Kvällens Inveztor-fakta, från Inveztors Facebook:
Nya funktioner!
1. Exportera allt ditt data i CSV-format (exempelvis för att labba med det i Excel):

Men inte nog med det… du kan även 2. importera det igen från CSV… du kan i Excel flytta innehav, byta namn på portföljer, alias på innehav, kategorier mm hur man vill, för att sedan läsa in dom igen till Inveztor. (De enda kolumnerna som är obligatoriska är Antal (holding_amount) samt Id för värdepappret (instrument_id)). Väldigt användbart om man tex vill kategorisera om alla/många av sina innehav.
För att göra det så felsäkert som möjligt så tas ingenting bort, utan allt skapas upp som nya portföljer. Känner man sig nöjd med ändringarna så får man ta bort de gamla portföljerna en och en, eller väljer “Ta bort allt data” för att sedan importera filen på nytt.
3. Sortera på valfri kolumn i innehavslistan (Se video)
Hoppas ni gillart, trevlig helg! ![]()
NU kom vad jag väntat på ![]()
Bra feature!
En fråga, kollade på videoklippet. kan man lägga till en kolumn för värdet på innehavet (per värdepapper) i den vyn?
Kanske är så att knappen ovanför listan behöver klickas i för att få en kolumn med värdet?
Man behöver klicka i ”Visa värde” globalt i applikation för att se den kolumnen. ![]()
Tack!
Angående exporten, är det vad som syns i vyn som exporteras (typ värdet just då) eller får man någon historik? Tänker om man kan få alla slutkurser, värde etc. på innehavet för varje dag senaste veckan?
Det är bara rådata om innehaven, inget mer än vad som syns i applikationen. Tänkte ta med nuvarande kurs men inser att jag glömt det
så det kommer inom kort också… men nej, det finns ingen historik (än så länge) i Inveztor. Dessa kolumner får man med just nu:
Tack, blir i så fall i samma nivå jag har idag (när du lagt till kursen
).
Anledningen till att jag hade velat ha en vecka eller x dagar är att inte behöva göra en export per dag.
Men grymt att du lagt till export oavsett historik!
Tack för fina uppdateringar.
Jag undrar om det under fördjupat innehav går att få samma innehav samlat (i %). Har te.x. LYSA SWEDEN EQUITY BROAD … och XACT SVERIGE (UCITS ETF) där samma innehav ligger separat (med olika namn).
Tack på förhand.
Nu kommer kurs med i exportfilen också. ![]()
Olika värdepapper rapporterar sina innehav olika (ex. Atlas Copco AB A jämfört mot Atlas Copco A) och nu jämförs bara namnen bokstav för bokstav, så det måste till lite antaganden/“fuzzy logic” för att få till… ett roligt problem så troligtvis något jag kommer att kolla på det när det finns tid ![]()
Stort Grattis Robert
Jag hoppas det fortsätter gå ännu bättre för dig framöver! Best of luck ![]()
Uppdatering av fördjupat innehav (som nu bytt namn till Analyserat innehav):
-
Nu hittar Inveztor i betydligt större utsträckning överlappande innehav och kombinerar dom, exempelvis om du både äger Investor direkt via aktier samt via olika fonder eller etf:er
-
Fokus ligger på bolag, därför så slås samtliga aktieklasser för samma bolag ihop (ex. A, B-aktier)
-
(Hojta gärna till här eller via PM om ni hittar saker som borde slås ihop)

(I övrigt även någon UI-ändring samt förberedelse inför kommande funktioner)
Ping @FrISKt-vaagat
Utmärkt och snabbt fixat.
Jag hittade Skandinaviska Enskilda Banken på Xact Sverige och SEB på Lysa Sweden.
Hej Robert,
Vet inte om du vill ha felrapporter här i tråden eller via PM. Men här kommer en:
Verkar vara något fel när jag importerar från Nordnet. Ganska många innehav som blir felaktiga.
Verkar bli samma fel oavsett importmetod. Verkar framförallt vara senaste kurs som blir tokig.
