En liten uppdatering på min nya livsstil.
Börsen gick rätt bra när vi var där nere i Spanien, så det blev ett pooltak för 117 000 kr som var levererat hem när vi kom hem.
Tyvärr snålade jag igen, vilket jag ångrar, köpte för att montera själv, vilket var ett rätt stort jobb som dessutom inte gick klara själv, så jag fick jobba när någon annan i familjen/bland vännerna hade tid att hjälpa till. Som tur är har vi många som vill komma och bada på sommaren, så de får pitcha in och hjälpa till lite då och då när det behövs.
Blev också ett glasparti mellan uteplats och pool, 7 meter långt, Skånska Byggvaror 19 900 kr + kanske 2000 kr för lite material runt omkring. Även detta har jag monterat själv.
Pooltaket gjorde också att altanen behövde modifieras, i samband med det byttes trallen på ca 60 m2 ut, kostade kanske 15 000 kr. Jadå, jobbet gjorde själv.
Det gick också bra i firman i fjol, vilket jag fick klart för mig under tiden vi var i Spanien, så det blir 770 000 kr som ska tömmas från kassan innan sonen börjar betala av resten av värdena för bolaget. Det gjorde att jag beställde en ny Polestar 2, dual motor, long range, nu har vi två helt nya elbilar som förhoppningsvis ska ge oss ett bekymmersfritt bilägande i minst 3 år.
Skoda Enyaq 85 X med all utrustning köptes kontant i April, och Polestar 2 levereras inom ett par veckor, den vågar jag inte köpa rakt av utan den privatleasas (Polestar som företag går inte bra, så man vet inte vad som händer med andrahandsvärdet om de går i konkurs) Det blir dessutom ca 68 000 billigare under 3 år jämfört med om man köpt den och bytt till något annat efter 3 år.
Om man kan lita på alla schabloner rörande värdeminskning och kostnader för leasingen.
I många år har vi fördrivit tiden både hemma vid poolen, och i Spanien, med att kasta dart, softtip och elektroniska darttavlor, har hunnit avverka en handfull tavlor under årens lopp…
Nu fick jag veta att det fanns kameraövervakade riktiga tavlor med proffsig kommentering och onlinespel om man vill det, så jag har investerat kanske 24 000 kr på Scolia Home 2, En 32” TV för att se resultaten, en skyddsskärm för TV:n (om någon skulle kasta snett), en soundbar för en fylligare kommentatorsröst, ett gäng nya pilar, stammar och fligths för att bli så bra som jag kan bli. Är fortfarande usel, men det blir lite bättre i alla fall. Verkligen ett kul tidsfördriv och hobby.
Detr rullare in småprylar från Amazon ca 2-3 dagar i veckan, just nu väntar jag på 6 leveranser:
- En ny tydligare “sifferring” till darttvlan.
- Nya fjädrar
- Nya pilar
- Ett par nya Joggingbyxor av en modell som är verkligen bekväma och relativt snygga.
- Lite bättringsfärg till nya glaspartiet vid uteplatsen
- Ett set konstnärspenslar som är bra att ha när man ska måla bara lite och inte vill slabba med att rengöra penslar efteråt, 20 stycken i olika storlekar för under 100 kr.
Har väl typ 40 beställningar som gjort på Amazon sedan jag fattade beslutet att jag sparat klart och det är dags att spendera lite mer.
Mycket av de större investeringarna har varit för att det ska bli gjort innan jag blir så gammal att jag inte orkar, för att spara tid, och för att slippa hålla på med service, reparationer, besiktningar och däckbyten på gamla bilar.
Har också gett bort SPA-badet till dottern med familj, och en av Snöskotrarna till sonen, även det sparar mig tid och plats och ger mig kanske en stjärna i himlen.
Just nu funderar jag på att byta ut mina gamla spännband till nya självupprullande, för att slippa irritera mig på ihoptjorvade spännband när de behövs, de gamla kan ungarna få, man kan aldrig få för många spännband.
Har bland annat beställt ett par Sketchers skor på Amazon, kanske ett halvnummer för stora men perfekt att att bara shippa på sig när man ska iväg. Finns en stor Sketchersbutik i Torrevieja i shopping på La Zenia Boulevard, ska dit och testa ut ett par till som passar perfekt för mina behov. Om ni inte testat Sketschers, gör det.
Blir nog en Scolia Home 2 i Spanien också, ska tydligen kunna gå spela på mitt befintliga konto, som jag betalt livstids abonnemang för, kanske blir det det mest värdefulla arvet man lämnar efter sig om resten av familjen blir bitna av dart-buggen också.
Vi åker ned dit den 30:e Augusti och jag kommer hem den 8 Oktober, de andra i familjen turas om så det alltid finns någon hemma och vaktar alla grejor, och sköter in och utleveranserna i firman. Själv jobbar jag där nere via telefon och dator 2-5 timmar/dag, det funkar hur bra som helst, men lite extra surdegar finns det alltid att ta tag i när man kommer hem förstås.
Om inget stort händer med numera sonens verksamhet räknar jag inte med att gå i Pension så länge jag är friskt och kan tillföra något fysiskt eller intellektuellt, det enda som kommer ske är väl att lönen minskar för att till sist försvinna helt vid 65 eller 67 års ålder.
Jobbet får man nog ha kvar om allt rullar på någorlunda, jag behöver ha något att göra, så jag ser inga problem med det heller.
En sak till som jag unnat mig är Mounjaro viktminskningsläkemedel, kostar 3800 kr/månad men tillsammans med Viktväktarnas pointsprogram har det gjort att jag gått ned 22 kg och är lättare än jag varit på över 20 år, dessutom visade alla prover som togs innan att alla värden var normala.
Har förstås fått shoppa lite nya kläder också med tanke på viktnedgången, mycket via Amazon, tycker det funkar perfekt.
Även tjocktarmscancerprovet (Allmän screening som genomförs av regionen) som togs i höstas visade inget alls, kanske får man några år till att spendera pengar och jobba på.
Är 60 år så lite krämpor har man men inte mer än att man kan montera pooltak, renovera altan och bygga inglasning på 5 veckor i alla fall, utöver jobbet, och de få dagar man kunnat sola och bada i sommar, vi har verkligen haft kallt och dåligt väder i Piteå i Sommar, tur man får åka till värmen snart. (15 grader och regn idag)
Summa summarum ligger jag nu 130 000 under mitt “Spartak”, det har ju kostat en del alla projekt i sommar, och jag betalade en första förhöjd leasing på nya bilen på 50 000, men det ser jag som ett förskott på det oväntat höga uttaget från firman innan sonen tog över (616 000 efter skatt som kommer in sent i höst) så det finns ändå marginaler att ta av under hösten och de kommande åren. Jag mpste intala mig att jag inte behöver snåla längre, det får jag göra nästan dagligen.
Var t.ex. ute på festival förra veckan, en GT för 155 kr, dyrt, blev en öl sedan, men jag ångrade mig, för den där GT:n var god, dumsnål som vanligt.
Kanske återkommer med en uppdatering om några månader igen.
Långt inlägg som vanligt, men jag har ju som jobb att skriva så det går lika snabbt som att prata, tack till alla som orkat läsa allt. 
En sak till: sonen (31 år) blev miljonär för några veckor sedan, kul!