“Alla kan bli rika på aktier bara man inte har bråttom”.
“Regel 1: Förlora aldrig pengar.
Regel 2: Glöm aldrig regel 1.”
Det ger oss två alternativ. Antingen köper du så billigt att risken för att det ska bli ännu billigare är obefintlig. Eller också säljer du innan du förlorar för mycket.
”Price is what you pay, value is what you get”
Sannolikt det svåraste konceptet att hålla sig till i boom-år. Kanske därför Warren ligger på mycket cash 
Så vad får man för ~ 255 us dollar per aktie i Berkshire Hataway B tro? Funderar på att kliva in med en liten del av kapitalet! Men har begränsade aktie kunskaper…
Investmentbolag värderas oftast mot tillgångarna/bokfört värde.
Just nu med Price/Book 1.35 så får du tillgångar bokförda till 191 USD (Dec 2020) vid kurs ca 256 USD (BRK.B). En relativt hög “premie” eftersom aktien har gått bra senaste 6 mån. Jag har kikat på BRK.B ett bra tag och hade turen att komma in i juni 2020 på strax under 180 USD vilket var cirka P/B 1. Kändes bra att köpa ett så fint bolag till bokfört värde.
Något förvånande vid nuvarande premie mot P/B så fortsätter Warren att köpa tillbaka aktier även under 2021. Ca 5 BUSD per månad i jan & feb förvisso mindre än de 8 BUSD/månad som han köpte tillbaka under 2a halvan 2020.
Så Warren/Charlie vet kanske något vi inte vet och betraktar aktien som undervärderad mot alternativen … eller så ökar hans kassa helt enkelt för mycket. De har ju fått mycket kritik senaste åren att de inte köpt bolag för den enorma kassan de har. Men de är ju value investors och vill väl inte betala för mycket i premie 
Grattis till inköpet 
Tack för svaret, det låter fortfarande billigt ju. Jag har cirka 500.000kr i krigskassan så tror jag kliver in med 50.000kr i BRK.B
“If you buy things you dont need, you will soon have to sell things you need”
“If you are not willing to own a stock for ten years, dont even think about owning it for ten minutes”
“If you do a job in 30 minutes, its because I spent 10 years learning how to do that in 30 minutes”
“An idiot with a plan can beat a genius without a plan”
“If you win you will be happy, if you lose you will be wise”
“Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls Royce to get advice from those who take the subway.”
“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently”
“Someone’s sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago”
“I try to invest in businesses that are so wonderful that an idiot can run them. Because sooner or later, one will”
”Diversification is a protection against ignorance, It makes very little sense for those who know what they’re doing."
Mja, billigt vet jag inte, men jag är också en snål värde investerare ![]()
Här är en annan bild på BRK.B från FASTgraphs baserat på PE tal (jag tittar på både P/B, P/E och lite andra grejer som P/OCF (operating cashflow)).
- Svarta linjen är BRK kursen
- Blå linjen är BRK normala P/E senaste 20 åren på ca P/E 20.
- Den orange linjen är P/E 15 vilket är typiskt P/E tal över tid för börsen i USA (S&P 500).
Alltså BRK värderas rätt mycket högre än börsen över tid. Kvalitetsbolag tenderar att göra så, men högre värdering är också högre risk för bakslag.
Jag lyckades plocka in den strax under blå linjen 2020 dvs under den långsiktiga värderings P/E multipeln på 20, så jag hade nog väntat tills det kom ner lite närmare eller med lite flax under blå linjen (PE 20) för då “brukar” det vara ett bra insteg. OBS ingen garanti !
Men visst, BRK kan ju fortsätta sin rymdresa senaste månaderna och man kan få vänta länge
Jag hade också planerat för att köpa i ett antal poster under tex. 1 års tid för att stegvis öka innehavet.
Alternativet om man tycker detta tar för mycket tid och kraft är såklart någon av investmentbolags fonderna som tex denna eller denna vilket passar bra för snabb diversifiering i olika IBs och lätt att månadsspara i ![]()
Ok, tackar så väldans mycket för input och FASTgraphs 
Jag får ta mig en liten funderare på om jag inte ska gå in i en av investmentbolags fonderna ovan istället. P/e talet ~ 26 känns aningen högt jämfört med tex Avanza Global fonden, men hela USA är ju lite högt värderat numera har jag läst.
FASTgraphs är ett sjukt bra verktyg för att filtrera ut om en aktie är värd mer av ens tid före man bestämmer sig för köp eller ej. OM man är intresserad av att investera i enskilda aktier, vilket inte är rekommendationen här på RT. Jag är nog ett av de svarta fåren som jobbar en del med aktier
även om jag har merparten av kapitalet i typiska RT modellportföljer.
FG kostar dock en 1600 kr om året (basversionen). Hoppas det kommer något liknande i Sverige. Börsdata är klart bäst för Norden men inte lika visuellt, men det kommer kanske.
Tips - om du vill lära mer så kolla in FASTgraphs Youtube kanal. Chuch (Mr Value och en av grundarna) lägger ofta ut videos på hur han analyserar i verktyget och rätt ofta går han igenom tänket pedagogiskt.
Man kan lära mycket gratis på den Youtube kanalen om just värde investering och dividend growth (som är Chucks specialitet)
Lycka till