Inveztor - återkommer i ny skepnad Q2.2024

Så är det nog, tack för bollandet.

Jag ska stämma av med nya värdet och se om det kanske stämmer nu med det jag hade på Inveztor från start, det var nämligen högre än jag tyckte det borde vara då, men nu har ju fonden gått upp sen midnatt någon gång så kanske stämmer till slut. Bara skylla på LF’s sega uppdatering av dagsvärde isåfall.

1 gillning

Avanza, Lysa och Fondo stämmer på kronan i Inveztor för mig :100:

1 gillning

Hej på er!
Efter lite forskning kan jag konstatera att det är som Robert är inne på, hör och häpna; EFTERSLÄPNING!

Värdet inloggad på banken i LF är alltså kraftigt eftersläpande.

Någon gång från midnatt och till imorse har mina fonders värden uppdaterats, då de är annorlunda mot det jag noterade igår fredag runt kl 20.

När jag kollar in grafer över senaste kurser får jag träff på alla fonder med värdet som ändrades idag den 15 februari, men dessa kurser är inte från senaste handelsdag den 14 februari:

DNB Global: 12 februari
DNB EM: 12 februari
Handelsbanken Glb. Småb: 13 februari
LF USA: 13 februari
Spiltan Global: 13 februari

Således släpar fondvärdet 2-3 dagar inne i LF bank, vilket än mer talar för att använda Inveztor/Excel/Sheets då man får färskare uppdatering på värdet här mot kurs, som syns i banken först 2-3 dagar senare.

Då är det bara att ändra tillbaka till rätt antal andelar som står i internetbanken, jag var ju inne på att justera dessa för att matcha dagsvärdet som jag ser i banken, men kan alltså konstatera att det är banken som är så seg att uppdatera fonderna.

Så vill man de färskaste siffrorna kör man Inveztor/Excel/Sheets!
Trevlig kväl!

1 gillning

Igår:
"Hej!

Från i morgon kommer vi att ändra i funktionen “Exportera data till excel - Hämta uppgifter om mitt innehav”.

Skillnaden mot tidigare är att kolumnen kontonummer nu är borttagen och att vi grupperar/summerar så att varje innehav bara finns med en gång även om man har samma innehav på flera konton.

Med vänliga hälsningar
Avanza"

Hanteras det? Eller kommer det bli knas om jag uppdaterar med att bara släppa filen i det nya formatet på översikten?

1 gillning

Tack för headsup:en. Det var en försämring och innebär såklart att Inveztor inte kan hålla reda på olika konton från Avanza via import, utan allt samlas i ett konto utan namn. Den nya filen går inte att importera men det är fort fixat, gör det under helgen.

Klagade till kundservice. Fick nu svar att den gamla formatet kommer komma tillbaka så man kan välja om man vill ha per konto eller total.

2 gillningar

v1.4.3

• Klarar av det nya (sämre) csv-formatet från Avanza, bör även klara det gamla när det kommer tillbaka

• Uppdateringar i strategiverktyget
    – Visar hur avkastningen beräknas/summeras på ett förhoppningsvis pedagogiskt sätt
    – Ta med ev. avgifter
    – Ställ in riskfri ränta och ev hävstångsränta nominellt (tillåter ex ränterabatt vid Avanzas 1.99% vid riskfri ränta på 2.5%)

Nu krånglar det för mig igen. Allt var ok och fungerade både på huvud- och slavenhet. Laddade ned transaktioner från ett av mina Lysakonton och släppte på översikten. Det uppdaterades fint och jag sparade. Kollade sedan på min slavenhet och där stod det bara och laddade, gick till huvudenheten och samma där. Har haft liknande problem tidigare och då slutade det alltid med att jag fick göra om allt från start, konton och portföljer m.m. Om jag återställer allt med .json-filen fungerar det på huvudenheten, men när jag öppnar slaven så “låser” sig båda och bara laddar.

1 gillning

Hittade en bugg i importen från Lysa, så det har nog inget med synken att göra. Testa om det fungerar nu i v1.4.4

Ok, kollar senare.

Kronan stärks mot ALLA världens valutor idag, förutom japansk Yen och Schweizer-franc:

(PS som en feature (?!) så har en proxy lagt ner som gör att inga värdepapperskurser uppdateras i appen idag… håll till godo :smiley: )

Vill inte veta egentligen men Storebrand Europa A SEK har inte uppdaterats på ett tag, 31 mars.

Ja de flesta värdepapper har inte uppdaterats på ett tag… tjänsten jag använder ligger nere tyvärr.

1 gillning

Ok, är det osäkert om fortsättning?

Ja, lite osäkert är det alltid, men det är igång igen nu iaf.

1 gillning

Hej, jag har försökt sätta upp en Allvädersportfölj i Inveztor. Det är en del olika innehav med villkor etc så en komplett ombalansering setup har jag inte lyckats med.

Men jag har försökt att få koll på de stora dragen, de olika tillgångsslagen med toleransintervall. För att göra det har jag definierat följande grupp .

Sen kan jag gå in på respektive tillgångsslag och se balansen. Det ser ut som att toleranserna ritas ut rätt, men texten antyder att tilgången är utanför toleransintervallet. Såhär:

Finns det något annat sätt som jag bör sätta upp det?

Bonusfråga: hade varit toppen om jag kan få till markering i översikten om något tillgångslag är utanför toleransintervallet.

Hmm, det borde fungera som du har satt upp det…

Denna varning försvinner när jag ändrar toleransen till 1.5% …

Samt en, förvisso väldigt diskret, indikator finns det på förstasidan också, i form av den röda pricken till höger:

image

Med det sagt så håller jag på med ett nytt, enkelt men ändå bättre, fristående verktyg för ombalansering, men mer om det det sen.

1 gillning

Bugg: när jag importerar iShares € Govt Bond 20yr Target Duration UCITS ETF EUR (Acc) (CEB1, ISIN IE000GHXL2Q3) via en Nordnet-CSV så tolkar programmet istället detta som iShares € Govt Bond 20yr Target Duration UCITS ETF EUR (Dist) (IS05, ISIN IE00BSKRJX20) och visar följdaktligen också kursen för IS05 istället för CEB1, och det totala värdet blir därmed också fel. Blev väldigt förvirrad där ett tag eftersom verktyget påstod att jag hade väldigt mycket mindre pengar i denna ETF än jag i verkligheten har, och föreslog ombalansering.

Gick iaf lätt att rätta manuellt men jag har inte testat vad som händer vid nästa import.

Väldigt snyggt verktyg förresten!

1 gillning

Fungerar kursuppdateringarna nu?

1 gillning

Lysaimporten la till nytt innehav istället för uppdatering. Har det att göra med “låsta kurser” ?

Gällande de automatiska uppdateringarna, har du fått problem från leverantören?