Inveztor - återkommer i ny skepnad Q2.2024

Hej! Tack för en superbra sak du gjort här Robert!
Har dock lite problem som jag inte vet hur jag kan lösa.

1. Swedbank Robur access Asien A fångas upp som Swedbank Robur Access Mix A. Blir att helt fel innehav visas.
  2. Ingen avgift visas för Länsförsäkringar Global Indexnära vilket gör att totala avgiften blir för låg.
  3. Sverige-bias uträkningen blir lite tokig då den räknar ut bias på 44% :open_mouth: Vilket är nog närmare 19-20%.

Har testat importera flera gånger/olika sätt, men kan inte få bukt på problemet. Några ideer?

Tack på förhand

Ja, du har rätt. Det är fel innehav som blivit kopplat. Symbolen / tickern UG72.F istället för UIMB i detta fallet. Och även övriga av dessa innehav som jag listade har då blivit fel på liknande vis. tex UG71.SG istället för FRC4

I dessa fall har du symbolen lätt tillgänglig i Nordnets vy, så du borde väl kunna få rätt på dessa i din inläsning?

Vore ju fint om man efter import kunde editera vilken ticker det skulle vara om det blivit fel.

Symbolen finns tyvärr inte med i exportfilen, och det är egentligen bara den jag vill stödja framgent. (Om bankerna blir bättre på att exportera data så går det enklare)

Jo att kunna byta värdepapper på ett innehav skulle vara najs… får se.

1 gillning

En statusuppdatering om vad som är under utveckling.

1. Håller på och ger kartan lite välbehövlig kärlek… vid mouseover på olika länder så ser man följande:
  • din allokering i procent och SEK
  • allokering för MSCI World resp. ACWI

_
2. Möjligheten att sätta kurslarm på innehav:
image

1 gillning

Nu ligger den första kartuppdateringen ute. Nu finns det färskt data för MSCI Index

• World, 23 länder (Utvecklade marknader)
  • ACWI, 27 länder (Tillväxtmarknader)

Samt att ytterligare 28 länder identifieras som Frontier/Gränsmarknader

Vid mouseover så ser du för landet (obs, endast för aktier samt aktiefonder i dagsläget)

• Din allokering i procent
  • Din allokering i SEK
  • Vilken marknadstyp landet tillhör
  • Vilken vikt landet har enligt World index
  • Vilken vikt landet har enligt ACWI IMI index

Ex. utvecklad marknad
image

Ex. tillväxtmarknad
image

Ex. gränsmarknad
image

1 gillning

Hej Robert och tack för de senaste uppdateringarna, ser bra ut!

Vet inte om det är jag som gjort något tokigt eller om det kommer in fel info vid import men enligt Inveztor har jag nu 60% home bias. Enligt min egen beräkning har jag idag ca 30%.

Misstänker att det är Länsförsäkringar global indexnära som spökar och blir registrerad som 100% Sverige. Den utgör ca 30% av min total så allt pekar på att det är den som är problemet.

Ja det beror nog tyvärr på att det finns Länsförsäkringar Global Indexnära från flera olika källor i Inveztors databas… den som matchas vid import kanske saknar info om landsfördelning. Du behöver isåfall manuellt söka fram och lägga till den rätta i din portfölj.

Efter du har lagt till den, och om du klickar fram “mer info” om värdepapperet så bör det se ut så här (dvs, det kommer fram en karta också):

och scrollar du ner:

Toppen, det löste problemet :+1:t2:
Tack!

1 gillning

Ah, det förklarar saken. Skaffade inveztor idag, importerade mina innehav från avanza genom fil… Och hade då ca 40 % “annat” som verkade vara just LF Global Indexnära. Så inveztor förstod heller inte att det var en fond/aktiefond

1 gillning

Tack för rapporten, att den inte räknades som en aktiefond i sammanfattningen berodde på en bugg som smög sig in nyligen, rättade den igår kväll.

Inveztor har nu import från Coinbase men det behövs beta-testare… (har ganska få transaktioner själv att testa med).

För att testa, logga in på Coinbase och ladda hem din transaktionsfil genom att klicka på din profilbild uppe till höger, välj “Reports” och sedan “Generate report” för Transaction history (all-time). Sedan är det bara att välja resulterande csv-fil i Inveztors import-dialog. Skicka PM om/när något går fel (skicka gärna om det går bra också :slight_smile: )

Nya funktioner - kursbevakning och notiser

Sedan tidigare går det att att ställa in målfördelning på innehav (% i förhållande till portföljen) - nu kan du även bevaka kursen för dina innehav. Och om något av dessa triggas så visas det som en blinkande notis längst upp:

image

_
Klicka och få fram nedanstående
image

_
…med snabbknapp för att komma till aktuellt innehav för att justera/nollställa:
image

1 gillning

image

image

Nu är kategorier klickbara (och bildar på så sätt en sorts virtuell portfölj). Väl inne på en kategori så kan du även enkelt döpa om den (på samma sätt som du döper om en portfölj):

image

Hej Robert, ser fint ut!
Hittar inte fliken Kategorier vare sig på PC eller mobilen.

Har bara symbolerna Översikt, Portföljer och Donera i raden som för dig visar Kategorier.

Med vänlig hälsning,

Hej,

Hur fungerar det med Kapitalförsäkringar och konton i bolagsnamn?

Först och främst, har du lagt till några kategorier? Du gör det genom att sätta fältet “Kategori” på ett eller flera innehav.

Om du har det så är det troligtvis bara att du behöver ladda om sidan för att få senaste versionen.

Kan du förklara mer vad du undrar?.. Inveztor fungerar så att du antingen skapar portföljer och söker och lägger till värdepapper manuellt, alternativt att du importerar innehav enligt följande instruktioner: Inveztor - importera innehav

1 gillning

Tack :+1:t2:

Jag som missat sätta kategorier själv.

1 gillning

Nu är värderingsboxen klickbar, det går att klicka sig in i enskild kvadrat, hel rad eller hel kolumn för att se en virtuell portfölj med dina innehav med aktuell värdering, ex nedan där samtliga Mix-innehav är valda oavsett market cap:
image
_
Eller om man väljer en enskild kvadrat, ex Growth-innehav för Mid Cap:
image

Obs, ladda om sidan/appen och töm webbläsarecache om det ser knasigt ut.

1 gillning