Utdelningsportfölj 2026 Home Bias Sverige

Hej

Önskar hjälp med att sätta ihop en portfölj av 10 svenska innehav att bygga en långsiktig utdelningsportfölj som är buy and hold med bolag som har lång historik av att höja utdelningen och även presterat ok eller bra i totalavkastning.

Landar gärna på 4-5% åtminstone. Förstår att det är svårt att komma mkt högre utan att höja risken! Alltså u direktavkastning

Tack på förhand!

Vh Kenny

3 gillningar

Vill du hålla det enkelt kan du välja XACT Norden Högutdelande (XACTHDIV), som till stor del består av svenska innehav (cirka 50 %).

Föredrar du att äga aktierna direkt (och vill hålla dig helt till Sverige) kan kanske innehaven i XACTHDIV ge viss inspiration.

9 gillningar

Som @Lejonparten skrev ovan, MEN :eyes: :backhand_index_pointing_down:

12 gillningar

Ett tips är att kika på på hernhag.se, har har flertalet tips på svenska utdelare som är vettiga.

4 gillningar

På vilket sätt bidrar detta till diskussionen? Man får förmoda att någon som frågar om specifika utdelningsaktier inte har av intresse att diskutera utdelningsstrategi som koncept. Inte heller tror jag någon som frågar om vilken familjebil de ska köpa är intresserad av någons påpekande att buss duger minsann bra och är egentligen bättre. Ska man stövla in i en tråd om öl för att påpeka att alkohol kan minsann vara skadligt för hälsan?

Det är lite problematiskt här i forumet att åsikter och tankar som avviker från “normen” inte kan få leva och utvecklas fritt. Ser man en tråd som berör något man inte håller med om kan man kanske bara strunta i att kommentera och gå vidare i livet. Fick ju rensas rejält i en annan utdelningstråd när indexkramarna kände sig manade att kliva in och mansplaina hur dumma alla andra var…

30 gillningar

Du kan ju alltid skaffa en månad av Börsdata och börja screena lite där. Använder det flitigt för att skaka fram intressanta bolag för lite kortsiktigare trades och tycker det är ett grymt trevligt verktyg. Bara att välja ut Sverige, Large Cap och sortera på div yield sen se över listan du får.

I aktieportföljen har jag själv dessa som kanske kan vara av intresse (men gör din egen due diligence, detta är ingen rekommendation utan bara vad jag själv har valt): Handelsbanken, SEB, Tele2, Telia, Volvo, SSAB, Skanska, Axfood, Essity, SCA. Överväger att plocka in lite Peab med samt ett/flera fastighetsbolag.

2 gillningar

Taxi för input!
Det är en del av bolagen jag redan plockat med också i portföljen.

Har en fondportfölj, men detta blir till lekhinken.

Tack, riktigt bra tips!

Härligt att se någon annan som har utdelande tråkbolag i “lekhinken” och inte en massa förhoppningsbolag som går med stadig förlust :grinning_face:

1 gillning

Tack! Den får bli basen u portföljen :+1:

Har alla utom skog i din lista.

Samt en del fastighet. Men där är det för svårt att ge tips så jag nämner inga bolag.

2 gillningar

Ett mycket tråkigt svar från dig måste jag medge. Det var ett försök till att bidra med kunskap. Forskningen som tas upp i filmklippen visar att utdelningsaktier / utdelande fonder är som bäst suboptimalt jämfört med ackumulerande, och detta har inget med indexfonder att göra.

Den enda positiva aspekten med utdelningsstrategin är beteende, där folk ofta har det lättare att hålla sig till strategin i sämre tider.

Det är dock uppenbart att du varken tittade på filmerna eller är redo att ta in ny kunskap. Vi kan lämna det där.

3 gillningar

Som jag tror jag tidigare skrivit här på forumet är det helt meningslöst att ha en diskussion med någon som alltid har rätt.

Men nu var detta inte en tråd om huruvida utdelningsaktier är bra eller inte som strategi, utan specifikt om vilka utdelningsaktier som kan passa de önskade parametrarna. Då ser jag inte riktigt hur ditt “bidrag” är relevant.

9 gillningar

Jag har absolut inte alltid rätt och det har jag inte sagt heller. Tråkigt med personangrepp.

Det har du all rätt att tycka. Mitt bidrag var att påpeka att utdelningstrategin är som bäst suboptimal. Men du är fri att göra hur du vill.

Säger den som skriver “Det är dock uppenbart att du varken tittade på filmerna eller är redo att ta in ny kunskap”.

Och ja, fri att göra som jag vill tack och lov. Har investerat aktivt sen mitten av 90-talet och läst och studerat aktier och marknaden i många timmar, för att nu ha hittat min egen väg som passar mig och mina behov. Hoppas att andra kan göra samma.

1 gillning

Tog du tid och tittade på filmerna?

Debatten kring utdelningsaktier har pågått i årtionden så det lär inte vara något nytt som uppdagas här. De har sina för- och nackdelar som du säkert är medveten om och för vissa är det en trevlig komponent i portföljen även om de rent tekniskt inte är det mest optimala på pappret. Gällande de Youtube videor du postade så har jag kollat på Ben Felix tidigare och utan att börja diskutera hans meriter så kan jag säga att det inte är något jag tänker lägga ytterligare tid på.

1 gillning

Nej var alltså svaret.

A+ för din förmåga att läsa mellan raderna!

Men diskussionen var inte runt Ben Felix’ meriter eller ens utdelningsaktier som strategi så vi kan låta tråden återgå till att hitta lämpliga utdelningsaktier åt trådstartaren. Gissar att du inte vill delta i det dock.

1 gillning

Det svarade inte på om du tittade på filmerna jag hänvisade till, utan endast att du har kollat på honom tidigare.

Men detta leder ingen vart så vi kan lämna det här.