Sitter på 43% cash

Jag älskar att hänga på forumet och håller med om det mesta.
Däremot är jag ingen index investerare. I alla fall inte när börsen är dyr.
Jag håller med om att i princip är index bra. En indexfond har låg avgift, lägre risk, och ger bra avkastning. Men den är dum, köper utan att kolla pris.
Helst vill jag se mig själv som värdeinvesterare, men de senaste 5 åren har det varit svårt att hitta undervärderade bolag. De senaste åren har jag mer investerat som en contrarian, en som går mot strömmen och tror att värderingarna gått för långt. Den låga räntan har subventionerat branscher och skickat räkningen till alla som sparar på bankkonto eller i räntepapper. De senaste åren har jag satsat mycket i råvaror som prismässigt släpat efter. Olja, basmetaller, ädelmetaller och uran.

Covid och kriget sätter käppar i de finansiära hjulen.
Det är svårt att veta hur komponentbristen slår, hur fraktproblem slår, lockdown, sanktioner, kriget. Det bästa är nog att satsa i en index-fond.

Men nu verkar det som om penningtryckandet hunnit i kapp.
Pris-inflationen skenar i usa, och den är ganska hög i Sverige också.
Jag kommer i år bara få en löneförhöjning som motsvarar halva prisinflationen.

På andra sidan atlanten verkar de tycka att receptet mot inflation är att höja räntorna kraftigt. De kommer ta bort likviditet från marknaden. De kommer rycka bort punchskålen.
Vansinniga 30 och 100 åriga obligationer som sålts till 0 procents ränta kommer att sjunka kraftigt när räntan går upp. Endel säger att det är inte en krash i aktier vi skall frukta utan en krash i räntepapper. Den marknaden är mycket större. Tyvärr hör marknaderna samman. När likviditet försvinner och folk ser djupa röda siffror på sina konton så räddar de vad som räddas kan. Då drabbas även index och bra bolag.

När vi hade en krash pga covid trodde jag att ädelmetaller skulle vara en safe haven, men tyvärr är det så att när folk har satsat på börsen med belåning och får margin calls, och tvingas sälja, säljer de inte nödvändigtvis vad de vill sälja utan vad de kan sälja. Allt gick ner även mitt kära guld. Jag har lärt mig den läxan nu.

Jag ligger 25-30% upp i år. I dagarna sålde jag av endel bolag som jag faktiskt tror på.
Sålde av miners, microsoft, amazon, berkshire. Har i princip bara royalty och streaming bolag kvar i olja, basmetaller, guld, och uran. Sitter nu på 43% cash, och 57% i råvaror. Råvarorna som har gått upp tror jag faktiskt har mer att ge.

Generellt så skall man ju inte sälja av en indexfond som gått ner.
Då tappar man andelar.

Jag har däremot en uppgång i andra tillgångsslag.
Men jag skulle inte köpa en index fond just i dagens läge.
Det är för osäkert. Sprider konflikten sig ser vi säkert en 10% nedgång på en dag, utan att ens räkna in räntehöjningar. Det sägs att räntehöjningarna blir blygsammare i Sverige än i usa, men den svenska börsen påverkas mycket av vad som händer på den amerikanska börsen.

Man kan inte tajma marknaden sägs det, men det är nog inte fel att sitta med torrt krut just nu. 12 april 2022. (Får kolla om 6 månader om det var dumt eller helt genialt)

5 gillningar

Sluta läs nyheter blir mitt råd till dig.

7 gillningar

Hur länge har du tradat signifikanta mängder av dina totala tillgångar?

Det är lite skrämmande att läsa ditt inlägg och då är jag inte rädd för min egen del om man säger så.

Att ha så stark övertygelse om det kommande halvåret att man sitter helt i råvaror och cash, då ringer väldigt många varningsklockor för mig.

6 gillningar

Varför inte 93% casch :joy::grin::+1::thinking: när du är så övertygad ?

Började väl med aktier 1996.
Har kanske hållt på med råvaror till och från i 10 år.

Inget fel med råvaror. Behovet är stort.
Just nu är kanske energi det som har störst potential.
Ryssland utestängs från marknaden, oljebolag har inte vågat investera i nya riggar pga av politisk osäkerhet ifall de får ha dem i gång i 10 år. Behovet av olja är stort. En liter olja är har en väldigt stor energitäthet. Lyckas man byta ut hela fordonsflottan så. måste man ersätta all energimängd i den oljan man använde med elkraft. Kärnkraft är kanske inte en idealisk lösning, men kanske nödvändig.
Uranpriset har länge legat under produktionskostnaden. Jag vet att råvaror skrämmer en del, men uran har framtiden för sig, och då måste priset upp. Hur länge kan man producera till förlust.

1 gillning

Det är för att råvaror är kanske det bästa man kan satsa på just nu. :joy::grin::+1::thinking:

100 % råvaror blir bäst :joy::+1:

Inte alltid :joy::+1:

Det är väl snarare brist på övertygelse om framtiden som får mig att vilja ha lite krut vid sidan om.

1 gillning

Att jag hållt på med aktier länge eller att jag tror på olja och uran?

Att du har en så extremt stark övertygelse på
vilken riktning aktiemarknaden, råvarumarknaden, räntemarknaden och inflationen ska gå de kommande 6 månaderna.

Jag behöver inte spekulera i inflationen, den vet vi vad den är. Räntan har redan höjts och både fed och riksbanken har redan aviserat om fler framtida höjningar av räntan inom snar framtid.

