ISK eller aktiekonto i detta specifika fallet?

Jag har på Stockholmsbörsen köpt aktier för 200000kr och sålt för 280000kr och har då tjänat 80000kr och får betala 24000kr i skatt eftersom detta gjordes på ett aktiekonto där skatten är 30%.
Nu ska jag köpa aktier för 150000kr. Frågan är om det är bäst på ett aktiekonto där kapitalvinstskatt är 30% eller från ett isk konto där man betalar en årlig skatt på 1%. Alla aktieaffärer kommer ske under samma år. Hur tycker ni jag ska göra, aktiekonto eller isk? Känslan är att aktiekonto eftersom jag kan kvitta tidigare vinst med ev. förlust, däremot känner jag mig osäker!!

Ert rätt kort svar, om sparhorisonten är ganska lång, finns här:
Är isk verkligen bättre skattemässigt vid fire?

Nu skriver du att horisonten är ett (1) år, ser jag. Så svaret beror på om du tror att under detta året vi har uppåtgående eller nedåtgående marknad. Aktiemarknad då, i detta fallet.
Men ett år är så kort horisont att det du beskriver i vilket fall är spekulation i praktiken. Du antar väl då att aktierna du köper går upp? Eller? Annars förstår jag inte logiken. Och isf är svaret: ISK

sparhorisonen är absolut lång på de flesta pengarna men detta är “lekpengar”. Ambitionen är att segment råvaror fortsätter att gå upp där jag nu investerar. Men det kan ju lika bra gå ner så därför undrar jag vad som är bäst ut från en matematisk synvinkel?

Vad är det du försöker uppnå?

Om målet är maximal förväntad avkastning så är svaret ISK.

Om målet är maximal riskmitigering är svaret depå.

Alla målfunktioner där mellan blir en gråzon och beror på hur viktigt avkastning vs riskmitigering är, och det är helt omöjligt för någon annan att veta eller avgöra hur riskavert eller riskbenägen du är.

Exakt så. Vad är viktigast för dig, “fear” eller “greed”?
Min gissning var att det torde vara greed, ity att det är spekulativt det här du vill göra – och du bekräftade det med ordet “lekpengar”.
Alltså är, ur en utomstående betraktares synvinkel, ISK bäst.