Inveztor - återkommer i ny skepnad Q2.2024

Lysande!

Kastar mig över för att testa direkt. Tyvärr verkar Avanza ha ändrat sitt exportformat sen jag importerade sist.

den 4/2 har formatet följande kolumner (denna fil importerar fint):
Kontonummer;Namn;Volym;Marknadsvärde;Genomsnittligt anskaffningsvärde;ISIN;Valuta;Typ

11/2 har det istället dessa kolumner (importerar inget):
Kontonummer;Namn;Kortnamn;Volym;Marknadsvärde;GAV (SEK);GAV;Valuta;Land;ISIN;Marknad;Typ

Gissningsvis kom detta med uppdateringen som lade till valutakonton också.
Jobbigt att skjuta på rörligt mål.

1 gillning

Gick fint att temporärt bara byt att kolumnen “GAV (SEK)” till “Genomsnittligt anskaffningsvärde”. Så det finns en work around som funkar.

Det är fixat nu. Det var en bra ändring, det gör att att rätt växlingskurs vid köp kan komma med framgent också (likt det gör vid import från Nordnet).

1 gillning

Är belåningsvärdena (%) rätt för ETFen EN4C rätt? Jag använder Nordnet

Borde vara det, belåningsgraden beräknas från filen som kvoten mellan “Belåningsvärde SEK” och “Värde SEK”.

Hej jag har precis börjat bekanta mig med verktyget. Snyggt jobbat!
Finns det något sätt som man kan få ut utvecklingen som en graf och nyckeltal som max drawdown, sortino-kvot för portföljen? Curvo.eu och portfoliovisualizer saknar nämligen substitut till UEQC och EN4C.

1 gillning

Men EN4C har 70% i belåningsvärde innan utökad belåningsvärde och 85% med. Kan det vara så att Nordnet har angivit fel belåningsvärde eller är det någon valutaeffekt jag missar?

hmm… loggar in i min internetbank för att se värdena på fonderna.

matar in exakt antal andelar i Inveztor, kollar så avgiften stämmer.
Men det diffar i alla fall.

T.ex DNB Global indeks visar 430kr lägre på Inveztor än vad jag faktiskt har, LF USA Index visar 9kr högre på Inveztor än vad jag faktiskt har.

Ser att fonderna är märkta med Avanza/Nordnet, har ju dock korrigerat avgiften till det jag ser i internetbanken men ändå stämmer inte summan på värdet?

Nej, det finns ingen fullständing historik (eller planer på det).

Jag vet faktiskt inte… skicka gärna en fråga till Nordnet och återkoppla.

Vad är andelspriset (och uppdateringsdatum) i din bank respektive i appen?

Andelspris och datum är samma på de 4 fonder jag testade med, lite lustigt…

Med samma antal andelar och samma kurs… är det fonder som handlas i NOK? Isåfall kan det vara att valutakursen släpar lite, den uppdateras ca var 8e timme i Inveztor.

Nej alla mina fonder handlas i SEK. Jag kan kolla igen under dagen och se om det stämmer…

Matar som sagt in exakt antal andelar med decimaler, och avgiften stämmer…

1 gillning

Någon får gärna hjälpa mig förstå vart saker o ting felar…
Jag har googlat lite och fått in fondkurser i Google Sheets nu som uppdateras.

DNB Global Emerging Markets Indeks som exempel:

Senaste kurs på LF’s sida och samma när jag lägger in fonden i Google Sheet : 125,27

Jag har 160,318 andelar
Dagsvärdet är 19 914,49 kr.

Delar man värdet/andelarna får man en NAV-kurs på 124.218677878

Dvs det diffar här också.

Jag har alltså fonden i LF bank och kursen från senaste uppdatering på LF’s hemsida bör ju vara den jag ser i mitt ISK också inloggad där?

Samma fenomen som när jag provade på Inveztor dvs att det diffar en aning. Har jag missat nån enkel detalj för att få till rätt siffror?

Eller ska jag bara strunta i dagsvärdet som står och köra Andelar * NAV-kurs?
Det kommer ju diffa en del från sanningen men då har jag åtminstone en hint om läget?

Det kan vara liknande problem som hos Nordnet… att det riktiga saldot (hos LF) inte beräknas samtidigt som NAV-kursen uppdateras. Ändringen senaste dygnet på den fonden är ca 1% vilket kan stämma på 124 → 125 kr.

Ja, kanske kan vara så enkelt att det släpar efter, vilket kan förklara att inget stämmer och gör en förvirrad…

Kan man tänka på nåt att försöka parera och få till det i Google sheets filen så att man hamnar närmare rätt kurs/värde? Dock vet man ju på förhand inte vad kursen kommer bli så kanske blir svårt…

Eller så försöker jag matcha en dags aktuella värde exakt och justera antal andelar efter det, så att det stämmer mot kursen jag ser.

…så kanske man hamnar närmare verkligheten allteftersom kursen uppdateras och hämtas?

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter att få till, men att ändra på antal andelar är fel oavsett vad.

Jag vill få det att stämma så bra som möjligt med vad jag faktiskt ser på banken som är dagsvärdet på fonden.

Det stämmer ju inte som det är nu, om det är pga släpande uppdatering på kurs eller annat är jag inte helt hundra på än, därav min tanke att ändra antal andelar en aning i Google sheets så att dagsvärdet stämmer överens, då blir värdet åtminstone mindre missvisande än det är nu. Släpar det nu lär det fortsatt göra så men då kanske man kan hamna lite närmare sanningen vad gäller faktiskt värde.

Man vet ju inte kurs och dagsvärde på förhand inför handelsdag, däremot vet man hur många andelar man har så det är väl det enda jag kan ändra för att försöka matcha värdet inne på Internetbanken så bra som möjligt…? Får jag till det på snudd exakt så bör ju en framtida kursändring ge rätt ökning/minskning av värdet.

Det är ju lite samma problem jag har på Inveztor-sidan med att det inte stämmer… vill inte gå för mycket off topic här.

Jag bryr mig inte om antal andelar stämmer i Google sheets, jag vill att fondvärdet stämmer när den hämtar in kurser :+1:

Det kommer att bli mer fel de dagar den släpande kursen har rört sig åt andra hållet.

1 gillning

Ja, är nog omöjligt få till exakt när dagsvärdet inte verkar uppdateras i rätt takt heller…

DNB EM t.ex…nytt värde imorse mot igår kväll som motsvarar +0.85% på kursen.

Hittar ingen sån uppgång, 6-7 februari var det ca +0.89% tror jag, 11-12 februari finns en uppgång på +1.00%.

Lagom förvirrande, men är nog bara acceptera att det aldrig kommer stämma exakt oavsett om antal andelar diffar en aning eller är exakt, eftersom dagsvärdet verkar släpa…

Bättre fokusera på kursen i sig då kanske för att få enkel överblick över utvecklingen och fokusera mindre på värdet. Utvecklingen i % över en månad torde vara mer intressant… Forskar vidare ikväll.

ja, du får bara acceptera att ditt kalkylblad (och Inveztor) visar aktuellt värde medans banken ibland/oftast visar ett äldre värde.