Tvungen att sälja/flytta mina amerikanska värdepapper hos Avanza

För ett antal år sedan köpte jag en tesla aktie (för skojs skull) på Avanza. Efter splitten har jag nu 5 aktier, värda lite över 36k kr (ökat över 1000%) sedan köp.

Jag flyttade utomlands förra året, men har fortfarande min skatterättsliga hemvist i Sverige (obegränsat skattskyldig i Sverige). Och för några dagar sedan fick jag ett meddelande från Avanza som säger att jag inte får ha kvar amerikanska värdepapper om jag bor utanför Sverige.

Om du är bosatt utanför Sverige finns det tyvärr ingen möjlighet att ha kvar dina amerikanska värdepapper hos Avanza, du måste då sälja dessa eller flytta dem till ett annat institut.

Jag ringde Avanza kundservice för att dubbelkolla om detta även gäller de som har skatterättslig hemvist i Sverige. Svaret är ja, Avanzas avtal för att handla amerikanska värdepapper säger att kunden måste fysiskt bo i Sverige.

Däremot fick jag bekräftat (efter lite fram och tillbaka) att jag som fortfarande har skatterättslig hemvist i Sverige kan fortsätta använda alla andra funktioner på Avanza, inklusive mitt ISK.

Nu till min fråga. Vad ska jag göra med mina amerikanska aktier?

1. Sälja aktierna och återinvestera i något annat. Enklaste lösningen, men jag kan inte längre ha kvar mina tesla aktier för att se hur de fortsätter att gå i framtiden (för skojs skull).

2. Flytta aktierna. Om jag vill ha kvar aktierna så måste jag flytta dem. Jag vet dock inte var jag kan flytta dem till. Jag skrev till Nordnet och de säger att jag inte får lov att öppna konto öht om jag bor utomlands. Jag har ett Degiro konto sedan tidigare, men de har inte svarat mig än om jag får lov att äga amerikanska aktier hos dem om jag bor utanför EU (eller om jag kan öppna ISK).

3. Andra alternativ?

Precis samma hände mig. Hade man bara kommit ihåg att uppdatera US avtalen (WFEN eller vad det heter) hos Avanza så hade de nog inte upptäckt det, och det kunde rullat på. Detta är inte någon knäpp EU/Sverige bankregel för en gångs skull, utan det är en dito US regel.

Jag blev tvungen att sälja av US aktierna. Hittade ingen bank som tillät mig att äga US aktier som skriven utanför EU/EES. Fonder och Sve/EU aktier kunde jag äga i ISK, inget problem.

Alternativet är väl att hitta en nischfond eller kanske en ETF i EU som innehåller mycket av Tesla och dumpa in det där och se det som en riskspridning. Eller tar du dina 10X pengarna och är nöjd med det :slight_smile:

Generellt sett tyckte jag det var svårt att göra någon med någon svensk bank när man är skriven utanför EU, oavsett skattestatus. Man betraktas som en penga-tvätts risk tyvärr.

Tips: se till att proaktivt ladda ner nytt BankID före det går ut. Om det väl gått ut, och du inte har något annat BI aktivt, så är det vara svårt/omöjligt att plocka ut ett nytt när ens personnummer är registrerat som utlandssvensk.

2 gillningar

Skönt att höra att det finns andra i samma sitts :sweat_smile: Jag börjar inse nu hur mycket som påverkas när man blivit utskriven ur Sverige. Ändå tur att jag redan har det mesta jag behöver!

Ja, det känns lite så. Dock tråkigt att sälja. Hade varit kul att se hur långt det kan gå. Tanken med köpet var att bara köpa och sen hålla och se vad som händer.

Tack för tipset!

Jag var skitsur på Avanza i flera månader men det gick över när jag insåg att det inte var deras fel :slight_smile:

Jo en möjlighet kan finnas beroende på hur mycket kapital och pension du har i övrigt. Kompisar är väldigt nöjda med SEB Private Banking och de kanske har en möjlighet att hantera din situation? Kräver dock typ minst 2 mkr men kan vara värt ett samtal.

1 gillning

Jag har Swedbank och beställde ett kodkort (fysiska engångskoder) som jag kunde beställa nytt ID med.

1 gillning

Bra tips med fysiskt kodkort!

Skickade Swedbank kodkortet till din utlandsaddress för dig?

(För mig gick det till en 10 år gammal utdelningsadress som Swedbank varit oförmögna att ändra på trots upprepade påstötningar så det löste sig inte. Åkte på besök till Sverige och bytte bank :slight_smile: )

Kanske de bättrat sig senare åren :slight_smile:

Om du vill fortsätta att äga Tesla har du kanske möjlighet att köpa dem “på nytt” hos en broker i landet som du lever i nu?

Sålde av mina Tesla aktier idag, då jag passerat datumet Avanza gav mig (de hade dock inte sålt av mitt innehav automatiskt än - om de nu faktiskt gör det öht).

Landade på ca. 700% avkastning. Kunde varit bättre om jag sålde i februari när jag faktiskt skapade inlägget. Men men, ändå nöjd :laughing:

(PS: Pratade med SEB, de ville inte ta emot mina aktier heller)

1 gillning