Hej
Jag förstår att de flesta rekommenderar ISK. Jag kommer att ärva aktier som ligger på ett VP konto. Är det självklarhet att jag ska flytta dem till ett nytt ISK?
För vem är VP konto bäst?
Jag fick också aktier för många år sedan. Dom har gått riktigt bra, ökat drygt 300%. Jag köper nya för utdelningarna och låter dom ligga kvar.
Har haft samma funderingar som du
.
Nyfiken på vad du får för svar ![]()
Ska vi vara helt ärliga säger det där inte så mycket… om man inte vet hur länge de stått där. ![]()
Men principiellt handlar det ju fortfarande om sparhorisont framåt, vad som egentligen är bäst.
Du har säkert rätt. De har stått där i 30 år
! Det är nog mer att det känns “svårt” att sälja av, fick aktierna av svärfar innan han gick bort.
Sparhorisont, spelar det roll om det är ISK eller Vp konto?
Nja, avkastningen framåt är det intressanta men sparhorisonten avgör hur troligt det är man når brytpunkt där det ena eller andra är bättre.
Har aktierna gått såpass bra att man börjar tjäna på schablonbeskattningen finns det argument för att ha kvar dem på VP. För min del hade jag nog sålt av större delen av innehaven oavsett, eftersom jag inte hade velat ta risken med enskilda aktier om de skulle utgöra en betydande del av min portfölj.
Som @E.D är inne på. Det handlar om brytpunkten för när skatterna mest troligt tar ut varandra. Men jag skulle inte låta det avgöra primärt, utan tillgångarna och när du eventuellt tänker att en del ska användas är intressantare.