Exempel:
ETFS METAL SECURITIES LTD. ETFS MET
- har 168,6 EUR som senaste kurs
UBS (Lux) Fund Solutions - BBG TIPS
- har 1 835 EUR som senaste kurs
UBS Lux Fund Solutions - Bloomberg
- har 808,0 EUR som senaste kurs
Amundi Fds Volatil Wld A USD C
- har 1 166 SEK som senaste kurs
Lynx Dynamic
147,7 SEK
Länsförsäkringar Global Indexnära
353,6 SEK
SEB Asset Selection C SEK - Lux
- har 117,1 SEK som senaste kurs
I största möjliga mån så försöker Inveztor ta kurser ifrån RapidAPI (Yahoo Finance) så det kan vara en viss fördröjning där… (plus att fondkurser hämtas max en gång i timmen, så även där kan det blir någon timmes fördröjning). Så länge det verkligen är rätt värdepapper som har matchats vid importen så bör kursen (så småningom) stämma.
En snabb jämförelse mot Avanza så verkar några av de kurser du skriver vara korrekt? Skicka PM eller via mail (finns i appen) om du vill att jag kollar på några specifika innehav.
Hej igen,
Exempelvis
UBS Lux Fund Solutions - Bloomberg
har 808,0 EUR som senaste kurs
Och När jag tittar hos Nordnet så är rätt kurs 19,4875 EUR
Skillnaden är alltså mycket stor på just den etfen och några till och det visar sig också i inveztor med att jag har enligt inveztor har 4100% avkastning på den ![]()
På några av fonderna jag nämnde är skillnaderna mindre och kan i något fall vara korrekt kanske. Men jag tyckte det verkade fel på de jag nämnde ovan. Jag har just nu svårt att kontrollera dem igen.
Hej Robert,
fantastiskt bygge! Letat efter något sådant länge.
Några funderingar:
-
Vad räknas som “Småbolag”? Inget av innehaven i Avanza Småbolag by Skoglund registreras som småbolag i “kvadraten”.
-
Går det att lägga till kontanter som inte är SEK? T.ex EUR.
-
Det hade varit toppen om det gick att lägga till guld som inte är ett värdepapper (så som man kan lägga till SEK). När man är tvungen att lägga det som ett VP så blir land- och valutavisningen skev/felaktig.
@Gruff det kan inte vara så att det är olika klasser av fonden som har olika värde?
Om du redigerar ditt innehav, vad står det för namn på värdepapperet längst upp då?.. Inveztor sätter ett alias på importen, så det döljer lite vilket papper som den lyckades matcha… min gissning är att det är “UBS - LUX - Money Market Fund” som har matchats… vilket i ditt fall ju är fel.
Det du vill ha är antagligen FRC4 eller FRC4.DE … som heter “UBS LFS-Blmbrg Eur InflLnk10+ UCIT ETF(EUR)Ad” eller “UBSLFS-BB EO I.L.10+ EOAD” som är aningen svårt att matcha
(Så du behöver nog lägga till det manuellt)
-
Inveztor hämtar värdepapper från flera olika källor, och de innehåller olika mycket info. Om du söker i Inveztor nu så finns även “Skoglund…” med från Yahoo, som innehåller småbolag i kvadraten. (Dock saknas Avgift, så det får man fylla i själv när man lägger till det). Det finns en del jobb att göra för att konsolidera all information.
-
Japp, valutor hittar du genom att söka efter ex. “EURSEK”, eller “JPYSEK”. Söker du efter “SEK=” … då får du upp alla valuta-tickers i Inveztor hitills… och saknas något kan du prova med “Fördjupad sök”.
-
Relaterat till fråga 2… jag är lite förvånad över att inte spotpriset för guld finns via Yahoo Finance, men jag hittar det då inte. Inveztor har dock färska spotpriser för guld och silver (plus ytterligare ca 170 valutor) i backend så det får bli en utvecklingspunkt att använda dom direkt istället för att gå via Yahoo tickers.
Och tack förresten ![]()
Tack för svar.
Jag försöker lägga till EURSEK=X och fyller i antal etc, men den dyker inte upp i min portfölj. Beloppet under “valuta” ändras heller inte. Någon tanke om vad som blir fel?