Använd Chrome för kopiering iaf, tror det skiljer sig från det sker i safari… Har för mig att det gick fint att klistra in det i safari om man bara hade kopierat det i chrome…
Kul att det är på gång igen!
“Glömt lösenord” fungerar inte för mig iOS/safari
Hamnar tillbaka på inloggningssidan
Jag fick ett meddelande att några värdepapper inte fanns i basic-nivån. Det hade varit bra att få se vilka värdepapper det är som inte finns. Så kan man avgöra om det blev tokigt i importen eller lägga in ett alternativ manuellt.
Klipp o klistra har jag inte testat på annat än PC, och som Ola skriver så är det säkraste kortet att köra Chrome (Chromium). Jag kommer troligtvis lägga till möjlighet att ladda upp fil framöver vilket bör fungera i fler scenarion (om än inte lika smidigt).
Det kan ta lång tid om det är många innehav, och särskilt värdepapper som inte är kända sedan tidigare. Lysa borde gå väldigt fort.. kan vara säkrare att köra Chrome.
Gamla konton finns kvar, med ev portföljdata rensades bort i fjol.. men det ska gå bra att logga in. Engångssumma blir nog inte aktuellt då det innebär en löpande kostnad att köpa in fondkurser. BW har jag dålig koll på för närvarande men tar gärna emot tips, och/eller test-export-data.
EDIT: nu ska det fungera att ändra glömt lösenord (ping @Snoboll)
Testade att importera från Avanza i Chrome under Windows i förmiddags och den stod och tuggade ett par timmar utan resultat.
Filtrerade bland kontona så jag fick ner mängden innehav till 20 men det funkar ändå inte riktigt. Ibland slutar det snurra (fast importrutan är kvar) och några få innehav importeras men inte merparten. Sökte upp några manuellt och de finns på plattformen men har inte matchat bara.
Kan iofs tänka mig att din server är rätt hårt belastad just nu? ![]()
Testade att importera mina pensionskonton som bara är fem fonder. Det gick på ett kick.
Det är nog anropen mot tredje part (bla. Yahoo API) som tar mest tid om det råkar finnas med värdepapper som inte redan finns i Inveztors egen databas… ser i loggarna att det har varit lite misslyckade anrop, och ja då tar det lång tid eller tom. låser sig… men då brukar det gå bättre vid andra försöket. Erkänner att felhanteringen inte är riktigt top-notch än 
Aha, då fattar jag.
Sparas det i Inveztors databas om man söker upp värdepappret manuellt? I så fall kan jag gå igenom alla i förväg innan jag testar att importera 
Jag har problem att importera från Lysa.
@RobertK du har inte lust att göra två publika demoportföljer?
En för Lysa Bred och en för Lysa Hållbar. Eftersom vi har så många Lysakunder här. Så att man snabbt kan se toppinnehaven och landsfördelning.
Ja det stämmer, har man väl fått upp det i Inveztors sökresultat så finns det “lokalt” (kurserna uppdateras sedan bara för de värdepapper som ligger aktiva i portföljer)
Vad strular med Lysa? PM:a mig så kan jag kolla.
Vad menar du med publika portföljer? Inveztor kräver ju (gratis) registrering för att se något öht ![]()
Kopierar allt med Safari (Mac) eller Firefox (Mac), men importen hängs efter man klistrar in.
T.ex. en “exempel portfölj” som finns med när man skapar ett konto. Bra att det finns nånting att leka med när man skapar kontot innan man bestämmer om det är värt att importera sin egen portfölj
Och just Lysa-portfölj är ju nånting som många redan har.
Var det bara jag som välkomnades av en Lysa 90/10-portfölj direkt efter registrering? ![]()
Blev lite paff själv, undrade hur den kunde kommit dit tills jag kom på att jag ju inte har något Lysa 90/10-konto ![]()
Jasså så det finns redan en exempelportfölj?
Mitt konto är rätt så gammalt så är helt möjligt att jag raderat dessa portföljer.
Jag hade uppskattat att se antingen en video på hur det fungerar eller att man loggar in som gäst och kan se det själv.
Safari ska fungera, men Chrome är som sagt det säkraste kortet. Firefox fungerar inte (vilket faktiskt står i importdialogen).
Hade det så tidigare faktiskt, får fundera på det igen. Med det sagt tar det inte många sekunder att skapa en portfölj med ett innehav i för att se hur det ser ut och fungerar:
- Klicka “ny portfölj” och namnge den
- Sök efter ex. “Lysa” i sökfältet uppe till höger
- Klicka “Lägg till” och lägg till ett par st “Lysa Aktier C” till portföljen
Det stämmer att helt nya användare får en exempelportfölj Lysa 90/10… tidigare användare (som tömts på data) är helt tomma vid inlogg.
Jag matade igenom allt igår kväll och märkte att vissa värdepapper som inte fanns till en början dök upp ett tag senare, vissa även i morse. Köas jobben upp och betas av?
Jag har en liten lista på sådant som fortfarande inte matchar. De flesta finns på Yahoo och där är en del stora bolag så kanske något är vajsing?
| Namn | ISIN | Yahoo |
|---|---|---|
| Lion Electric Co | CA5362211040 | X |
| SAP SE | DE0007164600 | X |
| Procure Space UCITS ETF Acc | IE00BLH3CV30 | X |
| Anora Group | FI4000292438 | X |
| Sjöstrand Coffee B | SE0007897764 | |
| Alstom SA | FR0010220475 | X |
| Viva Wine Group | SE0017084361 | X |
| ESTEA OMSORG FONDANDEL | SE0013513801 |
Sjöstrand Coffee är listade på Spotlight så tänkte om det var problemet, men såg att andra Spotlight-bolag fanns i databasen.
Estea är en obligation och det kanske du exkluderar by design. Men tog ändå med den ![]()
Inte by design, men i princip blir det så om de externa anropen tar lång tid.
Samtliga i din lista finns nu, förutom ESTEA som mycket riktigt inte kommer med pga att det är en obligation. Det man kan behöva göra, ex. som jag gjorde nu för “Lion Electric Co” var att jag först sökte på “Lion”, då kom det några värdepapper från Inveztors databas som innehöll ordet Lion. Skrev jag däremot “Lion Electric” så fanns det inga träffar, och då går Inveztor automatiskt och kollar hos Yahoo om det finns något där och lagrar ev. nya träffar i Inveztors databas.
Ibland kan man behöva lägga till några sökord och ev. även trycka på knappen “Fördjupad sökning”. Observera dock att den funktionen är begränsad till en sökning per minut (per användare) då min licens har fast volym och jag vill inte att någon sitter och toktrycker bara för att sabba ![]()
EDIT: det är min ambition, och en rolig utmaning, att få importen att fungera till 99% utan handpåläggning, är väl kanske bara på 90% än…
Grymt, tackar så mycket!
Ungefär den söktekniken som du beskriver är vad jag provat så sent som strax innan jag skrev inlägget. Men antar att databasen hade lite fullt upp.
Bra ambition - kämpa på! 
Databasen hänger nog med, men grejen är att begränsningen på max 1 extern sökning per minut säger bara “Ingen träff” då den inte ens har försökt (pga att det inte har gått 1 minut än)… så bra att veta, och något jag ska förtydliga framgent.