Hej
Är egenföretagare sedan ngr år tillbaka och nu finns kapital i bolaget. Hade det i ett sparkonto med väldigt låg ränta. Nu har jag flyttat på kapitalet till ett kapitalförsärkringskonto hos Avanza. Kapitalet är redan skattat (bolagsskatten betalas varje månad).
Nu dras skatt på kapitalförsäkringen enligt den schablonmässiga skatten och det känns väldigt dumt att betala skatt igen på skattade pengar.
Det finns även risken att kapitalförsäkringen går ner i värdet vilket gör att investeringen inte är riktigt optimal, heller.
Vad finns för investerings alternativ med en bättre vinst och lägre skatt?
Det finns ju möjlighet att göra investeringarna i en depå i stället. Den stora fördelen där är om du säljer av tillgångarna när du inte har andra intäkter längre så kan du kvitta vinsten mot kostnader i bolaget (till exempel lön).
när det gäller kapitalförsäkringar betalar man en schablonmässig skatt oavsett om man har fått vinst eller inte (även värdet går ner= förlust).
Därför känns det inte alls bra att betala dubbla skatter på det totala kapitalet som redan är skattat, och inte bara betala vinstskatt.
“Kapitalförsäkring beskattas årligen med en schablonskatt (avkastningsskatt) på värdet vid årets början och insättningar under året. Underlaget multipliceras med statslåneräntan plus 1 procentenhet (dock minst 1,25 procent) och beskattas med 30 procent. Skatten dras automatiskt av ditt försäkringsbolag. Skatten betalas oavsett om sparandet ökat eller minskat i värde.”
Det är korrekt, om du skulle göra uträkningen i ett vanligt AF konto med 30% skatt på vinsten så kommer du komma fram till att det är i paritet med skatten du betalar i en KF.
Tanken med KF är inte att det skall vara varken en besparing eller ökad kostnad, vinningen finns i simpliciteten vid deklaration bland annat.
Det finns fall som beskrivits ovan där ett AF konto kan vara bättre, tex i riktigt dåliga tider.
Men ja i sak har du rätt, du betalar en schablonskatt på hela beloppet.
Den är dock låg och du kan i en normal portfölj med normal avkastning inte hitta något billigare och smidigare sätt att placera pengar utan skatteplanering på nästa nivå med bolag utomlands etc. Tror inte detta är vad du är ute efter eller?
Jag har absolut ingen aning hur en investering utomlands går till och risker osv. Skulle gärna vilja ha en smidigt och enkelt sätt att spara bolagets kapital fast inte betala dubbla skatter
Fast nu bor vi i sverige, så att bara skatta två gånger på pengarna får ändå anses förmånligt.
Nej, det lär inte finnas något enkelt och lagligt sätt att varken slippa bolagsskatt på sparad vinst som investeras eller avkastningsskatt på avkastning från investeringarna. Du kan ju periodisera, om pengarna ska användas till framtida avdragsgilla kostnader i bolaget, men antagligen skjuter du bara upp skatten.
Detta gäller ditt privata ISK också, så bortsett från att beskattningen i praktiken sker lite annorlunda är det ju exakt samma upplägg. Du kan välja schablonskatt eller vinstskatt (depå), precis som du gör privat.
Du verkar missa att det TS frågar om är investering i bolag. Ett AB skattar inte 30% på värdeökningen. När vinsten realiseras i ett AB och man lägger denna ökade vinst på en lönsam verksamhet blir det nivån för bolagsskatt på 20,6% som blir aktuell. Men detta förutsätter att man realiserar vinsten ett år när bolaget annars varit lönsamt.
Om man i stället möter vinsten på värdepapprena med kostnader i bolaget utlöser det ingen skatt. Det innebär att det finns helt andra möjligheter att spela med värdepapper i depå i ett AB än för privatperson.
Bra fångat, helt korrekt! Skatten blir längre än jag och @def beskrev.
Det TS verkade vända sig emot är att vinsten ”dubbelbeskattas” vilket jag att
både jag och def noterade som något helt naturligt. Gör du vinst i bolaget ska den beskattas. Sedan finns det som du nämner bra möjligheter att kvitta bort denna skatt i vissa situationer.