Och därför förklarar jag hur det, utifrån min erfarenhet, fungerar och varför.
Skyhög premie på dessa dock, även borträknat momsen, och i min mening för stort silverinnehåll per enhet redan vid detta låga silverpris.
Deras premier verkar ju dock vara rätt normala, tittade bland annat på 20 franc vreneli som låg i paritet med andra handlare. Är alltid tveksamt inställd till tredjeparter gällande guld och drar öronen åt mig om det låter för bra 
Om man är ute efter fysisktguld för att ha om det skiter sig på riktigt och inte som hedge för att börsen faller +50 % så vet jag att denna typ diskuteras bland preppers.
Har dock ingen koll på premier etc.
Vad tror du om att använda Revolut för betalning istället? Fördelar/Nackdelar?
Senast jag använde Revolut till detta (2019?) kunde jag föra över 22-25.000 nånting SEK till Revolut med hjälp av ett kort utan att det kostade något och sedan växla till Euro till bättre kurs än hos banken innan jag förde vidare till handlarens konto.
Då kommer en uppföljning förstås: vad föredrar du framför 1 Oz mynt om du ska köpa silver i portionsbitar?
Jag gillar två olika kategorier av mynt kan man säga. Den första kategorin är svenska 100kr jubileumsmynt som innehåller 14,8 gram silver men samtidigt går att lösa in hos Riksbanken för 100kr. Dessa gick sjukt nog tidigare att köpa för under 100kr/st
Så ett bet på ökat silverpris (brytpunkten var 6,75kr/g) samtidigt som man har ett golv om silverpriset kollapsar.
Den andra kategorin är svenska 80% 1- och 2-kronor som innehåller 6 resp 12 gram silver. Dessa finns ofta till spotpris.
Den första var lätt att förstå. Vari ligger mervärdet i den andra -d.v.s. 1- och 2- kronor som går att köpa till spotpris?
Lagom silvermängd per enhet, likvida, behöver inte behandlas varsamt, till spot. Jämfört med nytillverkade mynt är de helt överlägsna.
Hur fungerar betalningen till handlaren? Var det till privatperson eller företag som Gold Avenue? Så om jag förstått det rätt så fungerar (har fungerat tidigare i alla fall) det att få lägre växlingsavgift hos Revolut och sedan betala handlaren? Tillkom det någon annan avgift?
Handlare, http://www.silbertresor.de/ var det den gången. Inga extra kostnader, bara växla medan valutamarknaderna är öppna så att Revolut inte ger dig en sämre kurs för att hedga mot plötsliga förändringar när den öppnar. Du får ett mejl från handlaren med deras IBAN-nummer samt vilket meddelande du ska lämna, oftast inom 3 dagar från beställningen för att den ska gälla.
Svenka mynt med 40 % silver, är det något du satsar på eller är de “dåliga” på något sätt?
De är inte lika populära eftersom man måste förvara så mycket “skrotmetall” med dem. Inget problem i början, men när man börjar närma sig 20-30 kg blir det mycket extra utrymme.
Men hittar du dem till ett riktigt bra pris, kör hårt! Silver är silver.
Svenska 100 kr-mynt är ofta monterade i en ganska stor kvadratisk plastkapsel. Det blir lite av samma bekymmer där om inte värre. Är det helgerån att ta ut dem och sätta dem i ett rör istället?
Nej, de är bara värda silvervikten, så går alldeles utmärkt att stoppa i rör om man önskar det. Själv rullar jag dem i papper så att det blir som hemmagjorda myntrör med 20 i varje.
Hej,
Man behöver inte handla samlarmynt från Tyskland eller Belgien, jag har själv handlat av https://www.myntbyran.se/ i SEK med mitt betalningskort utan att behöva betala några extra avgifter. Jag köpte ett 5 Francs Napoleon III i silver, då detta mynt är hyfsat lätt att verifiera om det är äkta eller ej. Och utöver själva metallvärdet så finns ju även samlarvärdet, vilket kan stiga betydligt ![]()