eller på en marknad för onoterade värdepapper om jag vill försöka sälja.

Jag har 95% av mitt spar i (index)fonder. Det här var min lekhink, kan man säga. Blandade småköp av olika aktier och annat. Jag har avvecklat en del av det nu. En anledning till att jag varit väldigt inaktiv var att jag flyttade mycket av mitt andra sparande bort från Avanza, men det här blev kvar.

1 gillning