Jag älskar att hänga på forumet och håller med om det mesta.
Däremot är jag ingen index investerare. I alla fall inte när börsen är dyr.
Jag håller med om att i princip är index bra. En indexfond har låg avgift, lägre risk, och ger bra avkastning. Men den är dum, köper utan att kolla pris.
Helst vill jag se mig själv som värdeinvesterare, men de senaste 5 åren har det varit svårt att hitta undervärderade bolag. De senaste åren har jag mer investerat som en contrarian, en som går mot strömmen och tror att värderingarna gått för långt. Den låga räntan har subventionerat branscher och skickat räkningen till alla som sparar på bankkonto eller i räntepapper. De senaste åren har jag satsat mycket i råvaror som prismässigt släpat efter. Olja, basmetaller, ädelmetaller och uran.
Covid och kriget sätter käppar i de finansiära hjulen.
Det är svårt att veta hur komponentbristen slår, hur fraktproblem slår, lockdown, sanktioner, kriget. Det bästa är nog att satsa i en index-fond.
Men nu verkar det som om penningtryckandet hunnit i kapp.
Pris-inflationen skenar i usa, och den är ganska hög i Sverige också.
Jag kommer i år bara få en löneförhöjning som motsvarar halva prisinflationen.
På andra sidan atlanten verkar de tycka att receptet mot inflation är att höja räntorna kraftigt. De kommer ta bort likviditet från marknaden. De kommer rycka bort punchskålen.
Vansinniga 30 och 100 åriga obligationer som sålts till 0 procents ränta kommer att sjunka kraftigt när räntan går upp. Endel säger att det är inte en krash i aktier vi skall frukta utan en krash i räntepapper. Den marknaden är mycket större. Tyvärr hör marknaderna samman. När likviditet försvinner och folk ser djupa röda siffror på sina konton så räddar de vad som räddas kan. Då drabbas även index och bra bolag.
När vi hade en krash pga covid trodde jag att ädelmetaller skulle vara en safe haven, men tyvärr är det så att när folk har satsat på börsen med belåning och får margin calls, och tvingas sälja, säljer de inte nödvändigtvis vad de vill sälja utan vad de kan sälja. Allt gick ner även mitt kära guld. Jag har lärt mig den läxan nu.
Jag ligger 25-30% upp i år. I dagarna sålde jag av endel bolag som jag faktiskt tror på.
Sålde av miners, microsoft, amazon, berkshire. Har i princip bara royalty och streaming bolag kvar i olja, basmetaller, guld, och uran. Sitter nu på 43% cash, och 57% i råvaror. Råvarorna som har gått upp tror jag faktiskt har mer att ge.
Generellt så skall man ju inte sälja av en indexfond som gått ner.
Då tappar man andelar.
Jag har däremot en uppgång i andra tillgångsslag.
Men jag skulle inte köpa en index fond just i dagens läge.
Det är för osäkert. Sprider konflikten sig ser vi säkert en 10% nedgång på en dag, utan att ens räkna in räntehöjningar. Det sägs att räntehöjningarna blir blygsammare i Sverige än i usa, men den svenska börsen påverkas mycket av vad som händer på den amerikanska börsen.
Man kan inte tajma marknaden sägs det, men det är nog inte fel att sitta med torrt krut just nu. 12 april 2022. (Får kolla om 6 månader om det var dumt eller helt genialt)