Är det för riskabelt att lägga alla sina pengar i Berkshire Hathaway istället för en globalfond?
Ja, det är för riskabelt i jämförelse med en globalfond, även om B H har gått bra genom vårens turbulens (men det är för kort tidsperspektiv).
Jag äger lite B H via Spiltan Globala investmentbolag, men det finns ett värde i att diversifiera.
Warren Buffet är en av de senaste 70 årens bästa investerare, men han är 95 år gammal.
Vad händer med Birkashire Hathaway om Buffet dör i morgon?
Kommer hans företag fortsätta prestera lika bra om han dör nu?
Senast om 8 år är Warren Buffet helt säkert död, så vad händer med aktien då?
Då blir BH ett investmentbolag som alla andra, tror jag.
Sprid riskerna och satsa inte allt på ett kort.
Berkshire kan mer liknas vid Investor kontra Sverigefond än en globalfond.
Den innehåller 90% USA. Så den har högre risk än en global indexfond om jag tolkar det rätt.
Kanske väl många ägg i samma korg?
En global indexfond har senaste åren legat på runt 70% USA. Men ingen vet hur viktningen ser ut om några år.
Poängen var att det är dumt att satsa allt på ett kort och bra att diversifiera.
Investor har omfattande utbildningsinsatser för kommande generationer av chefer vilket troligen säkrar Investors fortsatta prestationer.
Har Warren Buffet startat utbildningar för kommande generationer av chefer inom Birkashire Hathaway?
Annars blir företaget bara ett av många andra investmentbolag när Buffet dör.
Jag skulle vilja säga att den har lägre risk än de flesta global fonder. BH investerar i företag som gör stora vinster och delar ut. Värde bolag. Utöver det har de oerhörda cash-reserver i korta räntor. När bolag blir, enligt deras model, övervärderade, säljer de. Så har de hållit på mkt länge. Der var just så de gjorde i höstas, inte pga av ngn känsla utan att börsen och vissa bolag är för högt värderade. Och de har följt och ofta slagit index över längre tid. Att de ibland går sämre i det korta perspektivet men bra i det långa, beror nog på just deras defensiva och förutsägbara hållning, precis som många breda index fonder. Visst de har mkt usa, men det är ingen större skillnad mot de vanligaste indexfonderna, som ligger 70%+ usa. Skillnaden är väl att de inte ligger med det mesta i tech.
Med det sagt skulle jag inte gå all in i bh, men det är en bra krock-kudde och framförallt ett sätt att bredda innehaven då de har en hel del bolag som annars filtreras bort genom esg filtren.
Ja, de har redan en tänkt och utsedd efterträdare. Men jag är också orolig för världens historisk bästa bolag någonsin, och mitt egna innehav, när buffet trillar av ![]()
Och vilken förlust, han är den som alltid förespråkat det vi gör här, med index i dag, den långa ekonomiska resan. Just buy index.
Allt i Alibaba. Tacka mig om 18 månader.
Och vad vet du som inte marknaden känner till?
Låter som häxjakt efter dig om 18 månader då pengarna inte rört sig i riktningen du hintar om.
Om du tror BRK kommer fortsätta överprestera SP500 och MSCI World Index, ja byt SP500/MS I World Index med BRK.
Om du tror Investor B kommer fortsätta överprestera Severiges index, ja byt Sveriges Index med Investor B.
BRK investerar också i olja så det är bra. Glöm inte att diversifiera med Guld (Lunding Gold) och kanske lite krypto.
90% USA är väl inte perfekt, men värre tycker jag det låter att det är 28% Apple (där marknadsvikt är drygt 4%). Jag förstår inte varför man skulle välja att investera så i stället för marknadsviktat.
Kan tycka den är ok för lekhinken. Men skulle inte själv ersätta min andel globala indexfonder med den typen av innehav.
Även om jag tycker Warren är intressant som person, så är världen idag inte densamma som under hans storhetstid.
Jag läste hans senaste nyhetsbrev, där nämns fortfarande att ett brett innehav är bäst för småsparare.
Eller så kör man som jag, 10% av portföljen i Spiltan Globalfond Investmentbolag, där ingår bland annat Berkshire med en del av innehavet i fonden.
Lekhink, ej lekhink, jag kör den som liten del, precis som småbolag och tillväxtmarknader, resten global index ![]()
Berkshire är inte billigt för tillfället. Vänta med att köpa tills Buffett själv fyller på, vilket han gör emellanåt.
Om man ändå är inne på enskilda aktier varför köpa Berk när man kan köpa underliggande aktier som Apple ?
Berk ser ut som en räntefond i jämförelse.
Eftersom BRK är i praktiken en diversifierad fond som handlas som en aktie. Flera andra sektorer och bolag finns i innehavet, inte bara AAPL.
Glöm inte att BRK har gjort bara positiva år sedan 2016, AAPL har gjort negativa 2018, 2022 och 2025 hittills.
Jag tänker samma sak själv, när jag jämför hur bra det går för Berkshire medan det gått utför för typ alla andra ![]()
precis, finns någon andra fond som har gjort bara positiva år sedan 2016 likadan BRK? Jag kan inte tänka någon.
Min TF KF går fortfarande plus.
Men jag vill inte ha allt mitt kapital där, då det bör ger sämre avkastning än börsen på sikt.
Vi är inne i en svacka just nu, förhoppningsvis är den inte permanent.