ISK i barnens namn?

Hur tänker ni kring barnsparande? Tidigare var ju rådet att spara i sitt eget namn för att ha kvar kontrollen. Men med nya beskattningsreglerna är det väl fördelaktigt att ha det i deras namn istället. Kan man då villkora kontot på något sätt så att barnet inte med automatik får tillgång det det utan förälderns godkännande?
Alternativt om barnet väljer att spendera pengarna på ett av föräldrarna inte önskvärt sett hoppas på att det varje fall ger barnet en läxa för framtiden?
Hur går era tankar?

Alternativt om barnet väljer att spendera pengarna på ett av föräldrarna inte önskvärt sett hoppas på att det varje fall ger barnet en läxa för framtiden?

Vad skulle läxan vara? Att man fick gratispengar av schyssta pappa som man kunde bränna i Bahamas en helg?

Jag föredrar att hålla på pengarna i eget konto tills det är dags för t.ex. körkortet, eller första bostaden, etc.

6 gillningar

Vi sparar till barnen i vars en kapitalförsäkring. Om jag för ärver de per automatik kapitalförsäkringen - den går med andra ord inte in i dödsboet. Jag kan även bestämma när barnen ska få pengarna.

Vi lär barnen värdet av pengar och att man måste jobba nu under deras uppväxt och jag har full tillit till att barnen kommer kunna hantera det kapital de får när det är dags.

God fortsättning!