Polestar | Diskussion, analys och kommentarer till Polestar och dess aktie

Jag behöver inte motbevisa något, ej heller ha en åsikt om värdet på PSNY eller Tesla för den delen.
Du verkar dock inte förstå vad jag försöker säga och det skrämmer mig. Du har inte skrivit något som visar att du förstår dig på aktier och företagsvärderingar vilket gör att du tar en stor och okänd risk.

Hoppas det kommer gå bra för dig, verkligen.

7 gillningar

De lite ironiska är faktiskt att vi genuint faktiskt vill dig väl, men du ser bara inte betongväggen du springer rakt in i.

2 gillningar

@Vitamin_K Jag vill er också väl. Men tråden är till för att diskuteras alla gör som de vill.

Förstår du vad jag frågar ens?

Jag försöker få dig att förklara vad du menar, för det du säger går inte alls ihop sig. Det är liksom matematiskt omöjligt att ett bolag värderas till 20 gånger så mycket som ett annat, om aktiekursen är 20 gånger så hög och antalet utställda aktier är olika för bolagen.

Sen har jag flera gånger frågat dig om du kan dela den fundamental analys som du påstod dig ha? Kan du dela den så vi har något att diskutera?

1 gillning

idag upp 10%. Är andra botten nådd?

+8% idag, är det sista gången vi ser den på dessa nivåer?

@AimHigher

Tja, aktien fortsätter att stiga och är fortfarande extremt översåld. Vad har du för ide om det?

Ingen alls.
Jag har inte analyserat Polestar och du har inte framfört några detaljer kring en analys. Så jag har ingen åsikt alls om varför aktien stiger just nu.
Som boende i Sverige och med vänner som jobbat eller fortfarande jobbar på både Volvo Cars och Polestar så vill jag dessa bolag väl. Vilket innebär att jag även vill att aktierna går upp.
Men jag vet inte om de är rätt värderade.

1 gillning

@AimHigher

Det är precis det jag vill säga, den är inte rätt värderad, den är undervärderad.

Detta för att volvo cars sålt av sig massor att den kommit ner vilket är bra som start för aktien. Under 2 dollarn är extremt översåld, uppemot 4 dollarn kommer den i ordning.

Personligen älskar jag Polestar 2. Skulle gärna köpa en för 579,000:- (100,000 sek rabatt nu). Men för dom pengarna får jag en mycket bättre bil från samtliga konkurrenter. Kia EV6, Tesla M3, Nissan Ariya, BYD Seal etc.

Polestar 2, som är deras volymbil, är tyvärr riktigt pissig jämfört med konkurrenterna.

Sen till aktien (företaget)

Intäkter: Minskade med 17 % under Q2 2024, jämfört med samma period föregående år, till 574,9 miljoner USD, på
grund av lägre försäljningsvolymer och högre rabatter i en konkurrensutsatt marknad.

Förluster: 242,3 miljoner USD under Q2 2024.

Vill jag verkligheten köpa en aktien där företaget gör förlust på 250 miljoner usd per kvartal? Hur nära är konkursen?

Att aktien straffas med - 97% är inte mer än rätt. När den står på ruinernas brant

1 gillning

upp 9% idag, blir det sista gången vi ser aktien på dessa nivåer?