Polestar | Diskussion, analys och kommentarer till Polestar och dess aktie

@Nightowl Det är för att volvo cars valde att sälja mestadels av sina PSNY aktier redan vid 10 dollarn (Jag antar för att de vill köpa upp igen vid låga priser i smyg efter att ha sålt ned priset) för att kunna dubbla sina innehav om inte till och med mångdubbla.

Du har ingen värdering gjord på själva bolaget (fundamental anslys)?

@Nightowl Jag tror att den egentligen är jättehög men den göms under när aktien är ursålt så det är svårt att avgöra. De har gjort detta med flit för att köpa upp mycket billigare.

Exakta värdet kan jag inte säga.

Vet du vad fundamental analys är?

@Nightowl ja, jag skulle egentligen tippa på att den är värd $20 dollar per aktie. Räkna ut 467 976 748 *20 = 9 359 534 960 dollar alltså nära 100 miljarder kronor. Den är helt klart undervärderad idag. Bra för investerarna.

Var får du denna siffra från? Har du gjort någon fundamental analys som kommer fram till detta?
Kan du dela den analysen?

@Nightowl Ja jag kommer fram till att den är värd $20 dollar egentligen per aktie. Du kan göra egen fundemental analys och se själv?

Tesla har egen fabrik och därmed ligger Teslas aktie på över 400 dollar, psny är ny och använder sig av volvos fabriker för att producera bilarna. Men när de kommit in i marknaden ser jag inte varför de inte skulle ligga på samma värde som Tesla egentligen gör.

1 gillning

Kan du inte dela din analys (fundamental analys) så vi har något att diskutera?

Du anser att PSNY borde egentligen ha ett värde på $20 per aktie och att Tesla är värt 20 ggr mer som bolag vilket blir $400 per aktie? Är det vad du menar?

@AimHigher

Ja det är vad jag menar.

@dayg63 Hur tänker du att bolagsvärdet relaterar till aktiekursen?

Har PSNY verkligen lika många utstående aktier som TSLA?

Jag tycker att aktiekursen är översåld, detta efter att Volvo gett bort massa aktier som sedan sålt ner kursen. Polestar har sålt relativt bra ändå om man läser hur många bilar de sålt hittils.

PSNY har färre aktier än Tesla efter att de gjorde aktiesplit. Just nu har PSNY 467 976 748 aktier medan Tesla har 6 ggr mer på 3 210 059 659.

Färre aktier är bättre än mer. Färre kan nå högre priser enklare.

Nu är jag VERKLIGEN ingen expert på Polestar som företag men det jag läst tyder på att det är en jättebra bil som sålt bra i Sverige, bland annat med hjälp av de elbilssubventioner som nu är borta.
Problemet med att fokusera på design och funktion snarare än lönsamhet har varit att det har varit en kamp att få Polestar som bolag att gå runt. Ägarna har fått stötta med drösvis av pengar, något som tyngt bla Volvo Cars.
Får man ingen lönsamhet per bil spelar det ingen roll hur mycket man säljer.

Mvh Kroken

Men då gårndet ju inte ihop det du säger till @AimHigher då du sa att 20 gånger aktiepriset 20 vs 400 USD var 20 gånger bolagsvärdet?

Jag förstår inte vad du försäker säga, det verkar ologiskt.

Hade du en fundamental analys du skulle kunna dela?

1 gillning

:flushed::flushed::flushed::flushed::flushed:

Om du har den synen på aktier och använder det som grund till köp så är det skrämmande :face_with_peeking_eye:

1 gillning

@AimHigher Alla har olika sätt att se på det, jag ser på det på mitt sätt. Det kan du inte heller motbevisa.

Jag hoppas verkligen för din skull att du skämtar när du jämför polestar med tesla. Skulle avråda dig från investera en enda krona här, hög sannolikhet att du förlorar precis allt.

@Nightowl Jag jobbar inte för Polestar, jag är en investerare. Jag anser att aktien är översåld.

@Vitamin_K Kom igen, Tesla är överskattad.

De inte bra att vara gift med en aktie som sagt men ja om du inte lär dig idag så kommer du garanterat lära dig av din a misstag den hårda vägen.