Investera på kort som kan göra en förlust pga. kapitalvinst?

Hej alla!

Efter många års lyssnade på podden har jag letat mig hit och gör mitt absolut första inlägg här (men förhoppningsvis inte det sista). Trots att jag är “newbie” här så hoppas jag innerligt att jag kan få hjälp med min fundering!

För att berätta lite om min bakgrund så har jag hållit på med investeringar i framförallt aktier i ca 20 år.
Men har aldrig tidigare stött på det “problem” jag brottas med.

I min beskrivning nedan så använder jag fiktiva saker exempelvis så är beloppen inte riktiga men är i rätt förhållande till varandra.

Beskrivning av “problem”
Ganska nyligen erhöll jag en summa pengar, nämligen 16 kr. Nästa år 2025 kommer jag även sälja en sak för ca 17 kr, men där jag kommer få betala vinstskatt på ungefär 3-4 kr.
De pengarna på 16 kr funderar jag på att investera i fonder eller aktier för att sälja i slutet av nästa år (äga i ca 1.5 år). Anledningen till att jag då vill sälja är för att täcka ev. förlust med kapitalvinst jag gör innan vid försäljningen jag gör av en sak. Pengarna från försäljningen från dels försäljningen av en sak och från investeringen tänkte jag använda om ca tre år.
Så mitt “problem” är hur jag ska investera när jag ska göra det på så pass kort tid på ungefär 1.5 år och för att pengarna sen ska användas om ca tre år. Vanligtvis så hade jag varit mycket försiktig med en sådan investering på så kort tid men kruxet är nu att jag kan göra 20-25% förlust på min investering eftersom jag då kan kvitta den med kapitalvinst jag gör i deklarationen (jag kommer inte använda mig av ISK eller KF utan ett vanligt aktiekonto).

För att sammanfatta:

• jag kommer inom mycket kort erhålla ca 16 kr (kanske inom två veckor)
  • nästa år kommer jag sälja en sak för ca 17 kr, varav kapitalvinsten kommer vara 3-4 kr
  • i samband med att jag erhåller de 16 kr vill jag köpa aktier/fonder för beloppet och sälja allt i slutet av nästa år för att ev. kvitta kapitalförlust med de 3-4 kr jag gör i kapitalvinst (i kommande deklaration året efter)
  • om ca tre år vill jag använda alla pengar

Så frågan är hur jag bäst investerar de pengarna på ungefär 1.5 år eftersom jag kan göra en förlust på ca 20-25%?
Jag är medveten att jag inte bör göra en så pass kort investering eftersom jag behöver pengarna om ca tre år, men eftersom jag har råd med en förlust så undrar jag hur ni tänker!?

Jag hoppas ni förstår :slight_smile: