När jag läste rubriken på detta inlägget trodde jag det skulle vara någon tant som skulle skriva om hur hon inte vågade vara likvid med mindre än 43%. Men detta var den smaskigaste tråden jag läste på länge.
Jag ville ha lite diskussioner om marknadsläget.
Trodde inte att diskussionen skulle handla om mina innehav eller om vi kommer ha inflation.
Många investerare har ca 30% i torrt krut, trodde inte 43% var så provokativt.
P/E, P/S, P/B är inte dåliga jämförelsetal, beroende på branch.
Microsoft har ett P/E på ca 30, och deras cloud verksamhet växer med 20%. Amazons cloud verksamhet växte med 40% (från en lägre nivå). Jag skulle säga att båda är bra köp långsiktigt.
Tesla ligger på ett PE på 200. Den skulle jag säga är dyr och farlig att äga.
Jag har en förkärlek för Birkshire Hathaway, men tyvärr motsvarar deras apple innehav 43%
Så den har jag gjort mig av med. Men jag gillar deras filosofi att investera i bolag som klarar inflation. Tex Coca cola. som lätt kan höja priset för drycken för konsumenten utan att de byter cola märke.
Ur ett historiskt perspektiv är börsen dyr om man kollar på schiller index. Men det är inget jag följer. Det är nya tider nu. Mer pengar i systemet gör att jag tror det kan fortsätta upp. Melt up.
Ibland är momentum viktigare än fundamenta. Så länge alla är positiva bör man vara på börsen.
Men jag har en liten kontrarian i mig.
Portföljen har gått över förväntan i år.
Det är oroliga tider. Jag tycker att jag har råd att ha cash vid sidan om.
Jag har en del bolag i sikte som jag gärna skulle villja äga långsiktigt.
Nu har jag möjlighet att swing trada i dem.
I värsta fall sitter jag med aktier som jag ändå gärna äger.
Viktigaste av allt är att du själv är nöjd med dina beslut . Vad någon annan tycker är antagligen inte så viktigt varken för dig eller någon av oss. När man går in och tajmar börsen är det ett spel man håller på. Du vet själv att ett spel kan sluta lite hur som. Antingen vinner man mot index om man har tur. Sedan kan det gå åt andra hållet som är mer vanligt att man underavkastar index långsiktigt. Men man kan hamna på index även om man är aktiv. Man får tänka så att man ska jämföras med ett rätt index om man avviker i från breda global index . Svårare än så är det inte. Ingen av oss här vet mer än dig hur marknaden ska röra sig kortsiktigt. Vi kan så klart gissa liksom dig och alla andra aktiva spelare på börsen . Du misstänker ändå att du vet vilka svår du får av majoriteten på RT bloggen ? Det går ej eller nästan omöjligt för majoriteten tajma börsen långsiktigt .
Jag är nöjd med mitt beslut. Ligger trots allt 35% över index för i år.
Har inget emot att använda lite av pengarna eller vänta ut en del osäkerhetsfaktorer.
Precis. Nu när vissa av mina aktier dubblat i värde är de bara hälften så attraktiva att fortsatt vara investerade i. Aldrig fel att dra tillbaka insatsen efter en uppgång.
Om jag bara hade flyt. Desto mer vettigt är det att dra tillbaka lite pengar från bordet.
Det stämmer bara om det underliggandet bolagets faktiska värde har stått helt still (så det dubbla marknadspriset effektivt halverar värdet man får per krona).
Om antingen valutan bolaget handlas i har förändrats i värde eller om bolaget som sådant har ändrats i värde så kan det vara ännu attraktivare att investera i det efter en fördubbling av priset än innan.
Jag ligger själv med ca 30% krut just nu, jag ser som de flesta löjligt höga pe tal nästan överallt. Att ligga med krut sen i julas har varit bra för mig, men hade förväntat mig större börsfall iom inflationen och krig. Resten ligger jag i index samt berkshire.
Jag får det mer till 20%. Apple ca 157 BUSD av BRK Market cap 777 BUSD. Jag gillar oxå BRK men har inte sålt. Tror inte jag är smartare än Warren
Jag tror också på råvaror. Jag tillåter mig ha ca 15% av totala kapitalet i råvaror, inklusive guld. Jag tillåter mig också ha ca 15% av totala kapitalet i enskilda aktier, i huvudsak värde och utdelnings aktier. Visst överlapp mellan de två.
Så jag förstår lite av vad du säger … men över 50% i råvaror och resten i cash låter helt livsfarligt … även för mig
En längre depression men kraftigt minskad konsumtion dödar råvaror rätt brutalt. Om det kombas med hyfsat inflation (stagflation:ish) så dödar det dina cash rätt snabbt.
Diversifiera bättre är mitt heta tips Det är därför jag har majoriteten i index så att jag inte sätter huset på att jag ska ha rätt hela tiden. Det är väl den lärdomen jag dragit av alla boom & bust som jag varit med om senaste årtiondena
Kan kanske stämma. Jag kollade bara tillbaka på deras filing för 2021, då låg 44% av aktievärdet i Apple. https://www.cnbc.com/berkshire-hathaway-portfolio/
Men lägger man till de 150 Miljarder dollar i cash de har vid sidan om, så går procenten ner. Tror inte jag heller är smartare än Warren, det är därför jag har haft en stor post i Berkshire. Men han har själv sagt att småsparare kan göra något som inte han kan. Gå in och ur marknaden. Hans aktieposter är för stora. Jag tror jag låg 30% upp på Berkshire i år (inkluderar valutavinster). Tyckte det var bra för ett år och ville minska risken och dra lite pengar från bordet.
En längre depression dödar inte bara råvaror, utan även ett aktieindex. Jag roterar gärna in i andra branscher, men då vill jag gärna se att risken är lägre och vinstpotentialen högre. Just nu i dessa orostider har jag svårt att bedöma det för ett index. Det beror lite på hur kriget utvecklar sig och hur sanktioner slår. Däremot ser jag en fortsatt strålande framtid för uranet till en relativt låg risk.
Absolut rätt att ha en del likvider skulle jag säga. Själv är jag intresserad av att köpa bolag med bra direktavkastning på dippen. Vänta 6 månader är nog bra.
Jo, men Berkshire är ju mycket mer än en aktieportfölj ! Berkshire äger ju många bolag själva, alltså onoterat, precis som en hel del svenska investmentbolag. För att förstå hur stor del av BRK som är Apple så måste du ju ta med alla BRK innehav. Då landar man på cirka 20%
Jag kan förstå ”torrt krut” tanken och att man vill ha det för att sova gott så som makromiljön ser ut, men att lägga allt övrigt i en enda branch tycker jag är väldigt farligt.
Jag antar att du skapade tråden för att få feedback?
Vad är det du säger? Kanske något jag missat. Jag vet att de äger vissa bolag till 100%
Men jag visste inte att det var väldigt mycket onoterat eller att de listat av det.
Tacksam för länk till nuvarande innehav.
Även om allt är råvaror så är det olika brancher, de är inte direkt korrelerade.
De kan gå upp eller ner oberoende av varandra.
Olja kan gå upp och uran ner. Eller tvärtom.
Basmetaller kan gå upp och olja ner. Basmetaller kan gå ner och uran upp. Olja och uran har med energi att göra, en grön omställning kommer fortsätta även om det blir lågkonjunktur, klimatet kräver det… Olja och basmetaller kommer troligen gå ner om det blir lågkonjunktur. Ett ljus i tunneln kan vara att sanktionerna kan pressa upp priserna från godkända leverantörerna.
Jag ser inget egenvärde att ha för stor andel i råvaror.
Endel hävdar att det är farligt att vara för tungt i råvaror.
Det beror på värderingen. Jag köpte oljeaktier när oljan stod i 70-75 dollar.
Jag tyckte det var låg risk då. Backed up the truck.
Nu har det gått upp och oljebolagen tjänar mycket pengar.
Men nu har fallhöjden ökat. Det är dags att rotera ut. Men jag är kanske lite girig. Oljan kan potentiellt gå upp till 130, 150, eller 200 dollar på kort sikt innan den faller tillbaka till kanske mer normala 75.
Jag tycker att det kan vara för farligt att vara i FANG stocks just nu.
Tyvärr är det så att ett globalt index består till stor del av FANG stocks.
Jag delar din analys och känsla i stort och tänker att den som sitter på cash och har tålamod borde kunna fynda bra inom en tvåårsperiod. Kan även vara frestande att hämta hem vinster från tillgångar som gått bra innan de dyker. Samtidigt talar ju statistiken mot den typen av tänkande och agerande och om vi använder bostadsmarknaden som ett parallellt exempel så har den som resonerat liknande avseende den suttit på sidlinjen och sett priserna rusa under de över 10 år som många pratat om en bostadsbubbla. Börsen åtnjuter en liknande status som bostadsmarknaden, dvs den utgör ett fundament i vårt samhälle mer än någonsin, med en stor del av hela västvärldens pensioner beroende av börsen bland annat och vi har sett stora stödköp, helikopterpengar och andra åtgärder för att hålla konsumtionen och börsen flytande. Vem vet hur länge det kan fortgå och hur mycket den som sitter utanför marknaden under tiden missar?
Även svårt att värja sig mot data av den här typen:
The Great Depression- DCA-investeraren som månadssparat under de 25 år det tog börsen att återhämta sig från 1929-1954. Dvs den som investerade 100:- 1929 fick vänta hela 25 år innan de var värda 100:- igen. https://www.youtube.com/watch?v=3quTTdt7TYc&t=2745s
Jag hade en stor position i Berkshire Hathaway. Jag gillar värdeinvestering bättre än index, och jag tror att Warren och Munger är bättre på att välja ut ett stort antal bolag än jag. Hade det inte varit något krig utan bara covid återhämtning, hade jag även kunnat ta en position i ett globalt-index.
BRK aktien köpte jag för att ha den i uppgång och nedgång i orostider. Hade nöjt mig med 5-8% årligen. Den gick upp 30% och jag kan inte se att det är riktigt motiverat. Därför gick jag ur. Men jag köper gärna tillbaka den.
Det blir nog skakigt framöver. Jag har en lista med bolag jag sneglar på. Jag tror att stödköp och helikopterpengar är något vi kommer att få vänja oss vid. USA har passerat 30 Triljoner dollar i skuld nu.
Bostadsmarknaden uppmuntrade till överbelåning så länge räntorna var låga och fallande. Kan bli dyrt om man är överbelånad och räntan höjs 2 %. I USA sägs det finnas många Zombie-bolag. Bolag som skuldsatt sig, och riskerar att gå omkull när räntan höjs.
Jo, det kan man ju lugnt säga Föreslår att du läser BRK årsrapport som finns här.
Snipp nedan på alla BRK “operating companies” som har totalt över 370 000 anställda.
Min poäng är att om du missat detta, så kanske det är mer du missat?
Just därför lägger jag själv bara valda delar av mitt kapital i sådant som jag tror på. Att fånga börsen i stort på merparten av kapitalet via index, med bättre diversifiering, räcker långt. Ibland, tex. för tjänstepensioner, är det ofta det enda vettiga eftersom fondutbudet ibland är lågt, men det finns oftast vettiga indexfonder.
Jag gör alltså detta trots att jag inte heller tror på alla högvärderade bolag som ingår i index, men jag har lärt mig skilja på min tro och vad som är bäst att investera i. Mycket tack vara RT!
Ett tips i all välmening, trots att jag ser att du varit medlem här ett bra tag, är att du förutsättningslöst går igenom RT materialet från början … om du inte gjort det tidigare. Börja här