Har ni sett vad Avanza gjort med sina kontoöversikter?
Ingenting känns överblickbart längre och man kan inte ens se inköpsvärdet för olika fonder. Hur tänkte de nu? Översikterna som nu försvunnit var ju utmärkta, nu känns det som att man bara kan se fonderna var för sig och inte får någon överblicksbild. Extremt irriterande.
Jag kan då se inköpsvärdet på mina fonder på nya sidan.
Kan även se summerade värden på samma sätt som gamla sidan, eller vad menar du med översikterna?
Trycker jag på konto ser jag bara en graf. Enda sättet att se något om specifika fonder är att gå in under innehav och upplägget där tilltalar mig inte alls.
Hur gör du för att se den vy man är van vid? Den som jag hittade under rubrik Konto förut.
Om jag väljer ett konto på fliken “Översikt” på sidan “Min ekonomi” så får man upp grafen för utvecklingen samt listan med alla innehav på kontot, Den sidan tror jag inte att de har ändrat något .
Fliken “Innehav” har de en ny (inte jätteny direkt då den har funnits ett tag nu) design på. Men där kan man ändra inställningarna själv med vad man vill se. Finns till och med en färdig mall som heter “Gamla översikten” om man vill få samma info som i den gamla designen.
Finns också en länk som heter “Till gamla innehavssidan” längst upp, då blir allt som det var tidigare.
Är du på mobilen så ser de nya sidorna annorlunda ut jämfört med hur de ser ut på en PC-skärm. Vilken typ av enhet använder du?
Jag har löst detta på mobilen genom att välja “förminska”/“zooma ut”-funktionen som finns i Safari, och zoomat ut till 50% storlek. Då får man den vanliga PC-sidan även på mobilen. Allt blir förstås rätt litet och man får köra pinch zoom för att förstora de saker man vill se, men det är då med full funktionalitet.
Edit: Det verkar finnas TVÅ gamla innehavssidor.
Alternativ 1: Klicka ett konto på Min Ekonomi/Översikt, då kommer du till en url som börjar så här: https://www.avanza.se/min-ekonomi/innehav/konton.bbiafcb.html?
Alternativ 2: Gå till Min ekonomi/Innehav, välj vilket konto du är intresserad av i dropdown där det står “Alla konton”, Klicka länken “Till gamla innehavssidan”. Då kommer du till denna sida: https://www.avanza.se/min-ekonomi/innehav/innehav-old.html
Är båda dessa trasiga för dig? De verkar funka för mig.
Men det här blir ju väldigt omständigt, förut var det bara att gå in på mobilen och utan problem se hela sammanställningen. Får väl ladda ner Safari då, men har de på allvar inte tänkt på att många använder mobilen när de sköter sina bankärenden. Jag tycker verkligen att det är puckat- varför försvåra för kunderna?
Tryck på AA-knappen bredvid adressen, så kommer menyn upp. Sedan kan du trycka lilla A och stora A bredvid procentsatsen för att förminska/förstora. Ta ner Avanza till 50% så får du PC-versionen.
Nu hittade jag ett sätt att hantera det. Det går att klicka i datoranpassad version. Hittade inte några An så det verkar inte funka för mig. Datoranpassad version funkar men det är fortfarande en försämring jämfört med tidigare. Allt blir för litet och mer svårhanterligt. Jag tycker att de borde fixa en bättre mobilversion. Men nu kan jag åtminstone se det jag behöver se.
Tack för ditt engagemang @axr, det var till mycket hjälp!
Nu har de tagit bort även den möjligheten (att byta till datorläge) . Jag frågar mig verkligen vad som är vitsen med att byta till en så urkass mobilversion. Till och med jag har lyckats skapa en mobilanpassad hemsida som funkar och då är jag verkligen rätt kass på det egentligen. Jag får väl ringa Avanza och be dem förklara hur jag ska göra för att kunna använda deras hemsida via mobil.
Jag håller helt och hållet med. Har länge stört mig på hur rörigt både UI och UX är på Avanza. Men det är kanske bra, gör att jag loggar in mer sällan.
Enda skälet jag kan komma på är att de vill tvinga kunderna att använda appen.
Håller med om att mobilsidan är nästan oanvändbar.
De visar nu utdelningar med totalbelopp och per aktie. Inte antal. Jag får själv räkna fram antal med miniräknaren på mobilen. Vill liksom se om senaste köpet hann komma med i utdelningen.
Avanza kör med responsive design på sina nya sidor, så det funkar fortsatt med att förminska till 50%. De bryr sig bara om antalet pixlar i bredden på skärmen, inte vilken user agent string din browser rapporterar.
Hmm… jag ska titta på det. Trodde inte jag hade chrome nedladdat men ser nu att sen finns. Tack igen!
Jag mailade Avanza mina synpunkter. Kan inte ni andra som också stör er på förändringen göra det ni med, om många skriver kanske det kan ha någon effekt?