Investmentbolag är väldigt populära och jag är också ett fan av investmentbolag. Speciellt Mr.Buffett & Mr.Lundberg. Är dock inte insatt i regler för investmentbolag. Vad får dom investera i och vad får dom inte investera i? Får ett investmentbolags portfölj se ut som mina investeringar just nu tillexempel?
Bitcoin
Berkshire Hathaway
Apple
Handelsbanken
Coca cola
Lundbergföretagen
Plus mikrobolag
Storebrand Global all countries
100 Gram Guld
AMF räntefond Kort
Om svaret är ja- Varför ser man inte mer diversifierade portföljer? Är det bara bland&hedgefonder som får investera liknande?
Verkar som det är fullt möjligt. Men jag är ingen expert.
A holding company is a special type of business that doesn’t do anything itself. Instead, it owns investments, such as stocks, bonds, mutual funds, gold, silver, real estate, art, patents, copyrights, licenses, private businesses, or virtually anything of value. The term holding company comes from the fact that the business has one job: to “hold” their investments.
History is filled with examples of amazing holding companies, such as Allegheny, Loews, Berkshire Hathaway, The Marcus Corporation, Cascade Investment]m, and Walton Enterprises.
Buffett, a long-time value investor, has long professed a dislike for gold, preferring assets that have cash flows or pay dividends.
Just i fallet med guld tror jag faktiskt att Buffett har fel.
Över senaste 20 åren verkar iaf guld varit en klart bättre investering än guldgruvsbolag.