Warren Buffett säljer aktier

Vad tycker ni om detta? :thinking:

1 gillning

Brus. Just keep buying.

1 gillning

Han har nog rätt, vi kommer nog ha några magra år framåt. Frågan är vad han gör istället med pengarna, köper bitcoin eller? :rofl:

2 gillningar

Han brukar väl gilla T-bills? :thinking:

Vore genialiskt om han gjorde det.

Ni måste sätta det i perspektiv.
Vid årsskiftet hade BH investeringar och likvider på över 4000 miljarder.

Att de sålt för 135 är ute i marginalen, runt 3%.
Dvs de är inte ute ur marknaden och väntar på bättre tider.

17 gillningar
13 gillningar

DI click bait :grinning:

1 gillning

Hon var bara tidig :wink: :chart_with_downwards_trend:

2 gillningar

Är helt grön på sånt här så var nyfiken på svaren här. :nerd_face:

1 gillning

Regel #1. Tror inte på rubriker i finansmedia.

Regel #2. Tro inte på texten i artikeln i finansmedia

Regel #3. Ta reda på egna fakta om du tycker det är av intresse.

Tex i detta fallet är en länk nedan till Berkshire Hathaways portfölj. Totala värdet runt 340 miljarder USD. Vad de gjort är att ta ut en mindre del runt 5% om jag räknar rätt. Pengarna verkar användas dels till återköp av BRK aktier och att Warren/Munger kansle laddar upp med ännu mer cash för att köpa något stort.

Alltså inte så sensationellt som DI rubriken försöker få det till. Därav regel 1 & 2 ovan :slight_smile:

Vad DI försöker sälja är rädsla i detta fallet. Det brukar pendla mellan att sälja girighet och rädsla. Bankernas och finansbranschens livsblod är courtage på aktiehandel. Därför är det lämpligt för dem att pusha girighet / rädsla för att fler ska göra fler affärer och genrera det livsnödvändiga courtaget. IMHO :slight_smile:

13 gillningar

Dumma DI… :confused::confused::confused:

1 gillning

Inte bara DI. Det är så de flesta media fungerar. Om Aftonbladet skriver ”Drick kaffe, så lever du längre” så tror ingen på det, utan snarare anar att Löfbergs lila har annonser där. Varför skulle det vara annorlunda med finansmedia? :slight_smile:

2 gillningar

Väcker liv i denna tråden igen. Enligt min servettkalkyl nedan så har Warren Buffetts Berkshire Hathaway nu byggt upp en kassa motsvarande ca 60 % av börsvärdet. Kan detta verkligen stämma? Se uträkning nedan.

Andel kassa i förhållande till marknadsvärde

Jag vet att Berkshire Hathaway nettosålt aktier sedan 2023. Men stämmer uträkningen ovan att kanske världens bästa värdeinvesterare genom tiderna, Warren Buffett enbart har 40 % aktieexponering för tillfället, så bör vi indexkramare kanske också ta oss en funderare kring riskexponeringen i nuvarande marknad?

Eller så har han kort sparhorisont? Är väl vid årsskiftet han går i pension?

Kanske känns rimligt att låta efterträdaren investera efter eget huvud.

Ser du det som att indexkramare och Berkshire är på samma spelplan?

1 gillning

Du måste ta med alla dotterbolag, byggnader etc.

Enligt SEC så är totala värdet på BH 1226 miljarder USD

1 gillning

Den siffran verkar fel. Market cap ska vara 1020 miljarder USD. Jag tror Avanza missar att det är A och B aktier för BRK.

Fortfarande en enorm kassa på runt 38% av market cap.

Sen är ju BRK så väldigt mycket mer än sina aktiepositioner. De äger ju en mängd stora bolag. Aktiepositionen får ju dock mest media.

Man kan bara spekulera varför de har så stor kassa, för dyrt på börsen, för dyrt att köpa bolag, inga intressanta bolag att köpa, bygga kassa för nästa vd som tar över efter Warren 2026. Vem vet :man_shrugging:

Det jag tyckte var intressant i senaste kvartalsrapporten är att de inte gjorde några återköp av egna aktien vilket ytterligare ökade kassan. Historiskt sett så har de undvikit återköp när de tyckt egna aktien varit lite dyr.

3 gillningar

Senaste årsmötet de hade pratade WB om detta. Kom frågor från publiken. Bl.a. sa han

1. De hittar inga köpvärda bolag
  2. De har för mycket cash, det går inte att köpa bolag utan att påverka börskursen alternativt köpa upp hela bolaget.
  3. Även om de skulle hitta ett fint bolag och lägga in nån miljard och kursen går upp 100% så märks det inte i böckerna hos BH.
  4. Under hela bolagets historia är det runt 12 beslut som format BH och stått för nästan hela resultatet (osäker om detta sades på årets möte eller annat tillfälle).
  5. Bonds ger bra med pengar (runt 5%?) och vi behöver inte vara giriga. Kommer det ett bra köptillfälle så kan vi sälja bonds och investera i annat

Mina kommentarer: BH har alltså blivit för stort för att kunna fungera bra som investmentbolag.

10 gillningar

Buffet förklarar själv varför han har så stor kassa:

3 gillningar