2 Aktie-konton behöver jag det?

Hej,

Jag har ett VP-Konto i min bank som är 13 år gammalt, Jag förvaltar det idag och gör inga större ändringar mer en att jag nyttjar ränta på ränta, sen har jag ett nystartat ISK på Avanza som om någon månad kommer vara lika stor som mitt gammla VP.

Min fråga är om det är mer lönsammt för mig att slå ihop båda till ett ISK istället för att ha två konton?
Mitt ISK borde växa fortare om jag gör detta, samtidigt känns det surt att betala 30% av vinsten i skatt när jag säljer av det men det känns också surt att betala 30% vid varje utdelning. Har någon här varit med om något liknande eller har en bra fundering om hur jag bör agera i detta skede.

Tacksam för funderingar

/James

Jag skulle bita i det sura äpplet och sälja av, du kommer ju behöva betala skatten nån gång

Ett kalkylverktyg för den som funderar på om det är bäst att behålla sparande i depå eller flytta till ISK:

1 gillning

Tack för svar och kalkylatorn, visa sig att VP kontot var bättre över tid! :slight_smile:

Om du tänker på att ränta på ränta effekten ska bli snabbare för att du har allt på samma konto så ska jag bara nämna att det inte spelar någon roll om du har allt samlat på ett eller utspritt på 10 konton.
Däremot så rekommenderar jag dig att kolla upp kalkylatorn som @MSbgh länkade till :slight_smile:

Edit: Såg nu att du redan hade kollat på länken, vilken tidshorisont är det du har på sparandet? :slight_smile:

Ja intressant, som jag ser det så får jag bara låta det vara som jag har det nu. Min tidshorisont är mellan 25-30 år.

Ser inte hur en depå ska vara bättre på den tidshorisonten, hur mycket vinst i procent har du på kontot så kan jag kolla själv i kalkylatorn :slight_smile:
Tycker det borde vara ett ISK som är det bästa på den tidshorisonten.