Börja jag öppna en kapitalförsäkring för att investera bolagets pengar?

Hej!

Startade i somras ett aktiebolag, fick tummen ur mkt tack vara råd från detta forum. Jag har redan en fast anställning som grund där jag tjänar en bit över brytpunkten så tar inte ut ngn lön från aktiebolaget utan tänker endast ta utdelningen.

Bör jag öppna en kapitalförsäkring hos tex Avanza för att på bästa sätt förvalta kapitalet? Vilket belopp kan jag föra över till Avanza i så fall, antar att det är kapitalet minus moms minus vad jag månatligen betalar i skatt (med höjd för restskatt?). När jag sedan tar utdelning, skattar jag då ytterligare 20%?

Stort tack på förhand!

Om bolaget startades i somras, har du förlängt första räkenskapsår?

Vi antar för enkelhetens skull att bolaget fakturerar 100 000 kr + moms under sitt räkenskapsår. Du tar inte ut någon lön eller har några andra omkostnader i bolaget.

Då blir årets resultat 100 000 kr och bolagsskatten ca 20 % av det resultatet. Kvar har bolaget 80 000 kr att förfoga över, antingen som utdelning till aktieägarna eller för att återinvestera i bolaget.

Stort tack för svar!

Ja, jag har förlängt räkenskapsår.

Så när jag skattat bolagsskatten, behöver jag då inte skatta ytterligare för utdelningen?

Är kapitalförsäkring bästa alternativet för förvaltning av pengarna i bolaget?

Nej bolaget skattar inget eftersom bolaget har betalat schablonskatt på KFen. Värdeökningen bokas som en skattefri intäkt. Du som privatperson skattar dock 20% i kapitalskatt på utdelningen (om utdelningen uppfyller kraven för lågbeskattad utdelning).

Du måste skilja på bolagets pengar och dina privata. :slight_smile:
Bolaget betalar bolagsskatt på resultatet. Om bolaget sedan beslutar sig gör att göra en aktieutdelning till sina aktieägare betalar du som privatperson kapitalskatt på aktieutdelningen (i vissa fall s.k ”lågbeskattad utdelning” om man uppfyller kraven).