Tack till forumet (Sluta spara efter uppnådd nivå)

Har sedan en tid skrivit lite inlägg här i forumet, och funderat över vad det är som ger mitt liv innehåll.

Har därför tagit två avgörande livsstilsbeslut.

1. Jag ska inte spara mer (är 60 år och har det jag behöver)
  2. Jag ska köpa det jag vill ha - bara klicka hem det.

Har satt et tak för mitt sparande där jag kommer ta ut allt som kommer över x antal miljoner, och senaste veckan har det inneburit + 80 000 på lönekontot, som jag bestämt mig för att vi ska sätta sprätt på, antingen köpa något, ge till barnen, eller sponsra byns föreningar eller enskilda idrottspersoner.

Det ger mer glädje än att se pengarna växa på sparkontot.

Andra som är i samma tankebanor?

38 gillningar

Ja. Är inte där du är än, men försöker ställa om gradvis under resans gång. Just nu (ålder 40+) är det typ

1. Jag behöver inte längre aktivt månadsspara, men det skadar inte om det blir lite över av lönen.

2. Jag köper i princip det jag vill ha, och jobbar aktivt med att prova att köpa grejer/tjänster som tidigare inte hade fallit mig in att lägga pengar på, för att se om det är värt det.

Jag har en (preliminär) summa nettoförmögenhet som jag ser som “nog”, dvs ej meningsfullt att sträva bortom.

6 gillningar

Pankmans fattighetskassa behöver bidrag, skicka pm för mer detaljer!

4 gillningar

Vid lunch igår fanns 11000 kr i vinst som jag hade kunnat föra över.

Det slutade med -13 000 kr som jag får dras med hela helgen, lite surt.

Men det finns 80 000 på lönekontot som jag kan jobba på att sätta sprätt på, måste kolla Amazon.

3 gillningar

@Rickard_Sverige

Jag är tre år äldre än du och i samma gynnsamma läge, dvs en känsla av att “ha vunnit spelet”. Vem hade trott det 1992?

Nåväl, i det lilla så åker vi numera första klass på tåget och så köper jag lite dyrare whisky.

I det stora så kommer vi att ge våra barn ett större belopp kanske vart tredje år lite beroende på saldot på vårt sparande.

4 gillningar

Intressant. Jag är nog inne lite på samma spår men har svårt att sätta en specifik nivå på vad som är tillräckligt mycket. Börsplaceringarna rör ju sig hela tiden.

Hur bestämde ni vad som är nog? Och hur vet ni att ni kommer att stanna på den nivån? @Rickard_Sverige @Bempa62 @Walion

2 gillningar

Jag har ca 5 miljoner i olika pensionsförsäkringar inkl premiepension så det känns som att bara det kommer göra att man är hemma eknomiskt.

Har egentligen aldrig räknat ihop alla mina tillgångar, men då jag skulle skriva testamente rörande mina tillgångar i Spanien så satte jag mig för någrga veckor sedan ned och summerade både pensioner och pengar på mina privata konton (Jag är inte gift med min livslånga sambo)

Delvis för att hon skulle kunna se vad som fanns att fördela i övrigt, och delvis för att jag själv var nyfiken. Min privata tillgångar inkl de 2.5 miljoner sonen ska betala för företaget (Nedskrivna lagervärden) är ca 5 miljoner. Totalt blev det ca 10.2 miljoner om man räknar in pensionsförsäkringarna, och när jag såg den summan så var det som att något hände med mig, så mycket pengar går ju inte sätta sprätt på om man inte har en uttalad strategi.

Visst, Trump kan kanske orsaka en skenande inflation som gör allt allt går upp i rök, men annars - det kommer krävas både slöseri, generositet och väl avvägda beslut om inköp som krävs.

Jag har just nu bestämt mig för att 5 miljoner på avanza är mitt spartak, blir det mer tar jag ut det på morgon när jag kollar genom e-posten, blir det mindre gråter jag en skvätt.

I morse fick jag gråta en skvätt.

Har inte räknat in värdena på bilarna (800 000 kr) huset i Sverige (2 miljoner) eller spanien (2 miljoner), snöskotrar, motorcykel, moped, husvagn och annat lösöre.

I värsta fall får man väl börja sälja av.

4 gillningar

Trevligt. Har du fortfarande nya pengar som kommer in t.ex. via företaget?

Har fyllt 60 år och om firman fortsätter gå bra kommer jag att ha lön upp till brytpunkten tills jag är 64 år, då kommer jag börja ta ut pension så man hinner plocka ut de pengarna innan man dör.

Får mellan 50 000 och 100 000 kr/år i utdelning på de aktieinnehav jag har.

Sonen ska betala 500 000/år i 5 år för företaget, kommer in i holding och tas sedan ut som aktieutdelning med 20% skatt.

Man borde kunna klara sig.

