Hej, vid senaste filimporten så var Lysafonderna premium.
Tack. Jag håller på med en ordentlig förbättring angående ETF:er och då råkade en bugg komma med. Nu ska det vara fixat.
Igår la jag ut en uppdatering som förbättrar stödet för ETF:er, nu finns:
- Allokering mot tillgångsslag aktier/räntor eller mix (råvaror/ädelmetaller hanteras fortfarande manuellt)
- Risk (baserat på ovan)
- Allokering mot sektorer/branscher
- 10 största innehav
Det sistnämna gör att man kan se ev. större överlapp man har under “Fördjupat innehav”:
Ny beta-funktion tillgänglig nu, en “Morningstar Style Box” på både översiktssidan och för varje portfölj. Procentuell vikt eller värde i SEK växlar man som brukligt med knappen längst upp i appen.
Procentuell
SEK
Fonder och ETF:er från Yahoo får automatiskt rätt typ om tillgängligt, medans Premium-fonder sätter jag än så länge manuellt, så det saknas fortfarande på några. (Med tanke på att fler och fler fonder dyker upp hos Yahoo så kommer jag lägga störst fokus på den integrationen, och på så sätt kunna erbjuda tjänsten billigare)
Unik funktion är att även aktier som handlas i SEK eller USD rankas automatiskt baserat på aktuell market cap samt vilken sektor bolaget verkar inom (typ, ex. Growth). Just typen blir nog inte alltid korrekt men det blir bättre än att bara sätta “Mix” på allt.
För den intresserade så används följande regler för att ranka aktier:
Small cap SEK: < 150 miljoner euro
Mid cap SEK: < 1 miljarder euro
Large cap SEK: > 1 miljarder euro
Small cap $: < 2 miljarder $
Mid cap $: < 10 miljarder $
Large cap $: > 10 miljarder $
Growth
Tech and Consumer Discretionary.
Value
Financials, Industrials, Energy and Consumer Staples are value-dominated.
Mix
Övriga
Nu visas även genomsnittlig dagskursändring för respektive ruta samt per rad och kolumn (baserat på just dina värdepapper, likaviktade).
EDIT: likaviktningen var lite feltänkt och “made no sense”… nu viktas kursändringen inom varje cell, samt sedan per rad/kolumn.

Jag har under sommaren påbörjat arbete med att göra en Inveztor-klon med stöd för flera olika språk och valutor. Tanken är att släppa en gratis/betala-vad-du-vill-version globalt som “bara” stödjer de tiotusentals värdepapper som finns tillgängliga via RapidAPI (Yahoo Finance).
I samband med detta kände jag att det är lika bra att låta Inveztor köra på samma modell.
Alltså, Inveztor Premium är nu helt gratis* för samtliga användare.

*du kan använda tjänsten utan begränsningar helt gratis, men om du använder den regelbundet får du en uppmaning att sponsra projektet med valfritt belopp, från så lite som €2/mån.
Angående donation: jag har läst på lite mer om betalningslösningen (Ko-fi) , och det verkar som att oavsett om man använder väljer PayPal eller kortbetalning (osäker på Apple Pay) så kostar det €0.3 - €0.5 per transaktion, så därför sätter jag €2 som minimialternativt. Jag hoppas att “billigare än en Magnum Mandel” (per månad!) fortfarande är rimligt för något man använder regelbundet. 
Statusuppdatering: Lysas hållbara fonder var inte helt up-to-date vad gäller innehav, det är fixat nu (tack @Johann.
Rättat en bugg i transaktions-importen från Lysa (som endast visade sig när man hade poster med “InternalTransferOut” från kontot, tack Marcus)
Sök fram och byt ut mot Basic-instrumentet istället (kommer att se över vad dessa ska heta framgent) då det finns mer info från RapidApi/Yahoo: Dvs “XACT-SVERIGE.ST”. Har du lagt till den manuellt, eller fått den med vid import? Jag inte haft tid att testa import, men det borde vara den som väljs då:
Denna är via filimporten. Jag testar den andra så får vi se.
*Edit
Bytte manuellt till den du rekommenderade och den var bra. Kanske byta så den blir standard vid filimport. Tack för svar och tjänst!
Ny release med efterlängtad funktion, möjlighet att kategorisera sina innehav hur man vill:

_
Som sammanställs (både på översikten och per portfölj):

_
Och framgår i listvyn över innehav:

Dessutom vissa kosmetiska förbättringar och buggfixar. Som vanligt kan man behöva tömma cache och ladda om sidan om något ser knasigt ut (cachad css).
För nytillkomna (som inte orkar läsa igenom hela tråden) så vill jag upplysa om att Inveztor funkar som app (likt Lysa) om man lägger till den på hemskärmen på sin mobil/platta. Då får man (förutom egen ikon) helskärmsläge:
Hur gör man om man har flera Lysa-konton? Kan inte få det att fungera att ladda upp flera excelfiler från Lysa, utan endast den senaste uppladdade excelfilen visas på Inveztor.
Ha en portfölj för varje Lysa-konto i Inveztor.
Som @Johan_Helin skrev… gå till översikten innan du importerar, då blir det en ny portfölj för det kontot. (Är du inne på en befintlig portfölj så uppdateras den, ex. vid månadsspar så behöver du bara ladda hem en ny fil att importera)
Hej på er och tack Robert för Inveztor.
Har börjat testa denna tjänst och tycker efter någon vecka att den ger mig en fin överblick när man spridit ut sitt innehav.
Toppen ![]()
Det ända jag personligen saknar är vid import från Nordnet så kommer inte Nordnet Indexfond Teknologi med. Verkar inte fungera att lägga till manuellt heller.
Hoppas denna kommer med vid något tillfälle!
Bortsett från det kan jag bara rekommendera er som inte testat att göra det om ni som jag försöker att dra nytta av fördelarna hos de olika aktörerna och har ert innehav utspritt.
Tack för det fina omdömet. Nordnets samtliga fonder finns faktiskt men de har engelska namn (då de kommer via Yahoo Finance) och därför kommer de inte med vid import. MEN, sporrad av de fina orden så fixade jag det nu, prova gärna en ny import och se om det fungerar. 

OBS, det fanns även en bugg som gjorde att den “vänstra info-sliden” visades tom, och låste appen, det är också fixat nu, men om det inträffar så kan sidan behöva laddas om (rensa cache osv för att få den nya versionen).
Wow vilken service!
Fungerar nu helt perfekt. ![]()
Ett superstort tack för det!
En sak som jag personligen inte funderat så mycket på innan Inveztor är de underliggande tillgångarna i fonderna. Blir lite extra kul här att se hur stor del Apple tex man har när man slår ihop Lysa med LF global spetsat med en teknikfond tex. Kul!
Åter igen stort tack och hoppas många kommer att testa och använda Inveztor.