Aaaah, ja det så klart! Borde jag ju fattat själv.
Det är väl ett övergående problem också i takt med att fler och fler vanliga och mindre vanliga värdepapper registreras.
Nja… vi kan väl bara slå fast att det finns saker kvar att göra
Uppskattar verkligen all testning och feedback.
Kan rapportera att jag med framgång importerat data från Nordnet och SAVR i Safari/OSX.
Avanza och Lysa går bet. Nordnet och SAVR har ju lite enklare uppbyggnad så det var ingen överraskning. Uppenbarligen finns inga hinder för själva inläsningen annat än att det antagligen hamnar lite oväntad data i klippbordet. Både Safari och Chrome är ju grunden baserade på KHTML så de bör vara snarlika trots fork på fork.
Jag bidrar gärna med testdata och mer detaljerade tester om du har lust att göra en extra insats för äppelfolket 
I Chrome/OSX funkar import från alla källor generellt, men det är stökigt med Avanza. Att importera tjänstepensionen, bara fem fonder, var inga problem. Men om jag testar med alla innehav så konstrar det och bara står och snurrar. Hade ju samma problem i Windows så jag börjar mer och mer tro att det är fel på mina innehav… 
Testar då att begränsa till bara ett konto med aktier (20 innehav). Det börjar snurra som förväntat och kör en liten stund, och slutar sedan (Fortsätt och Avbryt-knapparna blir åter aktiva) med importera-rutan kvar utan att stängas.
Så det känns som att importen någorlunda kontrollerat avbrutits mitt i för annars hade väl rutan stängts?
Får dock lite grann inläst, de fyra första innehaven importeras men sedan tar det stopp. Har testat flera gånger med samma resultat.
Hej!
Ser spännande ut, men mitt antivirus går bananas.
När jag ändå valde att gå vidare plingar det hela tiden och varnar för trojaner som försöker köra infekterade filer på datorn. Tio st hittills…
Kan jag få några lugnande ord som förklarar varför?
Vad är det för namn på de påstådda trojanera?
Enligt Bitdefender Antivirus:
Trojan.GenericKD.38851754
Trojan.GenericKD.38851744
Den varnade för samma trojaner flera gånger och tog bort dem från olika platser, t.ex.
…/Library/Containers/com.apple.Safari/Data/Library/Caches/WebKit/CacheStorage/…
…/Library/Containers/com.apple.Safari/Data/Library/Caches/com.apple.Safari/WebKitCache/…
När namnet börjar på Trojan.GenericKD så är det en automatisk detektering av metoder som ofta används av trojaner, inte att det faktiskt är en trojan.
Jag skulle tippa på att Bitdefender inte gillar sättet Inveztor läser av urklipp för importfunktionen.
Aha, på så sätt…
Den varnade ju dock direkt när jag försökte öppna webbsidan och jag har bara skapat konto och loggat in, inte försökt importera något ännu…
I screenshotet ser det ut som att det är själva hemsidan den varnar för (/home)… Är det det eller själva appen?
Det tar jag gärna emot, jag kontaktar via PM ![]()
Den varnar i webbläsaren både när jag försöker gå till:
https://www.inveztor.se/
och
https://www.inveztor.se/home
dvs. innan jag ens hinner logga in.
När jag ändå valde att gå vidare och skapa ett konto och logga in så kom varningarna om trojaner. “En infekterad fil försökte köra på din enhet.”
Ok, jag kan iaf säga att det inte är någon medveten trojan med i Inveztor ![]()
Inveztor är skriven med ASP.Net 6.0 + Blazor WebAssembly och det verkar finnas något problem med dll:er och cachning som flaggas av olika brandväggar etc.
Läste ikapp tråden och såg detta. Det vore ju väldigt praktiskt! Fortfarande aktuellt?
Både ja och nej. Filen som man får ut från Avanza innehåller, vad jag tror, inte tillräcklig mycket information för att kunna räkna ut avkastning, så det är lite tråkigt. Och numera kan man ju exportera filer från Nordnet också (tyvärr bara en värdepapperstyp i taget) och den importen har jag redan byggt färdigt men inte driftsatt än.
Kommer att fixa så att man som alternativ till att läsa från urklipp kan skicka en textfil istället (för samtliga institut), det kanske blir lite robustare och så får man till stöd för Firefox också.
Har du Avanza med något/några värdepapper som handlas i annat än SEK så tar jag tacksamt emot en exportfil för att kunna utreda mer…
Låter kanon!
Avanzas fil har antal, marknadsvärde (total) och GAV (styck) så det borde väl duga? Värdena är alltid i SEK oavsett handelsvaluta vilket är lite otydligt eftersom valuta också finns i en kolumn.
Jag skickar gärna en fil men tror inte det behövs va? 
(Allt är dock inte fun and games om man ansluter Nordnet så det kommer med i filen märkte jag. På de innehaven är värdet på GAV i handelsvalutan (lite irrelevant kan jag tycka) så det gjorde datan hyfsat meningslös. Väldigt synd, för i Avanzas rapport får man mer info om innehaven (kontonr, ISIN, typ av innehav) än i Nordnets exporter.)
Ah perfekt, det var det jag behövde veta, då är man ju hemma. ![]()
Med Nordnet-importen (cut n’ paste) har jag fått använda alla kolumner för att räkna ut GAV i SEK samt växlingskurs bakvägen. Kommer inte att stödja/rekommendera import via Avanzas fil.
Verkar lite lynnig avläsningen av Nordnet från Avanzas håll… jag fick med allt utom Marknadsvärde från Nordnet i min Avanza-fil, men har för mig att vid ett annat tillfälle fick jag inte det…
Okidoki! Då är jag lite lugnare igen.
Tack!
Förbättringar och tillägg på gång, hoppas få det färdigttestat någon kväll i veckan:
- Stöd för filer från Avanza och Nordnet
- Import från MinPension
- Import via textfil istället för urklipp (mao stöd för Firefox)
- Ny sida med tydliga instruktioner för samtliga datakällor:
Kul att se Inveztor uppe på banan igen!
Ska testa i eftermiddag:)
Uppdatering utlagd nu:
- Importera din pension från MinPension.se
- Importera från Lysa via fil
- Importera från Avanza via fil
- Importera från Nordnet via fil
- (filimport fungerar även i Firefox)
Länk: Så här går importen till för samtliga källor
Ex:

I samband med detta förenklad importdialog: