Förlustaversion, sålde Lundbergsföretagen och köpte Avanza Zero

Hej!

Nu har jag drabbats av en ryslig förlustaversion. Jag sålde av mitt innehav i investmentbolaget Lundbergsföretagen efter 3,5 års innehav. Jag växlade om till Avanza Zero.

Det har alltid varit det investmentbolaget som gått svagast i min portfölj, bara plus ynka 5% på alla år. 10% av deras innehav är i Handelsbanken, samt en stor del i fastigheter. Fastigheter beräknas ju gå ned i framtiden och Handelsbanken är den svenska bank som är mest exponerad mot kommersiella fastighetsbolag. Jag skulle aldrig äga 10% Handelsbanken själv så varför ska jag äga ett investmentbolag som gör det? Samtidigt finns ju inte mycket i deras portfölj som andas digitalisering och framtid, utan det är tråkig förutsägbar materia som skog, fastigheter och bank.

Nu har jag drabbats av en ryslig förlustaversion.

Jag har ju intalat mig själv att jag ska vara en passiv investerare och inte sälja innehav så mycket, så det känns dumt. Samtidigt har Lundbergsföretagen slagit index nästan alla år förutom de senaste när jag ägt det. Kanske deras nästan obelånade fastighetsportföj hade gjort superklipp i en framtida fastighetskrasch? Kanske hade ränta-på-ränta-effekten i deras lite trista portfölj sprungit iväg index igen?

Vad säger forumet, gjorde jag rätt som dumpade Lundbergs och växlade om till en indexfond/Avanza Zero?

Ge mig lite subjektiv feedback :slight_smile:

Lundbergs har enbart 5 procent I SHB. Deras största innehav av noterade aktier är Industrivärden. Fastighetsinbehaven är mindre än vad du tror.

Logga in på IB index så får du rätt uppgifter.

Du har rätt, 5% inte 10%!

Om din plan är att vara en passiv indexkramare så gjorde du ju helt rätt. Vill du sedan lattja lite så håll det i lekhinken. :slight_smile:

Lundbergs är ett av mina basinnehav, ska mycket till innan jag byter ut det mot något annat.

Lundbergs brukar hålla emot bra när de andra går svagt, så gäller att man har en bra mix och ombalanserar mellan dessa efter tidigare uppsatta regler. Kan inte titta på ett innehav i isolation. Glöm inte heller att inkludera utdelning.

1 gillning

Varför just Avanza Zero Med endast de 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen? Varför inte t.ex Plus allabolag Sverige index med hela svenska börsen och 300+bolag? :slight_smile:

2 gillningar