Mina innehav på börsen har ökat med 200 000 senaste månaden, sånt gör också att man känner sig både rik, vacker och frisk. hehe

Köpte ett par nya tofflor på Torreviejas fredagsmarknad igår, försökte pruta ned dem från 30 Euro till 25, men misslyckades.

Ränderna går aldrig ur.

7 gillningar

OK. Kommer det in nya pengar ett tag till så går det säkert bra.

Lite klurigare att veta var det där “nog/tillräckligt” är om man lever på kapitalet. Jag tycker det är lättare att hålla sig till 4%-regeln för uttag a la FIRE. Om det börjar kännas som för mycket hängslen och livremmar framöver så får det väl justeras med punktinsatser.

Gillar dock tanken med att allt över en viss nivå är OK att “slösa” bort.

Typ: pengar som täcker ett boende plus ett fritidshus plus ett kassaflöde motsvarande en relativt hög lön beräknat på 3 % uttag.

Har svårt att se att jag kommer vilja ha mer än så, men håller öppet för att jag kanske bara är fantasilös och bunden vid mina nuvarande mönster. Därav att siffran är preliminär.

Men jag ser det som mer troligt att summan snarast kommer minska när barnen flyttar ut och jag bli äldre.

Oavsett är det troligt att summan (vilken det nu blir) överskrids under min livstid om jag lever tillräckligt länge, om inte annat när jag är 90+ och ränta på ränta har jobbat på i ett antal decennier…

1 gillning

Det låter ju som en lite småfet FIRE då. Det är ungefär det som jag håller på med :slight_smile:

@LevaLivet

Jag har satt vårt “börvärde” för sparandet så att om jag dör tidigt ska avkastningen på våra besparingar täcka upp för de delar av min pension som saknar efterlevandeskydd.

Ligger vi väldigt mycket över det börvärdet så delar ut vi en del av det till barnen som ett förskott på arvet.

När det gäller kassaflöde så har vi ännu så länge behållit sparandet. På sikt kanske vi ökar vår konsumtion utöver 1a klass på tåg och lite finare whisky. :slight_smile:

Låter sunt att omvandla pengar till värde. Men om ditt sparande tappat i värde så du aldrig når över x kronor igen på fem år, vad är strategin då?

Jo precis… sen om förutsättningarna förändras framöver vad gäller mitt jobb och vad jag tycker om det, kan det konverteras till en mer “lean” variant.

1 gillning

Dagens asgarv :joy: Sant som sagt.

Skulle köpa nya hörlurar idag och fastnade lite i samma beteende. “De där på rea för halva priset är ju nästan lika bra som de jag tänkt köpa. Sparar 1000 kr.” Sagt och gjort men varför tittade jag ens på rea prylarna? :man_shrugging::sweat_smile:

Man gillar väl att göra bra dealer

2 gillningar

…små deals som med tofflor ger också dopaminkick!

Bara för att man har pengarna så behöver man inte slösa med dom.

1 gillning

Idag ska min sambo ta dottern till Elgiganten så hon får välja sig ett par nya Airpods.

Sonen får kontanter när han kommer ned hit till Spanien, så han slipper förstöra sina egna pengar, jag ser hellre att hans sparande ökar, med lite tur passerar han 1 miljon på Avanza under tiden han är här, men det beror ju på vilka hjärnceller som rycker till i Trumps stora huvud.

Såg att carrefours bensinstation skyltade med “Ur funktion” på 95 oktan bensin, vet inte om det var fel på prylarna, eller om det är brist?

Sambon var in och köpte en skaftdammsugare (REA till igår, 500 kr rabatt) som hon ska försöka få ned i resväskan på vägen hit, två olika borstar ingår, perfekt för klinkergolvet ute här i Spanien, behövs något som borstar loss dammet som lägger sig på klinkern och färgar alla sockor bruna. Skaftdammsugare PRO Sensor | Rusta.com

Igår testkörde vi nya högtryckstvätten, och vattendammsugaren, funkade kanon.

15 minuter senare började grannen slipa sitt staket på takterassen, så vår innergård fylldes med rost och färgflagor. Grannfrun kom sedan över och dammsög hela vår gård.

Råkade blåsa ned vår digitala termometer från väggen med högtryckstvätten, så idag står det på inhandlingslistan, tror jag köper 3 så vi inte behöver leta efter aktuell utetemp när vi är här nere i värmen, alternativet kanske vore att inte ha någon termometer alls, det är ju ändå alltid varmt. :wink:

Fast om sanningen ska fram har det inte varit så kallt som nu under de 5 år vi ägt huset, runt 18-22 grader sedan jag kom ned för en vecka sedan, och verkar inte bli just bättre kommande 10 dagarna, inte så kul, tur man ska vara här länge som man hinner få lite värme så småningom, åker hem den 28 maj, vore konstigt om det inte skulle vara varmare i slutet av vistelsen.