Jag har bytt inriktning på mitt liv och börjat jobba deltid med det jag vill och gjort det några år nu. Mitt lönetapp täcker jag upp med uttag (knappt 3% årligen) från mitt sparande. Då det igen diskuteras ändringar på ISK i valdebatten så väcktes frågan borde jag byta till fondkonto när jag är i uttagsfas för betala mindre skatt?
I mitt fall skulle det innebära att jag under 2026 flyttar hela mitt sparande från ISK till fondkonto, dvs eventuell vinst/förlust börjar räknas från nu.
Är det någon som hittat en bra sida, eller räknat på det här? När blir skatteuttaget det samma för ISK och ett nystartat fondkonto i uttagsfasen?
Om denna fråga redan är besvara i annan tråd, ge mig gärna en länk i svaret.
Kolla först vad som eventuellt kommer förändras. I värsta fall får vi en röd regering som vill lägga tak på säg 3MSEK. Då kan du ha kvar 2.9MSEK på ISK och resten i depå. Men inget är skrivet i sten och man ska inte lita på opinionsundersökningar för mycket.
I vilket fall som helst så kan det löna sig att lägga allt på depå ifall man faktiskt bara tänker ta ut en liten del varje år och skatten för den vinsten blir mindre än vad ISK-skatten skulle bli.