Jag försöker säga att jag inte vet vart marknaden går. Då hade jag varit fullt investerad. Jag tror på råvaror, men jag vill inte vara fullt investerad i det.

Vilken vändning kriget tar vet jag inte.
Tar kriget slut i morgon, går väl börsen upp samma dag och jag “förlorar” väl något jämfört om jag haft allt på börsen. Eskalerar kriget kan även mina nuvarande investeringar sjunka i värde, men då kan jag kanske köpa in mig på lägre nivåer.

Det är inte så att jag i dagarna roterat in 57% i råvaror. Det är tidigare investeringar i olja och uran som dubblat sig och jag har behållt vissa av dem och sålt av andra.

En indexfond köper enligt marknadspriset, så att påstå att den inte kollar pris är felaktigt. Priset och dess market cap (som bestäms av priset) är ju det allra viktigaste för en indexfond. Men jag antar att du egentligen menar något annat så du får gärna utveckla.

En indexfond är för osäkert men 57% råvaror är säkrare trots den stora uppgången? Du tror inte förväntningar redan är inprisade redan (med över +60-70% YoY) och de är fortsatt felprisatta?

CAGR? 10 tecken

Det var en mycket bra kommentar.

Vad är ett vettigt pris på olja? Är det dyrt nu?
Långsiktigt är olja på väg bort, så det är ur det perspektivet inte en bra branch att vara i. Men oljekonsumptionen verkar inte nämnvärt minska. Samtidigt skapar ESG och den gröna omställningen press på oljebolagen. De får problem med tillstånd att skapa fler riggar, och de som finns riskerar att stänga i förtid. Antalet nya riggar per år i Usa och Europa per år är bara en bråkdel av var det en gång varit, samtidigt som många riggar har stängt ner. De har tömts eller stängts i förtid. Oljebolagen drar sig för att investera i riggar så länge de inte vet om de får köra dem i många år. Just nu tjänar de mycket och investerar lite.

Jag skulle nog säga att ett normalpris på olja nog är 70-100 dollar fatet. I normal tider hade jag nog sålt av när det passerat 90 dollar. Men stora delar av europa är beroende av gas för uppvärming och för att generera elektricitet. Dessutom står vi inför ett ryskt oljeembargo. Tror mycket väl att det kan gå upp till 150 dollar fatet eller mer. 100 dollar fatet tror jag inte är ett alltför högt pris just nu. Jag är beredd att sälja om förutsättningarna ändras.

Prisstegringen i uran har bara börjat. För att kunna byta ut alla fordon mot elektriska fordon kommer det krävas mångdubbling av den produktion som finns idag. I princip finns det bara 2 stycken stora regioner med stora fyndigheter av uran Athabasca region i Kanada och ett område i Kazakstan. Jag har haft aktier i Kazatomprom, men jag sålde av dem. Kazakstan är väldigt proryska och jag vågade inte ha kvar dem. I framtiden kommer det bli viktigt att råvaror köps från rätt land. USA har lagförslag att göra sig mindre beroende av essentiella råvaror i händelse av krig eller embargo, och skall stimulera inhemsk produktion. Vilket i sin förlängning betyder att de kommer köpa sin inhemska produktion för att stödja den. Pris spelar mindre roll än nationens säkerhet. Ett förbud att köpa uran från Kazakstan skulle vara en vinstlott.

Alltså på riktigt, jag frågar genuint: Trollar du?

Vi vet vad den har varit. Du sitter med en stor position i cash som du är övertygad kommer drabbas mindre av kommande inflation än vad aktiemarknaden, råvarumarknaden eller aktiemarknaden kommer röra sig.

De räntehöjningar du pratar om är redan inprisade. De är väl kända.

Marknaden innefattar råvaror och räntepapper. Du har ju inget i aktier nu samtidigt som du har 50% isch i råvaror. Då är du ju helt övertygad om att aktiemarknaden kommer gå ner relativt råvaror och relativt effektiv cash. Trots hög de nyligen höga inflationen som vi har haft.

Därmed spekulerar i framtida inflationen och aktiemarknaden. Av allt det du skrev att dömma med väldigt stor övertygelse att du har rätt.

Det är inte så enkelt. Kriget är redan inprisat.

Irrelevant, det är din exponering nu och framöver som påverkar ditt kapitals utveckling från idag.

1 gillning

Jag har aktier. Aktier i royalty och streaming bolag för råvaror.
Så du tycker att kriget i ukraina och eventuell eskalering är inprisat med en blygsam 10% nedgång.

Tror du inflationen är över nu?
Trollar du själv?

Skrev du.

Nu skriver du:

Men visst du har råvarurelaterade aktier.

Det är känd information, därmed är det inprisat. Oavsett vad du är övertygad om.

Va? Vadå snackar du om? Inflationen är per koncept något centralbanker försöker ge alla fiatvalutor mer eller mindre. Så länge vi har fiatvalutor har kommer inflation vara en grej.

Marknaden prisar in inflationsförväntningarna och förväntade räntehöjningar redan nu. Du verkar oerhört övertygad om att du vet mer än marknaden om vad som kommer hända. Har du funderat på vad som händer om detta är sista gången aktiemarknaden står såhär lågt, råvaror nått en topp på på 10 års sikt och marknadsräntorna börjar gå neråt i sommar?

2 gillningar

Du verkar själv väldigt övertygad om inflationen och hur marknaden kommer gå.
Gratulerar.

1 gillning

Jag sitter med 95% cash men har en kontantinsats att betala inom något år. Om inte så hade jag legat fullinvesterad.

3 gillningar